- Ο κληρονόμος του Μάνου Χατζιδάκι απέρριψε πρόταση συνεργασίας για τη «Μαγική Πόλη».
- Η Μαργαρίτα Θεοδωράκη χαρακτήρισε προσβλητικά τα εξώδικα κατά των καλλιτεχνών.
- Η διαθήκη του Μίκη Θεοδωράκη επιτάσσει την ελευθερία στην τέχνη.
- Η κόρη του συνθέτη επιλέγει μια λιτή ζωή αφιερωμένη στα αδέσποτα ζώα.
Σε μια αποκαλυπτική εξομολόγηση στην εκπομπή Buongiorno με τη Φαίη Σκορδά, η Μαργαρίτα Θεοδωράκη αναφέρθηκε στην άρνηση του κληρονόμου του Μάνου Χατζιδάκι να συνεργαστούν για την αναβίωση της «Μαγικής Πόλης». Η κόρη του Μίκη Θεοδωράκη χαρακτήρισε «αστεία πράγματα» τις απαγορεύσεις και τα εξώδικα, τονίζοντας πως η φιλοσοφία του πατέρα της ήταν η απόλυτη ελευθερία στην τέχνη.
Η καλλιτεχνική και προσωπική σχέση ανάμεσα στον Μίκη Θεοδωράκη και τον Μάνο Χατζιδάκι αποτέλεσε τον θεμέλιο λίθο του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού, δημιουργώντας μια πνευματική παρακαταθήκη που υπερβαίνει τα όρια του χρόνου. Αυτή η ιστορική σύνδεση, που κορυφώθηκε με τη συνεργασία τους στη «Μαγική Πόλη» τη δεκαετία του ’60, φαίνεται πως σήμερα προσκρούει σε νομικά και γραφειοκρατικά εμπόδια που εγείρουν οι διαχειριστές των πνευματικών τους δικαιωμάτων.
Η πρόταση για τη «Μαγική Πόλη» και η απόρριψη
Όπως αποκάλυψε η Μαργαρίτα Θεοδωράκη, η ίδια προσπάθησε να προσεγγίσει τον Γιώργο Χατζιδάκι, κληρονόμο του μεγάλου συνθέτη, προκειμένου να διοργανώσουν μια κοινή καλλιτεχνική δράση. Η πρόταση αφορούσε την αναβίωση της εμβληματικής παράστασης «Μαγική Πόλη», με τη συμμετοχή της Λίνας Νικολακοπούλου στο σενάριο. Ωστόσο, η ανταπόκριση δεν ήταν η αναμενόμενη, με την ίδια να δηλώνει χαρακτηριστικά ότι χρειάστηκε ένας χρόνος για να λάβει μια αρνητική απάντηση, γεγονός που χαρακτήρισε «αστείο».
Η συζήτηση αυτή έρχεται σε μια περίοδο έντονης αντιπαράθεσης, μετά τις αλλαγές που αναγκάστηκαν να κάνουν η Νατάσα Μποφίλιου και ο Γιάννης Χαρούλης στην παγκόσμια περιοδεία τους. Η Μαργαρίτα Θεοδωράκη πήρε σαφή θέση κατά των απαγορεύσεων, θεωρώντας προσβλητικό το ύφος των εξωδίκων που υποστήριζαν ότι οι ερμηνείες των συγκεκριμένων καλλιτεχνών δεν ταιριάζουν στο έργο του Χατζιδάκι.
«Απαγορεύεται το απαγορεύεται»: Η διαθήκη του Μίκη
Σε αντίθεση με τη στάση της πλευράς Χατζιδάκι, η Μαργαρίτα Θεοδωράκη υπενθύμισε τη ρητή επιθυμία του πατέρα της, όπως αυτή καταγράφηκε στη διαθήκη του. Η φράση «απαγορεύεται το απαγορεύεται» δεν ήταν απλώς ένα σύνθημα, αλλά μια στάση ζωής που ο Μίκης Θεοδωράκης ήθελε να κληροδοτήσει στους επόμενους. Αυτή η φιλοσοφία αφορά τόσο τη μουσική δημιουργία όσο και τη γενικότερη συμπεριφορά απέναντι στην κοινωνία και τους ανθρώπους.
Πολιτιστικοί αναλυτές επισημαίνουν ότι η διαχείριση της πνευματικής ιδιοκτησίας μεγάλων δημιουργών συχνά διχάζει, καθώς από τη μία πλευρά βρίσκεται το αδιαπραγμάτευτο ηθικό δικαίωμα των κληρονόμων και από την άλλη η ανάγκη το έργο να παραμένει ζωντανό και προσβάσιμο στο ευρύ κοινό μέσω νέων ερμηνειών.
Η λιτή καθημερινότητα και η αγάπη για τα ζώα
Πέρα από τα καλλιτεχνικά ζητήματα, η Μαργαρίτα Θεοδωράκη μίλησε για την προσωπική της φιλοσοφία, η οποία απέχει πολύ από την πολυτέλεια και τον πλουτισμό. Ξεκαθάρισε ότι το χρήμα δεν υπήρξε ποτέ σκοπός της ζωής της, προτιμώντας μια απλή και ήσυχη καθημερινότητα. Μετά από προηγούμενες προσωπικές της αποκαλύψεις για τη μοναχικότητα, τόνισε ότι οι μόνες δαπάνες που θεωρεί απαραίτητες είναι αυτές που εξασφαλίζουν μια αξιοπρεπή διαβίωση.
Το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων της, όπως εξήγησε, κατευθύνεται στη φροντίδα των αδέσποτων ζώων, μια δραστηριότητα που αποτελεί για την ίδια προτεραιότητα και πηγή χαράς. «Αυτό είναι το τεράστιο έξοδο στη ζωή μου», ανέφερε χαρακτηριστικά, επιβεβαιώνοντας τη δέσμευσή της στην προστασία των αδύναμων πλασμάτων.
Η επόμενη μέρα για την πολιτιστική κληρονομιά
Παρά τις τρέχουσες διαφωνίες, η Μαργαρίτα Θεοδωράκη φαίνεται αποφασισμένη να συνεχίσει να προωθεί το έργο του πατέρα της με τον τρόπο που εκείνος επιθυμούσε. Η άρνηση συνεργασίας για τη «Μαγική Πόλη» αποτελεί μια χαμένη ευκαιρία για τον πολιτισμό, ωστόσο η ίδια παραμένει ανοιχτή σε δημιουργικές πρωτοβουλίες που σέβονται την ιστορία αλλά κοιτούν και προς το μέλλον.
Η δημόσια συζήτηση που άνοιξε με αφορμή τις συναυλίες των Μποφίλιου και Χαρούλη αναμένεται να συνεχιστεί, καθώς θέτει κρίσιμα ερωτήματα για το ποιος ορίζει την «καταλληλότητα» μιας ερμηνείας και πώς μπορεί να διαφυλαχθεί η ελευθερία της έκφρασης απέναντι σε αυστηρά κληρονομικά πλαίσια.