- Ο ελληνικός εμπορικός στόλος αυξήθηκε σε αριθμό πλοίων (+0,6%) τον Οκτώβριο 2025.
- Η συνολική χωρητικότητα του στόλου μειώθηκε κατά 3,2% την ίδια περίοδο.
- Τα επιβατηγά πλοία σημείωσαν τη μεγαλύτερη αριθμητική αύξηση (+2,2%).
- Τα δεξαμενόπλοια και τα φορτηγά μειώθηκαν σε αριθμό, με συνεχή συρρίκνωση χωρητικότητας.
- Τα νεότερα πλοία (0-5 ετών) ενισχύθηκαν σημαντικά κατά 8,5%.
Η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) ανακοίνωσε τη Δύναμη του Ελληνικού Εμπορικού Στόλου για τον Οκτώβριο του 2025, αποκαλύπτοντας μια διττή εικόνα: ενώ ο αριθμός των πλοίων αυξήθηκε κατά 0,6%, η συνολική ολική χωρητικότητα κατέγραψε σημαντική μείωση της τάξης του 3,2%. Αυτή η τάση σηματοδοτεί τη συνέχιση μιας καθοδικής πορείας στη χωρητικότητα που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια.
Η πρόσφατη ανακοίνωση της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής για τον Οκτώβριο του 2025 φέρνει στο φως μια σύνθετη πραγματικότητα για τον ελληνικό εμπορικό στόλο, ο οποίος, παρά την αύξηση στον αριθμό των πλοίων, αντιμετωπίζει τη συνεχιζόμενη πρόκληση της συρρίκνωσης της συνολικής του χωρητικότητας. Αυτή η εξέλιξη έρχεται ως συνέχεια μιας μακροπρόθεσμης τάσης που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για στρατηγικό ανασχεδιασμό στον τομέα της ναυτιλίας.
Η εικόνα του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Οκτώβριο 2025
Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο στόλος των πλοίων χωρητικότητας 100 ΚΟΧ και άνω έφτασε τα 1.846 πλοία τον Οκτώβριο του 2025, σημειώνοντας αύξηση 0,6% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024. Ωστόσο, αυτή η αριθμητική διεύρυνση δεν μεταφράζεται σε αντίστοιχη ενίσχυση της μεταφορικής του ικανότητας. Αντιθέτως, η ολική χωρητικότητα μειώθηκε κατά 3,2%, διαμορφούμενη σε 34,99 εκατ. ΚΟΧ, έναντι 36,16 εκατ. ΚΟΧ τον Οκτώβριο του 2024 και 37,61 εκατ. ΚΟΧ το 2023. Η διαρκής αυτή μείωση της χωρητικότητας αποτελεί σημαντικό δείκτη για την εξέλιξη του κλάδου.
Αναλυτικά στοιχεία ανά κατηγορία και ηλικία πλοίων
Η επιμέρους ανάλυση των στοιχείων φανερώνει ενδιαφέρουσες διακυμάνσεις ανά κατηγορία πλοίων. Τα επιβατηγά πλοία κατέγραψαν τη μεγαλύτερη αύξηση στον αριθμό τους, ενισχυόμενα κατά 2,2% σε ετήσια βάση. Αντίθετα, τα φορτηγά και τα δεξαμενόπλοια, τα οποία αποτελούν τον κορμό της συνολικής χωρητικότητας, εμφάνισαν μείωση κατά 1,1% και 1% αντίστοιχα στον αριθμό τους. Ιδιαίτερα ανησυχητική είναι η συνεχής συρρίκνωση της χωρητικότητας στα δεξαμενόπλοια. Επιπλέον, η κατανομή ανά κλιμάκιο χωρητικότητας δείχνει άνοδο στις μικρότερες κατηγορίες, με τα πλοία έως 500 ΚΟΧ να παρουσιάζουν αύξηση 2,2%. Στον αντίποδα, τα πλοία άνω των 30.000 ΚΟΧ συνέχισαν να μειώνονται, με πτώση 3,1% σε αριθμό και 3,5% σε χωρητικότητα.
Όσον αφορά την ηλικιακή κατανομή, παρατηρείται μια αναζωογόνηση του στόλου στα νεότερα πλοία, καθώς αυτά ηλικίας 0-5 ετών αυξήθηκαν κατά 8,5%. Παράλληλα, καταγράφεται σημαντική ενίσχυση και στα πλοία ηλικίας 25-30 ετών, γεγονός που μπορεί να υποδηλώνει είτε επενδύσεις σε μεταχειρισμένα πλοία είτε την παράταση του επιχειρησιακού κύκλου παλαιότερων σκαφών.
Οι επιπτώσεις της συρρίκνωσης της χωρητικότητας
Η συνεχιζόμενη συρρίκνωση της ολικής χωρητικότητας του ελληνικού εμπορικού στόλου, παρά την αύξηση του αριθμού των πλοίων, προβληματίζει τους αναλυτές του ναυτιλιακού κλάδου. Αυτή η τάση μπορεί να υποδηλώνει μια στροφή προς μικρότερα πλοία, πιθανώς για εξυπηρέτηση περιφερειακών ή εξειδικευμένων αναγκών, αλλά ταυτόχρονα μειώνει την ικανότητα του στόλου να διαχειριστεί μεγάλους όγκους φορτίων ή να ανταγωνιστεί σε διεθνείς γραμμές όπου απαιτούνται πλοία μεγάλης χωρητικότητας. Η μείωση στα δεξαμενόπλοια, ειδικότερα, είναι κρίσιμη, δεδομένου του ρόλου τους στις παγκόσμιες μεταφορές ενέργειας. Η ελληνική οικονομία, η οποία κατέγραψε ανάπτυξη 2% το τρίτο τρίμηνο του 2025, βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στη ναυτιλία, καθιστώντας την εξέλιξη αυτή κεντρικό θέμα συζήτησης.
Προκλήσεις και προοπτικές για τη ναυτιλία
Η εξέλιξη του ελληνικού εμπορικού στόλου, όπως αποτυπώνεται στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, αναδεικνύει την ανάγκη για προσεκτική αξιολόγηση των επενδυτικών στρατηγικών. Ενώ η αύξηση των νεότερων και μικρότερων πλοίων μπορεί να προσφέρει ευελιξία και να ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένες απαιτήσεις της αγοράς, η συνολική μείωση της χωρητικότητας εγείρει ερωτήματα σχετικά με τη μακροπρόθεσμη ανταγωνιστικότητα του στόλου σε παγκόσμιο επίπεδο. Η ελληνική ναυτιλία καλείται να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της διεθνούς αγοράς, των περιβαλλοντικών κανονισμών και των τεχνολογικών εξελίξεων, διατηρώντας παράλληλα την ιστορική της δυναμική.