- Ο Οδυσσέας Ελύτης είχε ερωτευτεί πλατωνικά την Ελένη Σμαραγδή.
- Ο ποιητής πρότεινε στην Ελένη να γίνει προσωπική του γραμματέας.
- Ο Γιάννης Σμαραγδής απάντησε πως θα έπρεπε να χωρίσουν για να δεχτεί.
- Η Ελένη Σμαραγδή διηύθυνε το Μορφωτικό Ίδρυμα της Ελλάδας.
- Ο σκηνοθέτης αφιερώνει τη νέα του ταινία «Καποδίστριας» στη μνήμη της.
Ο Γιάννης Σμαραγδής προχώρησε σε μια σπάνια εξομολόγηση για τον Οδυσσέα Ελύτη και τη σύζυγό του, Ελένη, αποκαλύπτοντας την πρόταση που δέχτηκε η ίδια να γίνει γραμματέας του νομπελίστα ποιητή. Με αφορμή τη νέα του ταινία «Καποδίστριας», ο σκηνοθέτης περιέγραψε την ιδιαίτερη αντίδρασή του σε αυτόν τον πλατωνικό έρωτα, που σημάδεψε τη στενή τους φιλία.
| Πρόσωπο / Έργο | Ιδιότητα / Σχέση |
|---|---|
| Γιάννης Σμαραγδής | Σκηνοθέτης του «Καποδίστρια» |
| Ελένη Σμαραγδή | Σύζυγος & πρώην Διευθύντρια Μορφωτικού Ιδρύματος |
| Οδυσσέας Ελύτης | Νομπελίστας ποιητής & στενός φίλος |
| «Καποδίστριας» | Νέα κινηματογραφική ταινία |
Η απώλεια της Ελένης Σμαραγδή άφησε ένα δυσαναπλήρωτο κενό στον χώρο του πολιτισμού, αλλά και στην προσωπική διαδρομή του Γιάννη Σμαραγδή. Η κοινή τους πορεία, που χαρακτηρίστηκε από απόλυτη αφοσίωση και καλλιτεχνική συνέργεια, περιελάμβανε στιγμές που ακροβατούσαν ανάμεσα στην ιστορία της τέχνης και την καθημερινή πραγματικότητα.
Ο πλατωνικός έρωτας του Οδυσσέα Ελύτη
Σε μια εκ βαθέων συζήτηση με τον Γιάννη Ζουμπουλάκη για την εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, ο δημιουργός αναφέρθηκε στη στενή σχέση που διατηρούσε με τον Οδυσσέα Ελύτη. Ο ποιητής φαίνεται πως είχε γοητευτεί από την προσωπικότητα της Ελένης, η οποία τότε διηύθυνε το Μορφωτικό Ίδρυμα της Ελλάδας. Μάλιστα, ο Ελύτης είχε πραγματοποιήσει την πρώτη του δημόσια εμφάνιση μετά το βραβείο Νόμπελ σε εκδήλωση του Ιδρύματος, μια κίνηση που ο Σμαραγδής αποδίδει στην προσωπική εκτίμηση του ποιητή προς τη σύζυγό του.
Η πρόταση και η αφοπλιστική απάντηση
Η ιστορία πήρε μια απρόσμενη τροπή όταν ο Ελύτης πρότεινε στην Ελένη να αναλάβει καθήκοντα προσωπικής του γραμματέως. Ο σκηνοθέτης, με τη γνωστή του ειλικρίνεια, αποκάλυψε πως όταν η σύζυγός του του μετέφερε τη σκέψη της να δεχτεί, η δική του απάντηση ήταν κατηγορηματική και χιουμοριστική ταυτόχρονα: «Ευχαρίστως να πας, αφού πρώτα χωρίσουμε». Η ατάκα αυτή αντικατοπτρίζει το ισχυρό δέσιμο του ζευγαριού, αλλά και την ανάγκη του σκηνοθέτη να διατηρήσει την Ελένη ως τον κεντρικό πυλώνα της δικής του ζωής και δημιουργίας.
Κοινωνικοί αναλυτές και κριτικοί τέχνης σημειώνουν ότι τέτοιες αφηγήσεις φωτίζουν το ανθρώπινο υπόβαθρο πίσω από τις μεγάλες μορφές των γραμμάτων. Η Ελένη Σμαραγδή δεν ήταν απλώς μια σύζυγος, αλλά μια αυτόνομη προσωπικότητα με διακριτό αποτύπωμα, γεγονός που εξηγεί τον θαυμασμό που έτρεφαν για εκείνη προσωπικότητες παγκόσμιου βεληνεκούς.
Η πρεμιέρα του «Καποδίστρια» και η μνήμη της Ελένης
Αυτή η εξομολόγηση έρχεται σε μια περίοδο που ο Γιάννης Σμαραγδής ετοιμάζεται για την κυκλοφορία της νέας του ταινίας. Παρά τις δυσκολίες και τα εμπόδια από «παράκεντρα», ο σκηνοθέτης παραμένει προσηλωμένος στο όραμά του, έχοντας πάντα στο μυαλό του τη γυναίκα που υπήρξε η πηγή έμπνευσης για κάθε του βήμα. Η ταινία για τον Ιωάννη Καποδίστρια αποτελεί το νέο μεγάλο στοίχημα του δημιουργού, ο οποίος συνεχίζει να αφιερώνει το έργο του στη μνήμη της Ελένης.
Η επόμενη μέρα για τον δημιουργό
Μετά την ολοκλήρωση αυτού του κύκλου, το ενδιαφέρον στρέφεται στο πώς ο Γιάννης Σμαραγδής θα διαχειριστεί την καλλιτεχνική του παραγωγή χωρίς τη φυσική παρουσία της Ελένης. Οι θαυμαστές του έργου του αναμένουν με ενδιαφέρον τις επόμενες κινήσεις του, καθώς ο ίδιος έχει αποδείξει ότι η δύναμη της μνήμης μπορεί να μετατραπεί σε κορυφαία κινηματογραφική δημιουργία.