Skip to content
Αττική: Οδικά έργα 2 δισ. ευρώ για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού αδιεξόδου

Αττική: Οδικά έργα 2 δισ. ευρώ για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού αδιεξόδου


Δημήτρης Λάγιος
Τι πρέπει να ξέρετε…
  • Απαιτούνται επενδύσεις 2 δισ. ευρώ για την αναβάθμιση του οδικού δικτύου της Αττικής.
  • Η Ε.Ε. σταμάτησε τη χρηματοδότηση οδικών έργων σε ώριμες μητροπολιτικές περιοχές.
  • Προτεραιότητα δίνεται στην υπόγεια σύνδεση Υμηττού-Βουλιαγμένης και στον άξονα Ελευσίνα-Οινόφυτα.
  • Η ανάπτυξη στο Ελληνικό επιβάλλει άμεσες παρεμβάσεις στα νότια προάστια.

Το οδικό δίκτυο της Αττικής βρίσκεται σε οριακό σημείο, με την ανάγκη για επενδύσεις ύψους 2 δισ. ευρώ να καθίσταται επιτακτική για την αποφυγή του απόλυτου κυκλοφοριακού εμφράγματος. Η έλλειψη ευρωπαϊκών κονδυλίων για ώριμες μητροπολιτικές περιοχές αναγκάζει την πολιτεία να αναζητήσει εναλλακτικά μοντέλα χρηματοδότησης με τη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων, προκειμένου να υλοποιηθούν κρίσιμες επεκτάσεις σε νότια και δυτικά προάστια.

Data snapshot
Τα κρίσιμα οδικά έργα της Αττικής
Στοιχεία για τον προγραμματισμό και την κατάσταση των μεγάλων παρεμβάσεων στο λεκανοπέδιο.
Έργο Υποδομής
Επέκταση Περιφερειακής Υμηττού
Προϋπολογισμός / Μήκος
Υπόγεια Σήραγγα
Κατάσταση / Στόχος
Σύνδεση με Λ. Βουλιαγμένης σε 10'
Έργο Υποδομής
Άξονας Ελευσίνα – Οινόφυτα
Προϋπολογισμός / Μήκος
40 χιλιόμετρα
Κατάσταση / Στόχος
Αποσυμφόρηση Λεωφόρου Κηφισού
Έργο Υποδομής
Επέκταση Μετρό προς Γλυφάδα
Προϋπολογισμός / Μήκος
400 εκατ. € / 4,4 χλμ
Κατάσταση / Στόχος
Πρώιμο στάδιο μελετών
Έργο Υποδομής
Παράκαμψη Λεωφόρου Κύμης
Προϋπολογισμός / Μήκος
350 εκατ. €
Κατάσταση / Στόχος
Σε εκκρεμότητα χρηματοδότησης
Έργο Υποδομής
Αναβάθμιση Λ. Βουλιαγμένης
Προϋπολογισμός / Μήκος
Οδός ταχείας κυκλοφορίας
Κατάσταση / Στόχος
Κατάργηση σηματοδοτούμενων κόμβων

Η τρέχουσα κατάσταση στους δρόμους της πρωτεύουσας δεν είναι απλώς ένα καθημερινό πρόβλημα, αλλά το αποτέλεσμα μιας μακροχρόνιας πίεσης σε υποδομές που έχουν σχεδιαστεί για σαφώς μικρότερους κυκλοφοριακούς φόρτους. Η ραγδαία αστική ανάπτυξη και η αύξηση του αριθμού των οχημάτων έχουν καταστήσει το υφιστάμενο δίκτυο ανεπαρκές, με τις ώρες αιχμής να επεκτείνονται πλέον σε όλη τη διάρκεια της ημέρας, υποβαθμίζοντας την ποιότητα ζωής και την οικονομική παραγωγικότητα του λεκανοπεδίου.

Η πρόκληση της χρηματοδότησης και το τέλος των ευρωπαϊκών πόρων

Το βασικό εμπόδιο για την υλοποίηση των νέων μεγάλων οδικών έργων στην Αττική εντοπίζεται στην αλλαγή της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι Βρυξέλλες έχουν σταματήσει πλέον να χρηματοδοτούν οδικές παρεμβάσεις σε ώριμες μητροπολιτικές περιοχές, στρέφοντας τους πόρους προς τα μέσα σταθερής τροχιάς και την πράσινη κινητικότητα. Αυτό δημιουργεί ένα χρηματοδοτικό κενό άνω των 2 δισ. ευρώ, το οποίο πρέπει να καλυφθεί μέσω Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) ή άλλων καινοτόμων μηχανισμών που δεν θα επιβαρύνουν άμεσα τον κρατικό προϋπολογισμό.

Προτεινόμενο Αγορά ή ενοικίαση κατοικίας: Πού η δόση του δανείου είναι πλέον χαμηλότερη από το ενοίκιο Αγορά ή ενοικίαση κατοικίας: Πού η δόση του δανείου είναι πλέον χαμηλότερη από το ενοίκιο

Η “κάθοδος” στα νότια προάστια και η σύνδεση με το Ελληνικό

Η μεγάλη αστική ανάπτυξη στο Ελληνικό δημιουργεί νέες ανάγκες μετακίνησης, καθώς υπολογίζεται ότι στην περιοχή θα απασχολούνται καθημερινά δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι. Κομβικό έργο θεωρείται η επέκταση της περιφερειακής Υμηττού προς τη λεωφόρο Βουλιαγμένης μέσω υπόγειας σήραγγας. Η παρέμβαση αυτή θα επιτρέπει τη μετακίνηση από τον Καρέα έως τη Βουλιαγμένης σε μόλις 10 λεπτά, αποσυμφορώντας τις εσωτερικές αρτηρίες των νοτίων προαστίων. Παράλληλα, η αναβάθμιση της Λεωφόρου Βουλιαγμένης σε οδό ταχείας κυκλοφορίας με κατάργηση φαναριών κρίνεται απαραίτητη για τη ροή των οχημάτων.

Νέοι άξονες στη Δυτική Αττική και η ανάσα στον Κηφισό

Στη δυτική πλευρά, η προτεραιότητα δίνεται στη σύνδεση της Ελευσίνας με τα Οινόφυτα, ένας άξονας 40 χιλιομέτρων που θα λειτουργήσει ως βαλβίδα αποσυμπίεσης για τον Κηφισό. Συγκοινωνιολόγοι και αναλυτές της αγοράς επισημαίνουν ότι η απομάκρυνση των βαρέων οχημάτων από τον κεντρικό άξονα της πόλης είναι ο μόνος τρόπος για να βελτιωθεί η κυκλοφορία. Αυτό το έργο, σε συνδυασμό με τον κόμβο Σκαραμαγκά στη Δυτική Αττική, αναμένεται να αλλάξει τον χάρτη των logistics και των εμπορευματικών μεταφορών στην περιοχή. Επιπλέον, το σχέδιο απαγόρευσης κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων στον Κηφισό κατά τις πρωινές ώρες παραμένει στο τραπέζι ως άμεσο μέτρο ανακούφισης.

Οι εκκρεμότητες της Λεωφόρου Κύμης και το μέλλον των μετακινήσεων

Παρά την ωριμότητα ορισμένων μελετών, έργα όπως η παράκαμψη της Λεωφόρου Κύμης, προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ, παραμένουν σε εκκρεμότητα λόγω έλλειψης πόρων. Η κυβέρνηση εξετάζει την ένταξη τέτοιων έργων σε ευρύτερες συμβάσεις παραχώρησης, ενώ ταυτόχρονα προωθείται η χρήση τεχνολογίας, όπως οι έξυπνες κάμερες στους δρόμους της Αττικής για την καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας σε πραγματικό χρόνο. Η επόμενη μέρα για το λεκανοπέδιο απαιτεί έναν συνδυαστικό σχεδιασμό οδικών αξόνων και μέσων σταθερής τροχιάς, καθώς μόνο οι δρόμοι δεν αρκούν για να λύσουν το πρόβλημα μιας πόλης που συνεχίζει να αναπτύσσεται με γρήγορους ρυθμούς.

💡

Πώς να αποφύγετε την ταλαιπωρία στους δρόμους της Αττικής

  • Χρησιμοποιείτε εφαρμογές πλοήγησης σε πραγματικό χρόνο για να εντοπίζετε εναλλακτικές διαδρομές πριν ξεκινήσετε.
  • Αποφεύγετε τις μετακινήσεις στις κεντρικές αρτηρίες (Κηφισός, Κηφισίας) τις ώρες αιχμής 07:30-09:30 και 16:00-18:30.
  • Ενημερωθείτε για τα δρομολόγια των ΜΜΕ, καθώς οι επεκτάσεις του Μετρό προσφέρουν συχνά ταχύτερη πρόσβαση στο κέντρο.
  • Προτιμήστε την τηλεργασία ή την ευέλικτη προσέλευση στην εργασία αν η φύση της δουλειάς σας το επιτρέπει.
🛡️ Το παρόν άρθρο έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα και δεν υποκαθιστά την επίσημη νομική ή φοροτεχνική συμβουλή
Τι πρέπει να ξέρετε: Όσα πρέπει να γνωρίζετε για τα νέα οδικά έργα στην Αττική

Γιατί η Ευρωπαϊκή Ένωση σταμάτησε τη χρηματοδότηση οδικών έργων στην Αττική;

Η Ε.Ε. θεωρεί την Αττική πλέον ως μια 'ώριμη μητροπολιτική περιοχή' και βάσει της πράσινης συμφωνίας, δίνει προτεραιότητα σε έργα μέσων σταθερής τροχιάς και βιώσιμης κινητικότητας αντί για νέους αυτοκινητόδρομους.

Ποιο είναι το κόστος της επέκτασης του Μετρό προς τη Γλυφάδα;

Το κόστος για την επέκταση της γραμμής του Μετρό προς τη Γλυφάδα, μήκους 4,4 χιλιομέτρων, εκτιμάται στα 400 εκατομμύρια ευρώ, ωστόσο το έργο βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο μελετών.

Πώς θα βοηθήσει η υπόγεια σύνδεση της Περιφερειακής Υμηττού;

Η υπόγεια σήραγγα θα συνδέει την Αττική Οδό με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής από τον Καρέα στον Άγιο Δημήτριο σε περίπου 10 λεπτά, αποσυμφορώντας τα νότια προάστια.
Η αναδημοσίευση ή αναπαραγωγή του παρόντος άρθρου επιτρέπεται αποκλειστικά με την τοποθέτηση ενεργού συνδέσμου (link) προς την πηγή.

Προτεινόμενα

  1. 1
    Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου: Ποια ακίνητα κινδυνεύουν με πρόστιμα έως 10% της αντικειμενικής αξίας
  2. 2
    Τέλη κυκλοφορίας 2026: Οι δικαιούχοι απαλλαγής και τα κλιμακωτά πρόστιμα χωρίς παράταση
  3. 3
    Παράνομο στοίχημα: Τζίρος 1,7 δισ. ευρώ και «στρατιές» ανηλίκων στη γκρίζα ζώνη του τζόγου

Προτεινόμενα

Ροή Ειδήσεων