- Ο Γιάννης Σμαραγδής εξομολογήθηκε στο «Στούντιο 4» για τη δύσκολη περίοδο με την ταινία «Καποδίστριας».
- Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου «έκοψε» την ταινία, παρά την προηγούμενη επιτυχία του σκηνοθέτη με τον «Γκρέκο».
- Βίωσε κατάθλιψη μετά την απώλεια της Ελένης και τη διακοπή των γυρισμάτων.
- Η ταινία ολοκληρώθηκε μέσω crowdfunding, με τη βοήθεια του Ευάγγελου Στασινόπουλου.
- Ο Σμαραγδής τόνισε τη σημασία του Καποδίστρια ως «Εθνάρχη» και χαρακτήρισε ντροπή τη στάση του κράτους.
Ο βραβευμένος σκηνοθέτης Γιάννης Σμαραγδής εξήγησε στην εκπομπή «Στούντιο 4» τους λόγους που αποδέχτηκε την πρόσκληση των Νάνσυς Ζαμπέτογλου και Θανάση Αναγνωστόπουλου. Αποκάλυψε τη δύσκολη περίοδο που βίωσε με την ταινία για τον Ιωάννη Καποδίστρια, βρίσκοντας σημαντική συμπαράσταση στο «βλέμμα» των παρουσιαστών.
Αυτή η εξομολόγηση του Γιάννη Σμαραγδή έρχεται σε μια περίοδο όπου η χρηματοδότηση και η στήριξη του ελληνικού κινηματογράφου αποτελούν συχνά αντικείμενο συζήτησης, αναδεικνύοντας τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν ακόμα και καταξιωμένοι δημιουργοί για την υλοποίηση φιλόδοξων έργων ιστορικής σημασίας.
Η δύσκολη περίοδος με την ταινία για τον Καποδίστρια
Ο βραβευμένος σκηνοθέτης ξεκίνησε την κουβέντα του αναφερόμενος στην έλλειψη κρατικής βοήθειας για την ταινία του για τον Ιωάννη Καποδίστρια. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου «έκοψε» την ταινία, παρά το γεγονός ότι ο ίδιος είναι ο δημιουργός του «Γκρέκο», μιας ταινίας που κατέχει ακόμα το ρεκόρ εισιτηρίων. Τόνισε τη διαφορά με το παρελθόν, όπου επί κυβέρνησης Κώστα Καραμανλή, το Κέντρο Κινηματογράφου είχε στηρίξει τόσο τον ίδιο όσο και άλλους μεγάλους σκηνοθέτες όπως ο Αγγελόπουλος και ο Γαβράς. Η συνέντευξη δόθηκε στην εκπομπή «Στούντιο 4».
Το «χρήσιμο βλέμμα» και η μάχη με την κατάθλιψη
Στη συνέχεια, ο Γιάννης Σμαραγδής εξήγησε τον βαθιά προσωπικό λόγο που τον οδήγησε να αποδεχτεί την πρόσκληση των Νάνσυς Ζαμπέτογλου και Θανάση Αναγνωστόπουλου. «Ήταν ένας λόγος που ήθελα να ΄ρθω. Το βλέμμα σας ήταν πολύ χρήσιμο σε μένα, είχε μία συμπαράσταση», δήλωσε ο σκηνοθέτης, με τη Νάνσυ Ζαμπέτογλου να προσθέτει ότι ο Σμαραγδής δεν ήταν απλώς στεναχωρημένος, αλλά «χαμένος». Η απώλεια της Ελένης, την οποία χαρακτήρισε ως «δύναμή του», σε συνδυασμό με τη διακοπή των γυρισμάτων της ταινίας, τον οδήγησε σε κατάθλιψη.
Η περίπτωση του Γιάννη Σμαραγδή αναδεικνύει την ευαλωτότητα των καλλιτεχνών μπροστά σε γραφειοκρατικά εμπόδια και προσωπικές απώλειες, ένα ζήτημα που απασχολεί συχνά τους κύκλους του πολιτισμού, καθώς η ψυχολογική υποστήριξη και η σταθερή χρηματοδότηση κρίνονται απαραίτητες για τη δημιουργική διαδικασία.
Η στήριξη από τον Ευάγγελο Στασινόπουλο και το crowdfunding
Ο σκηνοθέτης αποκάλυψε ότι κατάφερε να συνέλθει από την κατάθλιψη χάρη στην πρωτοβουλία ενός «καλού Έλληνα», του Ευάγγελου Στασινόπουλου. Ο κ. Στασινόπουλος προσφέρθηκε να βοηθήσει, οδηγώντας στην υλοποίηση μιας εκστρατείας crowdfunding για την ταινία. Ο Σμαραγδής χαρακτήρισε τη στάση του κράτους ως «ντροπή», υπογραμμίζοντας τη σημασία του Ιωάννη Καποδίστρια ως «ψυχή του έθνους» και «Εθνάρχη», και όχι απλώς ως ένα ιστορικό πρόσωπο.
Η επόμενη μέρα για τον Γιάννη Σμαραγδή και τον ελληνικό κινηματογράφο
Η εξομολόγηση του Γιάννη Σμαραγδή αναδεικνύει όχι μόνο τις προσωπικές του δυσκολίες αλλά και τα ευρύτερα προβλήματα στήριξης του ελληνικού κινηματογράφου, ειδικά για έργα με εθνική σημασία. Η επιτυχία του crowdfunding υπογραμμίζει τη δύναμη της κοινωνικής αλληλεγγύης όταν οι επίσημοι θεσμοί αδυνατούν να ανταποκριθούν. Η περίπτωση του «Καποδίστρια» μπορεί να αποτελέσει ένα παράδειγμα για μελλοντικές παραγωγές, ωθώντας σε επανεξέταση των πολιτικών χρηματοδότησης και ενίσχυσης του πολιτιστικού έργου στην Ελλάδα.