Skip to content
Τράπεζα της Ελλάδος: Γιατί καθυστέρησε η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στην Ελλάδα

Τράπεζα της Ελλάδος: Γιατί καθυστέρησε η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στην Ελλάδα


Δημήτρης Λάγιος
Τι πρέπει να ξέρετε…
  • Η έλλειψη συντονισμού πολιτικών καθυστέρησε την πτώση του πληθωρισμού.
  • Τα μέτρα στήριξης ενίσχυσαν τη ζήτηση κόντρα στα υψηλά επιτόκια.
  • Η ευθυγράμμιση επήλθε τη διετία 2023-2024 με απόσυρση των επιδοτήσεων.
  • Οι φορολογικές επιβαρύνσεις μετακυλίστηκαν στις τελικές τιμές καταναλωτή.

Η Τράπεζα της Ελλάδος αναλύει τους λόγους της αργής υποχώρησης του πληθωρισμού, εστιάζοντας στην αρχική απόκλιση μεταξύ νομισματικής και δημοσιονομικής πολιτικής. Σύμφωνα με τα μοντέλα προσομοίωσης της κεντρικής τράπεζας, η ευθυγράμμιση των μέτρων επετεύχθη μόλις την περίοδο 2023-2024, γεγονός που επέτρεψε την ουσιαστική κάμψη των πληθωριστικών πιέσεων.

Σύγκριση Φάσεων Οικονομικής Πολιτικής
Data snapshot
Σύγκριση των φάσεων οικονομικής πολιτικής σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος.
Περίοδος
2021-2022
Νομισματική Πολιτική
Ταχεία αύξηση επιτοκίων
Δημοσιονομική Πολιτική
Επεκτατική (Μέτρα στήριξης)
Περίοδος
2023-2024
Νομισματική Πολιτική
Υψηλά επιτόκια
Δημοσιονομική Πολιτική
Περιοριστική (Απόσυρση μέτρων)
Περίοδος
Πρόβλεψη 2025
Νομισματική Πολιτική
Σταθεροποίηση
Δημοσιονομική Πολιτική
Δημοσιονομική πειθαρχία

Αυτή η εξέλιξη έρχεται ως συνέχεια μιας παρατεταμένης περιόδου αστάθειας που πυροδοτήθηκε από την ενεργειακή κρίση στα τέλη του 2021. Το παρασκήνιο της υπόθεσης αποκαλύπτει ότι οι διαταραχές στις εφοδιαστικές αλυσίδες δημιούργησαν ένα εκρηκτικό μείγμα, αναγκάζοντας την ελληνική κυβέρνηση να υιοθετήσει μια επεκτατική δημοσιονομική πολιτική για την προστασία των ευάλωτων νοικοκυριών, την ίδια στιγμή που οι κεντρικές τράπεζες προσπαθούσαν να συγκρατήσουν τη ζήτηση.

Η σύγκρουση νομισματικής και δημοσιονομικής πολιτικής

Η ανάλυση της Τράπεζας της Ελλάδος υπογραμμίζει ότι η αντίδραση της νομισματικής πολιτικής ήταν ταχεία και έντονη. Από το καλοκαίρι του 2022, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα προχώρησε σε διαδοχικές αυξήσεις επιτοκίων, τερματίζοντας την εποχή του φθηνού χρήματος. Ωστόσο, στην Ελλάδα, η δημοσιονομική πολιτική κινήθηκε αρχικά σε αντίθετη κατεύθυνση, με εκτεταμένα μέτρα στήριξης που διατήρησαν τη ζήτηση σε υψηλά επίπεδα.

Το αποτέλεσμα αυτής της ασυμφωνίας ήταν οι δύο πολιτικές να λειτουργούν αντισταθμιστικά. Ενώ τα υψηλά επιτόκια στόχευαν στον περιορισμό της κατανάλωσης, οι κρατικές ενισχύσεις και οι επιδοτήσεις παρείχαν το απαραίτητο ρευστό για τη διατήρησή της, εμποδίζοντας την ταχεία αποκλιμάκωση των τιμών, όπως έδειξαν και τα πρόσφατα στοιχεία που δημοσίευσε η Eurostat για την πορεία του δείκτη τιμών καταναλωτή.

Προτεινόμενο Goldman Sachs: Η Ελλάδα υπερέχει δημοσιονομικά αλλά αντιμετωπίζει τρία «αγκάθια» Goldman Sachs: Η Ελλάδα υπερέχει δημοσιονομικά αλλά αντιμετωπίζει τρία «αγκάθια»

Η μετακύλιση του κόστους και η ζήτηση

Οι αποκλίσεις δεν περιορίστηκαν μόνο στο γενικό μείγμα, αλλά και στη σύνθεση των μέτρων. Η Τράπεζα της Ελλάδος επισημαίνει ότι ορισμένες φορολογικές επιβαρύνσεις σε αγαθά και υπηρεσίες μετακυλίστηκαν τελικά στις τελικές τιμές, συντηρώντας τις πληθωριστικές πιέσεις. Παράλληλα, οι μειώσεις φόρων στην εργασία στήριξαν το διαθέσιμο εισόδημα, γεγονός που αν και θετικό για την απασχόληση, κράτησε τη ζήτηση σε τροχιά ανόδου.

Οικονομικοί κύκλοι επισημαίνουν ότι η καθυστέρηση αυτή ήταν το αναγκαίο τίμημα για την αποφυγή μιας βαθιάς ύφεσης και την προστασία της κοινωνικής συνοχής. Η αγορά φαίνεται να συμφωνεί ότι η δημοσιονομική πειθαρχία είναι πλέον ο μόνος δρόμος, κάτι που επισημαίνει και η Goldman Sachs στις πρόσφατες εκθέσεις της για την ελληνική οικονομία.

Η επόμενη μέρα και οι προοπτικές σταθερότητας

Η εικόνα άρχισε να αλλάζει ουσιαστικά την περίοδο 2023-2024, όταν η δημοσιονομική πολιτική έγινε πιο περιοριστική με την απόσυρση των περισσότερων μέτρων στήριξης. Για πρώτη φορά, η δημοσιονομική σύσφιξη και τα υψηλά επιτόκια λειτούργησαν συμπληρωματικά, ασκώντας ισχυρές καθοδικές πιέσεις στο κόστος παραγωγής και τις τιμές.

Αυτή η σύγκλιση των πολιτικών αποτελεί πλέον τη βάση για τη σταθεροποίηση, σε συνέχεια της ανάλυσης για την εικόνα της ελληνικής οικονομίας που δημοσιεύθηκε πρόσφατα. Η Τράπεζα της Ελλάδος καταλήγει ότι ο συντονισμός των δράσεων είναι ο κρισιμότερος παράγοντας για την αντιμετώπιση μελλοντικών εξωγενών κλυδωνισμών, διασφαλίζοντας ότι η οικονομία δεν θα εγκλωβιστεί ξανά σε παρατεταμένους κύκλους ακρίβειας.

💡

Στρατηγικές προστασίας από την ακρίβεια

  • Παρακολουθείτε τις επίσημες ανακοινώσεις για την πορεία των επιτοκίων δανεισμού.
  • Αξιοποιήστε τα εργαλεία σύγκρισης τιμών για βασικά καταναλωτικά αγαθά.
  • Ενημερωθείτε για τις αλλαγές στη φορολογία που επηρεάζουν το διαθέσιμο εισόδημα.
  • Προσαρμόστε τον οικογενειακό προϋπολογισμό με βάση τις τρέχουσες πληθωριστικές τάσεις.
🛡️ Το παρόν άρθρο έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα και δεν υποκαθιστά την επίσημη νομική ή φοροτεχνική συμβουλή
Τι πρέπει να ξέρετε: Όσα πρέπει να γνωρίζετε για την ανάλυση της ΤτΕ

Ποιος είναι ο ρόλος της Τράπεζας της Ελλάδος στον έλεγχο των τιμών;

Η Τράπεζα της Ελλάδος παρακολουθεί τη σταθερότητα των τιμών και αναλύει την αποτελεσματικότητα των οικονομικών πολιτικών. Μέσω των εκθέσεών της, παρέχει κατευθυντήριες γραμμές για τον συντονισμό νομισματικής και δημοσιονομικής πολιτικής.

Γιατί τα μέτρα στήριξης καθυστέρησαν την πτώση του πληθωρισμού;

Τα μέτρα στήριξης ενίσχυσαν το διαθέσιμο εισόδημα και τη ζήτηση, λειτουργώντας αντίθετα προς τα υψηλά επιτόκια της ΕΚΤ. Αυτή η επεκτατική τάση εμπόδισε την ταχεία μείωση των τιμών στην εγχώρια αγορά.

Πότε ευθυγραμμίστηκαν οι οικονομικές πολιτικές στην Ελλάδα;

Η ευθυγράμμιση επήλθε την περίοδο 2023-2024, όταν αποσύρθηκαν οι επιδοτήσεις και η δημοσιονομική πολιτική έγινε περιοριστική, λειτουργώντας πλέον προς την ίδια κατεύθυνση με τα υψηλά επιτόκια.
Η αναδημοσίευση ή αναπαραγωγή του παρόντος άρθρου επιτρέπεται αποκλειστικά με την τοποθέτηση ενεργού συνδέσμου (link) προς την πηγή.

Προτεινόμενα

  1. 1
    ΔΝΤ: Η ελληνική κρίση άλλαξε τη δημοσιονομική σκέψη του Ταμείου
  2. 2
    Γαλλία: Χωρίς προϋπολογισμό για το 2026 μετά την αποτυχία των διαπραγματεύσεων
  3. 3
    Προϋπολογισμός: Πλεόνασμα 5,1 δισ. ευρώ στο 11μηνο του 2025 με «όχημα» τους φόρους

Ροή Ειδήσεων

Προτεινόμενα