- Η Νίκη Σερέτη κατήγγειλε τα στερεότυπα της ελληνικής τηλεόρασης σε πρόσφατη συνέντευξη.
- Απομακρύνθηκε από ρόλους που την εγκλώβιζαν, αναζητώντας νέες καλλιτεχνικές διεξόδους.
- Πέρασε δύσκολη περίοδο αυτοαναζήτησης, βρίσκοντας νόημα στην προσωπική δουλειά και τη μελέτη.
- Πρωταγωνιστεί στο απαιτητικό θεατρικό έργο «Λήθη» του Δημήτρη Δημητριάδη στο BIOS.
Η γνωστή ηθοποιός Νίκη Σερέτη, καλεσμένη στην εκπομπή «Πρωίαν σε είδον» το πρωί της Τετάρτης, μίλησε ανοιχτά για τα επαναλαμβανόμενα στερεότυπα της τηλεόρασης και την απόφασή της να απομακρυνθεί από ρόλους που την εγκλώβιζαν. Αποκάλυψε ότι πέρασε αρκετά δύσκολα μέχρι να επαναπροσδιορίσει την καλλιτεχνική της πορεία, βρίσκοντας πλέον έκφραση σε απαιτητικά θεατρικά έργα.
Αυτή η συζήτηση για τα στερεότυπα στην τηλεόραση δεν είναι καινούργια, αλλά αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα όταν προέρχεται από καλλιτέχνες που έχουν βιώσει την πίεση του εγκλωβισμού σε συγκεκριμένα πρότυπα, αναδεικνύοντας ένα ευρύτερο ζήτημα που απασχολεί τον χώρο των media και της τέχνης εδώ και χρόνια.
Η εμφάνιση της Νίκης Σερέτη στην εκπομπή «Πρωίαν σε είδον», όπου φιλοξενήθηκε νωρίτερα σήμερα, 26 Νοεμβρίου, έδωσε την αφορμή για μια βαθιά εξομολόγηση σχετικά με τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ηθοποιοί στον τηλεοπτικό χώρο. Η ηθοποιός τόνισε ότι η τηλεόραση εξακολουθεί να παράγει τα ίδια στερεότυπα και πρότυπα, αναφερόμενη χαρακτηριστικά στην προβολή «ξανθιών, γαλανομάτων» και «καθαρόαιμα λευκών προσώπων».
Η κριτική στην τηλεοπτική βιομηχανία
Η Σερέτη εξήγησε ότι η συνεχής αναπαραγωγή συγκεκριμένων προτύπων την οδήγησε στην απόφαση να αποστασιοποιηθεί από την τηλεόραση. Όπως ανέφερε, οι προτάσεις που λάμβανε ήταν συχνά ίδιες, ζητώντας της να «επαναλάβει πράγματα που είχα κάνει», κάτι που δεν την ενδιέφερε καλλιτεχνικά. «Δεν έγινα ηθοποιός για να επαναλαμβάνω τον εαυτό μου ξανά και ξανά», υπογράμμισε, εκφράζοντας την ανάγκη για καλλιτεχνική εξέλιξη. Η συνειδητή αποχή από την τηλεόραση, λόγω ρόλων που εγκλωβίζουν, είναι ένα θέμα που έχει απασχολήσει και άλλους ηθοποιούς, όπως η Ιωάννα Παππά.
Αυτό που επισημαίνουν πολλοί αναλυτές του τηλεοπτικού τοπίου είναι η δυσκολία των παραγωγών να ξεφύγουν από δοκιμασμένες συνταγές, φοβούμενοι το ρίσκο του νέου και του διαφορετικού, με αποτέλεσμα να διαιωνίζονται πρότυπα που συχνά απέχουν από την πραγματικότητα και τις ανάγκες του σύγχρονου κοινού. Η πίεση για συγκεκριμένα πρότυπα, ειδικά στις γυναίκες ηθοποιούς, έχει αναδειχθεί και από άλλες καλλιτέχνιδες.
Προσωπική διαδρομή και καλλιτεχνική αναγέννηση
Η περίοδος μετά την απομάκρυνση από την τηλεόραση ήταν ιδιαίτερα δύσκολη για τη Νίκη Σερέτη. «Πέρασα αρκετά δύσκολα μέχρι να ξαναβρώ πού είμαι, τι θέλω να κάνω», δήλωσε, περιγράφοντας μια φάση βαθιάς αυτοαναζήτησης. Ωστόσο, αυτή η περίοδος την οδήγησε σε μια προσωπική και καλλιτεχνική αναγέννηση, μέσω της «πίστης στον εαυτό μου, της πολλής προσωπικής δουλειάς, της μελέτης και της αυταπάρνησης κάνοντας τέχνη». Η στάση της θυμίζει άλλους ηθοποιούς που δεν άφησαν έναν εμβληματικό ρόλο να τους εγκλωβίσει. Ομοίως, ο Χάρης Εμμανουήλ απέχει συνειδητά από την τηλεόραση για λόγους καλλιτεχνικής έκφρασης.
Η φιλοσοφία της τέχνης και του εαυτού
Η ηθοποιός τόνισε ότι η προσωπική δουλειά την οδήγησε να παίζει «σπουδαία πράγματα, σπουδαία ψυχής», ανεξάρτητα από το μέγεθος του ρόλου. Για τη Σερέτη, η τέχνη είναι μια «τελετουργία» που επιτρέπει σε ηθοποιούς και θεατές να «ταξιδέψουν όλοι μαζί». Η σιωπή, η συγκέντρωση και η αφαίρεση των «προσωπείων» για να δούμε «ποιοι είμαστε πραγματικά» αποτελούν για εκείνη τα πιο σημαντικά πράγματα τόσο στη ζωή όσο και στην τέχνη.
Οι τρέχουσες καλλιτεχνικές επιδιώξεις
Αυτή την περίοδο, η Νίκη Σερέτη πρωταγωνιστεί στο έργο «Λήθη» του Δημήτρη Δημητριάδη, το οποίο παρουσιάζεται στο θέατρο BIOS. Χαρακτήρισε το έργο ως «απαιτητικό, διαχρονικό», που απαιτεί μια «βουτιά έτσι θαρραλέα μέσα μας». Αυτή η επιλογή αναδεικνύει την προσήλωσή της σε ρόλους που προσφέρουν ουσιαστική καλλιτεχνική πρόκληση και βαθύτερο νόημα, μακριά από τα επιφανειακά στερεότυπα που επικρατούν στην τηλεόραση.