- Οι εισαγγελείς της Βραζιλίας κατέθεσαν αγωγή για το ναυάγιο Haidar του 2015.
- Ζητούν την απομάκρυνση του ναυαγίου και των 215.000 λίτρων πετρελαίου που παραμένουν.
- Απαιτούν αποζημίωση 5 εκατομμυρίων ρεάλ από κρατικούς φορείς και εταιρείες.
- Το ναυάγιο αποτελεί διαρκή απειλή για το περιβάλλον και τη φήμη των εξαγωγών της Παρά.
Οι ομοσπονδιακοί εισαγγελείς της Βραζιλίας στην πολιτεία Παρά κατέθεσαν αγωγή ζητώντας την απομάκρυνση του ναυαγίου και των πετρελαιοειδών καταλοίπων από το πλοίο Haidar, το οποίο βυθίστηκε πριν από 10 χρόνια κοντά στο λιμάνι Vila do Conde. Το ναυάγιο, που συνέβη το 2015, είχε προκαλέσει τον θάνατο 5.000 βοοειδών και τη διαρροή 700.000 λίτρων πετρελαιοειδών, ενώ η συνεχιζόμενη απειλή ρύπανσης οδήγησε στη νομική αυτή ενέργεια.
Αυτή η εξέλιξη έρχεται ως συνέχεια μιας δεκαετούς περιβαλλοντικής απειλής που δημιουργήθηκε από το ναυάγιο του πλοίου Haidar, το οποίο βυθίστηκε το 2015 κοντά στο λιμάνι Vila do Conde, το μεγαλύτερο της Βραζιλίας για αποστολές ζωντανών βοοειδών. Η νομική ενέργεια των εισαγγελέων υπογραμμίζει την επείγουσα ανάγκη αντιμετώπισης των συνεχιζόμενων κινδύνων που εγκυμονεί το ναυάγιο για το θαλάσσιο οικοσύστημα και την τοπική οικονομία.
Η δεκαετής απειλή του ναυαγίου Haidar
Όπως μεταδίδει το Reuters, οι ομοσπονδιακοί εισαγγελείς της Παρά υπενθύμισαν ότι το ναυάγιο του Haidar το 2015 προκάλεσε τον θάνατο 5.000 βοοειδών και τη διαρροή 700.000 λίτρων πετρελαιοειδών καταλοίπων. Ένα μεταγενέστερο περιστατικό διαρροής από το ναυάγιο αναφέρθηκε το 2018, αποδεικνύοντας ότι τα εναπομείναντα κατάλοιπα εντός του κύτους αποτελούν «διαρκή απειλή». Οι εισαγγελείς προειδοποιούν ότι περίπου 215.000 λίτρα πετρελαίου, ντίζελ, καυσίμων και λιπαντικών θα μπορούσαν να βρίσκονται ακόμα μέσα στο πλοίο, με τον κίνδυνο «καταστροφικής ρύπανσης των υδάτων» σε περίπτωση νέων διαρροών. Το βυθισμένο σκάφος εξακολουθεί να περιέχει κουφάρια και σκελετικά υπολείμματα των βοοειδών που πνίγηκαν το 2015.
Οι νομικές απαιτήσεις και οι εμπλεκόμενοι φορείς
Οι εισαγγελείς ζητούν την άμεση απομάκρυνση του κύτους και των πετρελαιοειδών καταλοίπων, καθώς και αποζημίωση ύψους τουλάχιστον 5 εκατομμυρίων ρεάλ (περίπου 936.873 δολάρια ΗΠΑ), επιπλέον 91.400 ρεάλ για περιβαλλοντικές ζημιές που σχετίζονται με τη διαρροή του 2018. Μεταξύ των κατηγορουμένων περιλαμβάνονται το ομοσπονδιακό τμήμα υποδομών DNIT, η περιβαλλοντική υπηρεσία της Παρά SEMAS, η Λιμενική Αρχή της Παρά CDP, καθώς και οι εταιρείες που κατείχαν το πλοίο. Σημειώνεται ότι η Minerva, η εταιρεία κρεάτων που κατείχε τα βοοειδή που μεταφέρθηκαν με το Haidar το 2015, δεν περιλαμβάνεται στους κατηγορουμένους, σύμφωνα με τα δικαστικά έγγραφα.
Νομικοί κύκλοι επισημαίνουν ότι η μακροχρόνια αδράνεια στην αντιμετώπιση του ναυαγίου Haidar αποτελεί ένα προηγούμενο για μελλοντικές περιβαλλοντικές υποθέσεις στη Βραζιλία. Η επιμονή των εισαγγελέων να ζητήσουν τόσο την απομάκρυνση του ναυαγίου όσο και σημαντικές αποζημιώσεις, στέλνει ένα ισχυρό μήνυμα σχετικά με την ευθύνη των φορέων στην προστασία του περιβάλλοντος και την αποκατάσταση των ζημιών.
Η επόμενη μέρα για το λιμάνι Vila do Conde και την πολιτεία Παρά
Η πολιτεία Παρά, ως η μεγαλύτερη εξαγωγέας ζωντανών βοοειδών της Βραζιλίας, διακίνησε 370.000 κεφάλια βοοειδών αξίας 344 εκατομμυρίων δολαρίων το έτος έως τον Ιούλιο, κυρίως προς την Αίγυπτο, το Μαρόκο και την Αλγερία. Η επίλυση του ζητήματος του Haidar είναι κρίσιμη για τη φήμη και την περιβαλλοντική βιωσιμότητα των εξαγωγών της περιοχής, καθώς η συνεχής απειλή ρύπανσης μπορεί να επηρεάσει όχι μόνο το οικοσύστημα αλλά και τις εμπορικές σχέσεις. Η έκβαση της αγωγής αναμένεται να θέσει σημαντικά προηγούμενα για την περιβαλλοντική διαχείριση σε λιμενικές ζώνες.