- Η Θέμις Μπαζάκα κατήγγειλε μισθολογικές ανισότητες και στερεότυπα ρόλων στην υποκριτική.
- Η ηθοποιός αποκάλυψε ότι πάλεψε για ίση αμοιβή, καθώς οι άνδρες συνάδελφοι πληρώνονταν περισσότερο.
- Τόνισε ότι οι γυναίκες μεγαλύτερης ηλικίας συχνά περιορίζονται σε ρόλους γιαγιάς, ενώ οι άνδρες στην ίδια ηλικία υποδύονται εραστές.
- Χαρακτήρισε την κατάσταση ως «πατριαρχία» και εξέφρασε την ανάγκη για συνεχή διεκδίκηση ισότητας.
Η βραβευμένη ηθοποιός Θέμις Μπαζάκα, καλεσμένη στην εκπομπή «Καλύτερα Αργά» με την Αθηναΐδα Νέγκα το βράδυ της Τρίτης, κατήγγειλε μισθολογικές ανισότητες και στερεότυπα ρόλων στον χώρο του θεάτρου και της τηλεόρασης. Η ίδια τόνισε ότι η κατάσταση αυτή είναι απόρροια της «πατριαρχίας», για την οποία έχει παλέψει προσωπικά.
Η συζήτηση γύρω από τις ανισότητες φύλου στον καλλιτεχνικό χώρο, τόσο σε μισθολογικό επίπεδο όσο και στην κατανομή ρόλων, αποτελεί ένα διαχρονικό ζήτημα που επανέρχεται συχνά στο προσκήνιο. Οι δηλώσεις της Θέμιδας Μπαζάκα έρχονται να προστεθούν σε μια σειρά από μαρτυρίες που αναδεικνύουν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες ηθοποιοί, ειδικά καθώς μεγαλώνουν, σε ένα περιβάλλον που συχνά τις υποτιμά.
Οι καταγγελίες της Θέμιδας Μπαζάκα για τις μισθολογικές ανισότητες
Η Θέμις Μπαζάκα, σε μια ειλικρινή εξομολόγηση στην εκπομπή «Καλύτερα Αργά» με την Αθηναΐδα Νέγκα, έθιξε το τεράστιο μισθολογικό χάσμα ανάμεσα σε γυναίκες και άνδρες ηθοποιούς. Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά, «όταν δεν έχει εξαλειφθεί το τεράστιο μισθολογικό gap ανάμεσα σε γυναίκες και άνδρες, δεν μπορούμε να μιλάμε για ισότητα». Η ίδια αποκάλυψε πως έχει παλέψει σκληρά για να λαμβάνει την ίδια αμοιβή με τον πρωταγωνιστή, παρά το γεγονός ότι είχαν τον ίδιο ρόλο και την ίδια ευθύνη. Η δικαιολογία που της δινόταν ήταν απλή: «εκείνος είναι άντρας», κάτι που θεωρούνταν «δεδομένο» στον χώρο.
Τα στερεότυπα ρόλων και η «πατριαρχία» στον χώρο
Πέρα από τις μισθολογικές διαφορές, η Θέμις Μπαζάκα αναφέρθηκε και στα βαθιά ριζωμένα στερεότυπα ρόλων που επικρατούν. «Είναι δεδομένο ότι εγώ, στην ηλικία μου, θα παίζω τη γιαγιά και ο άντρας στην ίδια ηλικία θα είναι ο εραστής που βρίσκει τη μικρή κοπελίτσα», υπογράμμισε με θυμό η ηθοποιός. Αυτή η διαπίστωση αναδεικνύει μια διπλή ανισότητα: αφενός την περιορισμένη γκάμα ρόλων για γυναίκες μεγαλύτερης ηλικίας και αφετέρου την προνομιακή μεταχείριση των ανδρών συναδέλφων τους, οι οποίοι διατηρούν συχνά ρόλους ερωτικού ενδιαφέροντος ανεξαρτήτως ηλικίας. Η ηθοποιός συνόψισε την κατάσταση λέγοντας: «Όλο αυτό είναι πατριαρχία. Αυτό είναι».
Η μάχη για την ισότητα και η αντίδραση της ηθοποιού
Η αποκάλυψη της Θέμιδας Μπαζάκα αντικατοπτρίζει μια ευρύτερη ανησυχία στον καλλιτεχνικό κλάδο, όπου οι γυναίκες καλλιτέχνιδες συχνά βρίσκονται αντιμέτωπες με περιορισμένες ευκαιρίες και προκαταλήψεις. Νομικοί κύκλοι και φορείς ισότητας επισημαίνουν ότι τέτοιες πρακτικές όχι μόνο είναι άδικες αλλά και αντίθετες με τις αρχές της ίσης μεταχείρισης στην εργασία. Η αγορά, αν και φαίνεται να προσαρμόζεται αργά, εξακολουθεί να αναπαράγει πρότυπα που δυσκολεύουν την πλήρη αναγνώριση της αξίας και του ταλέντου των γυναικών ηθοποιών, κάτι που έχει επισημανθεί και από άλλες ηθοποιούς, όπως η Νίκη Σερέτη και η Θεοφανία Παπαθωμά.
Η επόμενη μέρα για τον ελληνικό καλλιτεχνικό χώρο
Η έντονη δυσαρέσκεια της Θέμιδας Μπαζάκα, όπως εκφράστηκε με το «Φυσικά με θυμώνει. Αλλά τι να κάνω; Διεκδικείς όσο μπορείς να διεκδικήσεις», υπογραμμίζει την ανάγκη για συνεχή διεκδίκηση και ευαισθητοποίηση. Η μάχη για την εξάλειψη των μισθολογικών ανισοτήτων και των στερεοτύπων ρόλων απαιτεί συλλογική προσπάθεια από τους ίδιους τους καλλιτέχνες, τους παραγωγούς και τους φορείς του κλάδου. Μόνο μέσα από τον διάλογο και την πίεση μπορούν να επιτευχθούν πραγματικές αλλαγές που θα οδηγήσουν σε έναν πιο δίκαιο και ισότιμο καλλιτεχνικό χώρο για όλους.