Skip to content
Εγνατία Οδός: Τι αλλάζει με την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis και τα νέα διόδια

Εγνατία Οδός: Τι αλλάζει με την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis και τα νέα διόδια


Δημήτρης Λάγιος
Τι πρέπει να ξέρετε…
  • Η Βουλή ψηφίζει τη 35ετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects.
  • Νέο αυστηρότερο πλαίσιο για πρόστιμα σε όσους δεν πληρώνουν διόδια, με βάση φωτογραφίες πινακίδων.
  • Οι απαλλαγές διοδίων για κατοίκους και ανέργους θα καλύπτονται πλέον από τον κρατικό προϋπολογισμό.
  • Η ευθύνη για την ασφάλεια των σηράγγων μεταφέρεται στον ιδιώτη, με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα.
  • Προβλέπονται επενδύσεις 420 εκατ. ευρώ από τον παραχωρησιούχο στην πρώτη πενταετία και κρατική συνεισφορά 60 εκατ. ευρώ.

Η Βουλή αναμένεται να ψηφίσει τις επόμενες ημέρες την αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects, ανοίγοντας τον δρόμο για τη 35ετή διαχείριση του αυτοκινητοδρόμου. Η νέα συμφωνία φέρνει σημαντικές αλλαγές στο καθεστώς των διοδίων, την ευθύνη για την ασφάλεια των σηράγγων και την αντιμετώπιση των οδηγών που δεν πληρώνουν, προβλέποντας άμεσα πρόστιμα με βάση φωτογραφίες πινακίδων.

Η επικείμενη ψήφιση της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού σηματοδοτεί μια νέα εποχή για έναν από τους σημαντικότερους οδικούς άξονες της χώρας, μεταφέροντας τη διαχείριση στον ιδιωτικό τομέα. Αυτή η εξέλιξη έρχεται ως συνέχεια των προσπαθειών για την αξιοποίηση των δημόσιων υποδομών και την εξασφάλιση της βιωσιμότητας και αναβάθμισης του οδικού δικτύου, με την κυβέρνηση να επιδιώκει την προσέλκυση επενδύσεων και την αποτελεσματικότερη λειτουργία των αυτοκινητοδρόμων.

Οι αλλαγές στο καθεστώς των διοδίων και τα πρόστιμα

Ένα από τα κεντρικά θέματα της τροποποιημένης σύμβασης είναι το καθεστώς των διοδίων. Πλέον, οποιεσδήποτε απαλλαγές επιθυμεί να διατηρήσει το Δημόσιο, όπως αυτές που ισχύουν από το 2017 για τους κατοίκους όμορων περιοχών και τους ανέργους, θα πρέπει να καλύπτονται με αντίστοιχες αποζημιώσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό. Αυτό σημαίνει ότι το κόστος των απαλλαγών δεν θα βαρύνει τον παραχωρησιούχο, αλλά θα μετακυλίεται στο κράτος.

Για τους οδηγούς που περνούν χωρίς να πληρώσουν, προβλέπεται ένα αυστηρότερο πλαίσιο αντιμετώπισης. Συγκεκριμένα, η φωτογραφία της πινακίδας του οχήματος και μια σχετική βεβαίωση από τον παραχωρησιούχο θα αρκούν για την έκδοση προστίμου μέσα σε πέντε ημέρες. Εάν το πρόστιμο δεν καταβληθεί εντός δεκαπενθημέρου από την έκδοσή του, θα ακολουθεί διαταγή πληρωμής, ενισχύοντας την αποτελεσματικότητα της είσπραξης.

Μεταφορά ευθυνών και προσωπικού

Η σύμβαση φέρνει σημαντικές αλλαγές και στις ευθύνες διαχείρισης. Η Εγνατία Οδός ΑΕ παραμένει υπεύθυνη για όλες τις υφιστάμενες συμβάσεις και τις μέχρι σήμερα υποχρεώσεις της. Ωστόσο, το προσωπικό της μεταφέρεται στο Υπουργείο Υποδομών, χωρίς ο παραχωρησιούχος, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects, να δεσμεύεται για την απορρόφησή του. Αυτή η πρόβλεψη δημιουργεί ένα νέο τοπίο για τους εργαζομένους, οι οποίοι θα ενταχθούν στον ευρύτερο δημόσιο τομέα.

Με την τροποποίηση της σύμβασης, η ευθύνη για αυτοψίες, δοκιμές, αναγκαίες μελέτες και κατάρτιση φακέλων ασφαλείας για τις σήραγγες μεταφέρεται στον ιδιώτη. Ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει να παραδώσει τους φακέλους στη Δημόσια Αρχή Σηράγγων μέσα σε έναν χρόνο και να ολοκληρώσει τις απαιτούμενες εργασίες τρεις μήνες αργότερα. Μέχρι τότε, ο ιδιώτης και οι υπεργολάβοι του απαλλάσσονται πλήρως από κάθε αστική ή ποινική ευθύνη που σχετίζεται με την υφιστάμενη κατάσταση των σηράγγων, ενώ προβλέπεται αποζημίωση σε περίπτωση καθυστερήσεων από πλευράς Δημοσίου. Αυτό το πλαίσιο προστασίας του ιδιώτη είναι κρίσιμο για την ανάληψη του έργου, δεδομένων των προκλήσεων που ενδέχεται να αντιμετωπίσει.

Προτεινόμενο Απεργία ηθοποιών: Κλειστά όλα τα θέατρα της χώρας σήμερα για τη ΣΣΕ Απεργία ηθοποιών: Κλειστά όλα τα θέατρα της χώρας σήμερα για τη ΣΣΕ

Επενδύσεις και προστασία του ιδιώτη

Για την κάλυψη του κόστους των πρόσθετων υποχρεώσεων, το Δημόσιο δημιουργεί έναν ειδικό λογαριασμό ύψους 180 εκατ. ευρώ. Από αυτόν τον λογαριασμό θα χρηματοδοτηθούν οι μελέτες, τα έργα που απαιτούνται για την πιστοποίηση των σηράγγων, αλλά και τυχόν απώλειες εσόδων του παραχωρησιούχου κατά τη διάρκεια των εργασιών. Αυτή η πρόβλεψη υπογραμμίζει την προσπάθεια του κράτους να διασφαλίσει την ομαλή μετάβαση και την υλοποίηση των αναγκαίων παρεμβάσεων.

Η αγορά φαίνεται να προεξοφλεί ότι η ενεργοποίηση της σύμβασης θα επιταχύνει τις αναγκαίες αναβαθμίσεις στον αυτοκινητόδρομο, κάτι που είναι ζωτικής σημασίας για την οδική ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα των μεταφορών στην περιοχή. Νομικοί κύκλοι επισημαίνουν ότι η σαφής οριοθέτηση των ευθυνών μεταξύ Δημοσίου και ιδιώτη είναι απαραίτητη για την αποφυγή μελλοντικών διαφωνιών και την ομαλή λειτουργία του έργου.

Στο επενδυτικό σκέλος, ο παραχωρησιούχος δεσμεύεται να υλοποιήσει έργα ύψους 420 εκατ. ευρώ μέσα στην πρώτη πενταετία της διαχείρισης, με το Δημόσιο να συνεισφέρει 60 εκατ. ευρώ. Μεταξύ των προβλεπόμενων παρεμβάσεων περιλαμβάνονται η αντικατάσταση στηθαίων, η αναβάθμιση τμημάτων του αυτοκινητοδρόμου και η κατασκευή ενός νέου σταθμού διοδίων στον Πλάτανο, βελτιώνοντας σημαντικά την υποδομή και τις παρεχόμενες υπηρεσίες.

Η επόμενη μέρα για την Εγνατία Οδό

Η ψήφιση της σύμβασης παραχώρησης θα σηματοδοτήσει την έναρξη μιας νέας εποχής για την Εγνατία Οδό, με την ιδιωτική διαχείριση να αναλαμβάνει το βάρος της συντήρησης, αναβάθμισης και λειτουργίας του αυτοκινητοδρόμου. Οι αλλαγές αυτές αναμένεται να βελτιώσουν την οδική ασφάλεια και τις υπηρεσίες που παρέχονται στους οδηγούς, αλλά και να θέσουν ένα νέο πλαίσιο για την είσπραξη των διοδίων και την αντιμετώπιση των παραβατών. Η προσοχή στρέφεται πλέον στην εφαρμογή της σύμβασης και την υλοποίηση των δεσμεύσεων που έχουν αναληφθεί.

💡

Τι πρέπει να γνωρίζουν οι οδηγοί

  • Πληρωμή διοδίων: Η παράνομη διέλευση επισύρει πρόστιμο βάσει φωτογραφίας πινακίδας.
  • Προθεσμία πληρωμής: Το πρόστιμο εκδίδεται εντός 5 ημερών και πρέπει να εξοφληθεί σε 15 ημέρες.
  • Απαλλαγές: Οι υφιστάμενες απαλλαγές (κάτοικοι, άνεργοι) θα συνεχίσουν να ισχύουν, με κάλυψη από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Τι πρέπει να ξέρετε: Όσα πρέπει να ξέρετε για την Εγνατία Οδό

Πότε αναμένεται να ξεκινήσει η διαχείριση της Εγνατίας Οδού από την κοινοπραξία;

Η Βουλή αναμένεται να ψηφίσει τη σύμβαση παραχώρησης τις επόμενες ημέρες, ανοίγοντας τον δρόμο για την έναρξη της 35ετούς διαχείρισης του αυτοκινητοδρόμου από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects.

Τι αλλάζει για τους οδηγούς που δεν πληρώνουν διόδια στην Εγνατία Οδό;

Για τους οδηγούς που περνούν χωρίς να πληρώσουν, φωτογραφία της πινακίδας και βεβαίωση του παραχωρησιούχου θα αρκούν για την έκδοση προστίμου μέσα σε πέντε ημέρες. Εάν δεν καταβληθεί εντός δεκαπενθημέρου, θα ακολουθεί διαταγή πληρωμής.

Τι θα γίνει με τις απαλλαγές διοδίων για κατοίκους και ανέργους;

Οι απαλλαγές που ισχύουν από το 2017 για κατοίκους όμορων περιοχών και ανέργους θα διατηρηθούν, αλλά το κόστος τους θα καλύπτεται πλέον από τον κρατικό προϋπολογισμό με αντίστοιχες αποζημιώσεις προς τον παραχωρησιούχο.

Ποια είναι η ευθύνη του ιδιώτη για την ασφάλεια των σηράγγων;

Ο ιδιώτης αναλαμβάνει την ευθύνη για αυτοψίες, μελέτες και φακέλους ασφαλείας των σηράγγων, με υποχρέωση παράδοσης εντός ενός έτους και ολοκλήρωσης εργασιών τρεις μήνες αργότερα. Μέχρι τότε, απαλλάσσεται από αστική ή ποινική ευθύνη για την υφιστάμενη κατάσταση.

Πόσα χρήματα θα επενδυθούν στην Εγνατία Οδό τα επόμενα χρόνια;

Ο παραχωρησιούχος δεσμεύεται να υλοποιήσει έργα ύψους 420 εκατ. ευρώ μέσα στην πρώτη πενταετία, με το Δημόσιο να συνεισφέρει επιπλέον 60 εκατ. ευρώ. Επίσης, δημιουργείται ειδικός λογαριασμός 180 εκατ. ευρώ για μελέτες και έργα πιστοποίησης σηράγγων.
Η αναδημοσίευση ή αναπαραγωγή του παρόντος άρθρου επιτρέπεται αποκλειστικά με την τοποθέτηση ενεργού συνδέσμου (link) προς την πηγή.

Προτεινόμενα

  1. 1
    ΔΕΥΑ Κιλκίς: Υποδεέστερα και ακριβότερα τα υδρόμετρα, πόρισμα της ΕΑΔ στην Εισαγγελία
  2. 2
    Κοινωνική συμφωνία για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας: Τι αλλάζει για εργοδότες και εργαζόμενους
  3. 3
    ΕΤΑΔ και Δήμος Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης: Υπέγραψαν 25ετή σύμβαση για το Δημαρχείο

Ροή Ειδήσεων

Προτεινόμενα