- Η Έλενα Χαραλαμπούδη είχε μόλις 50 ένσημα μετά από δέκα χρόνια θεατρικής εργασίας.
- Πολλά από τα ένσημα αφορούσαν άσχετες ειδικότητες, όπως «βοηθός αεροσκάφους».
- Η ανασφάλεια την οδήγησε στη δημιουργία του επιτυχημένου διαδικτυακού «Five Minute Mom».
- Απομυθοποίησε τον όρο «μιλφάρες», θεωρώντας τον τρόπο ζωής ανεξάρτητα από ηλικία.
- Η εμπειρία της αναδεικνύει την ανάγκη για θεσμικές παρεμβάσεις στα εργασιακά δικαιώματα των καλλιτεχνών.
Η γνωστή δημιουργός και ηθοποιός Έλενα Χαραλαμπούδη, καλεσμένη στην εκπομπή «The 2Night Show» με τον Γρηγόρη Αρναούτογλου τα μεσάνυχτα της Δευτέρας, προχώρησε σε μια σοκαριστική αποκάλυψη για την επαγγελματική της πορεία. Συγκεκριμένα, δήλωσε ότι, παρά τα δέκα χρόνια εργασίας στο θέατρο, διέθετε μόλις 50 ένσημα, ενώ πολλά από αυτά αφορούσαν άσχετες ειδικότητες όπως «βοηθός αεροσκάφους».
Η περίπτωση της Έλενας Χαραλαμπούδη δεν είναι μεμονωμένη, αλλά αναδεικνύει ένα διαχρονικό πρόβλημα στον χώρο του θεάτρου και των τεχνών στην Ελλάδα, όπου πολλοί καλλιτέχνες εργάζονται για χρόνια με ελάχιστα ή καθόλου ένσημα, αντιμετωπίζοντας μεγάλη ανασφάλεια και έλλειψη εργασιακών δικαιωμάτων. Αυτή η πρακτική, που συχνά περιλαμβάνει την ασφάλιση με άσχετες ειδικότητες, έχει απασχολήσει επανειλημμένα τους αρμόδιους φορείς και τους ίδιους τους καλλιτέχνες, οι οποίοι διεκδικούν καλύτερες συνθήκες εργασίας και πλήρη ασφαλιστική κάλυψη.
Η συγκλονιστική αποκάλυψη για τα ένσημα
Μιλώντας στην εκπομπή «The 2Night Show» του Γρηγόρη Αρναούτογλου, η Έλενα Χαραλαμπούδη περιέγραψε το σοκ που βίωσε όταν συνειδητοποίησε την πραγματική της ασφαλιστική κατάσταση. «Δούλευα δέκα χρόνια και είχα 50 ένσημα. Έπαθα σοκ», δήλωσε χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας τις αντιξοότητες που αντιμετωπίζουν οι ηθοποιοί. Αποκάλυψε μάλιστα ότι, σε συνεργασία με τον λογιστή της, βρήκε ένσημα με περίεργες ειδικότητες, όπως «βοηθός αεροσκάφους» ή «χειριστής μηχανής», γεγονός που αναδεικνύει την έλλειψη διαφάνειας και την καταστρατήγηση των εργασιακών κανόνων στον κλάδο, θυμίζοντας τις δυσκολίες στην αρχή της καριέρας της που έχουν βιώσει πολλοί καλλιτέχνες.
Η πορεία προς το Five Minute Mom και η έννοια «μιλφάρες»
Οι δυσκολίες στον χώρο της υποκριτικής την οδήγησαν να αναζητήσει εναλλακτικές επαγγελματικές διεξόδους. «Γι’ αυτό έπρεπε να ασχοληθώ και με κάτι άλλο. Έχω δουλέψει σε μανάβικο, σε λογιστήριο, παντού», εξήγησε η ίδια. Η αναζήτηση αυτή την οδήγησε, μαζί με τη Λίζα Αποστολοπούλου, στη δημιουργία του επιτυχημένου project «Five Minute Mom», το οποίο της προσέφερε την πολυπόθητη διέξοδο και αναγνώριση. Τα βίντεο του «Five Minute Mom» έγιναν viral, προσφέροντας γέλιο και ταύτιση σε γυναίκες κάθε ηλικίας, κάτι που η ίδια θεωρεί τη μεγαλύτερη επιβράβευση.
Σχετικά με τον όρο «μιλφάρες», η Έλενα Χαραλαμπούδη τόνισε ότι τον έχει απομυθοποιήσει και τον χρησιμοποιεί ως τρόπο ζωής, ανεξάρτητα από την ηλικία ή την ύπαρξη παιδιών. Η αποδοχή από το γυναικείο κοινό, όπως φάνηκε και από την πρόσφατη συνάντησή της με μια κυρία άνω των 60 ετών που της εξέφρασε την αγάπη της, αποτελεί για την ηθοποιό την ύψιστη αναγνώριση της δουλειάς της, αναδεικνύοντας παράλληλα τη σύγχρονη προσέγγιση σε θέματα όπως η μητρότητα και η γυναικεία ταυτότητα.
Αυτό που αναδεικνύεται από την εμπειρία της Έλενας Χαραλαμπούδη είναι η ανάγκη για θεσμικές παρεμβάσεις που θα διασφαλίζουν την εργασιακή αξιοπρέπεια και τα ασφαλιστικά δικαιώματα των καλλιτεχνών. Πολιτιστικοί φορείς και συνδικαλιστικές οργανώσεις έχουν επανειλημμένα επισημάνει την απουσία ενός σταθερού πλαισίου που θα προστατεύει τους εργαζόμενους στον χώρο του θεάματος, καλώντας την Πολιτεία να λάβει άμεσα μέτρα για την επίλυση αυτών των χρόνιων προβλημάτων.
Η επόμενη μέρα για τους καλλιτέχνες
Η προσωπική ιστορία της Έλενας Χαραλαμπούδη λειτουργεί ως υπενθύμιση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν πολλοί επαγγελματίες των τεχνών στην Ελλάδα. Ενώ η ίδια βρήκε μια δημιουργική διέξοδο μέσω του διαδικτύου, η συζήτηση για την ασφάλιση και τα εργασιακά δικαιώματα στον κλάδο παραμένει επίκαιρη και επιτακτική. Η ανάγκη για ένα σύγχρονο και δίκαιο πλαίσιο που θα αναγνωρίζει την ιδιαιτερότητα του καλλιτεχνικού έργου και θα προστατεύει τους δημιουργούς είναι πλέον πιο επιτακτική από ποτέ.