- Οι Boomers έχουν συνήθειες ευγένειας στην εστίαση που πλέον δυσκολεύουν τους σερβιτόρους.
- Συμπεριφορές όπως το στοίβαγμα πιάτων ή οι off-menu παραγγελίες διαταράσσουν τη σύγχρονη ροή εργασίας.
- Η βιομηχανία της εστίασης έχει εξελιχθεί σε πιο οργανωμένες και αυτοματοποιημένες διαδικασίες.
- Η πραγματική ευγένεια απαιτεί προσαρμογή στις σύγχρονες συνθήκες και σεβασμό στον επαγγελματία σερβιτόρο.
Μια πρόσφατη παρατήρηση σε εστιατόριο αποκάλυψε ότι ορισμένες συμπεριφορές, που οι Boomers θεωρούν ως δείγματα ευγένειας, στην πραγματικότητα δυσκολεύουν το έργο των σερβιτόρων. Αυτές οι παρεξηγήσεις αναδεικνύουν τη διαγενεακή απόκλιση στην εθιμοτυπία της εστίασης, καθώς οι πρακτικές του παρελθόντος δεν συνάδουν πλέον με τη σύγχρονη οργάνωση των υπηρεσιών.
Η εξέλιξη των κοινωνικών κανόνων και των επαγγελματικών πρακτικών στην εστίαση αποτελεί ένα πεδίο όπου οι διαγενεακές διαφορές γίνονται ιδιαίτερα εμφανείς. Αυτό που για μια γενιά θεωρείται αυτονόητη ευγένεια, για την επόμενη μπορεί να αποτελεί εμπόδιο στην αποτελεσματική λειτουργία, αναδεικνύοντας την ανάγκη για προσαρμογή στην σύγχρονη κοινωνική εθιμοτυπία.
Οι 10 συμπεριφορές που παρερμηνεύονται στην εστίαση
Η πρόθεση πίσω από αυτές τις συμπεριφορές είναι συνήθως η καλή θέληση, ωστόσο η πραγματικότητα της σύγχρονης εστίασης τις καθιστά μη πρακτικές. Από το «βοηθητικό» στοίβαγμα των πιάτων στο τέλος του γεύματος, το οποίο διαταράσσει το σύστημα εκκαθάρισης των σερβιτόρων, μέχρι το κύμα ή το χτύπημα των δαχτύλων για την προσέλκυση προσοχής, οι σερβιτόροι έχουν συγκεκριμένες ροές εργασίας που επηρεάζονται αρνητικά.
Επιπλέον, η παραγγελία εκτός μενού με την πεποίθηση ότι «η κουζίνα μπορεί να φτιάξει τα πάντα» δημιουργεί προβλήματα στην οργάνωση και το απόθεμα των εστιατορίων. Η επανειλημμένη δήλωση «χρειαζόμαστε λίγα λεπτά ακόμα» καθυστερεί την εξυπηρέτηση άλλων τραπεζιών, ενώ η επιμονή σε πολύπλοκες αντικαταστάσεις με τη φράση «δεν είναι κάτι σπουδαίο» αυξάνει τις πιθανότητες λάθους και την πίεση στην κουζίνα.
Άλλες συμπεριφορές περιλαμβάνουν την παραμονή στο τραπέζι κατά τις ώρες αιχμής, ακόμη και αν κάποιος είναι «χαμηλής συντήρησης», καθώς αυτό επηρεάζει άμεσα το εισόδημα του σερβιτόρου που εξαρτάται από την εναλλαγή των πελατών. Το αίτημα για ζεστό καφέ σε κρύα κούπα, με την πεποίθηση ότι είναι πιο απλό, οδηγεί σε άμεση ψύξη του ροφήματος και ενδεχομένως σε παράπονα. Η πολύπλοκη διαίρεση του λογαριασμού μετά το γεύμα, αντί για την αρχή, δημιουργεί «μαθηματικό πονοκέφαλο» και καθυστερήσεις.
Τέλος, το σήμα σε οποιονδήποτε σερβιτόρο γιατί «όλοι εδώ δουλεύουν» αγνοεί την αυστηρή διαίρεση των τμημάτων και των αρμοδιοτήτων. Η υπερβολική επεξήγηση των διατροφικών περιορισμών με συγγνώμες, αντί για σαφείς και συνοπτικές πληροφορίες, δυσκολεύει την ακριβή επικοινωνία με την κουζίνα, όπως αναφέρουν ειδικοί της συμπεριφοράς και επαγγελματίες της εστίασης.
Γιατί η “ευγένεια” των Boomers δημιουργεί προβλήματα;
Η ρίζα αυτών των παρεξηγήσεων βρίσκεται στην διαφορετική λειτουργία των εστιατορίων στις προηγούμενες δεκαετίες. Παλαιότερα, οι κουζίνες ήταν πιο ευέλικτες, το προσωπικό λειτουργούσε συχνά ως μια ενιαία ομάδα και ο ρυθμός ήταν λιγότερο πιεστικός. Αυτό το υπόβαθρο διαμόρφωσε μια κουλτούρα εξυπηρέτησης όπου η «βοήθεια» του πελάτη, ακόμη και αν ήταν αδόκιμη, γινόταν δεκτή.
Σήμερα, η βιομηχανία της εστίασης έχει εξελιχθεί σε άκρως οργανωμένες και αυτοματοποιημένες διαδικασίες. Τα συστήματα παραγγελιοληψίας (POS) είναι προγραμματισμένα, οι κουζίνες λειτουργούν με συγκεκριμένα πρωτόκολλα και ο χρόνος είναι χρήμα, ειδικά σε ώρες αιχμής. Οι σερβιτόροι είναι εκπαιδευμένοι να λειτουργούν με συγκεκριμένη ροή και ισορροπία, και οποιαδήποτε απόκλιση από αυτή τη ροή μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την αποτελεσματικότητά τους, αλλά και την ποιότητα της εξυπηρέτησης όλων των πελατών.
Η επόμενη μέρα: Πώς να προσαρμοστείτε στην σύγχρονη εθιμοτυπία
Η κατανόηση αυτών των διαφορών είναι το κλειδί για την αποφυγή άβολων καταστάσεων και την εξασφάλιση μιας ευχάριστης εμπειρίας τόσο για τον πελάτη όσο και για το προσωπικό. Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές κοινωνικής συμπεριφοράς, η πραγματική ευγένεια δεν είναι στατική, αλλά προσαρμόζεται στις εκάστοτε συνθήκες. Η ανανέωση του «εγχειριδίου» της εθιμοτυπίας στην εστίαση είναι απαραίτητη για την ομαλή συνύπαρξη των γενεών και την αποτελεσματική λειτουργία των επιχειρήσεων.
Στο τέλος της ημέρας, η βασική ευγένεια, όπως το «παρακαλώ» και το «ευχαριστώ», η οπτική επαφή και ο σεβασμός προς τον σερβιτόρο ως επαγγελματία που κάνει μια απαιτητική δουλειά, παραμένουν οι πιο σημαντικές συμπεριφορές. Αυτές οι διαχρονικές αξίες υπερβαίνουν τις γενεακές διαφορές και αποτελούν τη βάση για μια θετική εμπειρία για όλους.
Πρακτικές συμβουλές για σωστή συμπεριφορά στο εστιατόριο
- Αποφύγετε να στοιβάζετε τα πιάτα σας. Απλώς σπρώξτε τα ελαφρώς προς τα εμπρός όταν τελειώσετε.
- Για προσοχή, κάντε διακριτική οπτική επαφή αντί για χειρονομίες ή χτύπημα δαχτύλων.
- Επιμείνετε στις επιλογές του μενού και αποφύγετε τις off-menu παραγγελίες ή τις πολλές αντικαταστάσεις.
- Ενημερώστε τον σερβιτόρο για τυχόν διαίρεση του λογαριασμού στην αρχή του γεύματος.
- Δώστε σαφείς και συνοπτικές πληροφορίες για διατροφικούς περιορισμούς, χωρίς υπερβολικές συγγνώμες.