- Η PDVSA χρησιμοποιεί τάνκερ ως πλωτές αποθήκες λόγω κορεσμού των χερσαίων εγκαταστάσεων.
- Ο αμερικανικός ναυτικός αποκλεισμός έχει οδηγήσει στην κατάσχεση πλοίων όπως το Skipper.
- Τα αποθέματα στο τερματικό Jose ξεπέρασαν τα 10 εκατομμύρια βαρέλια στα μέσα Δεκεμβρίου.
- Ο Νικολάς Μαδούρο δεσμεύτηκε για τη συνέχιση της συνεργασίας με την Chevron.
- Η Κίνα παραμένει ο κύριος προορισμός του 80% των πετρελαϊκών εξαγωγών της χώρας.
Η κρατική εταιρεία πετρελαίου της Βενεζουέλας, PDVSA, ξεκίνησε τη μεταφορά αργού σε δεξαμενόπλοια-αποθήκες, καθώς τα χερσαία αποθέματα εξαντλούν τη χωρητικότητά τους. Η κίνηση αυτή αποτελεί άμεση απάντηση στον ναυτικό αποκλεισμό που εφαρμόζει ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος έχει οδηγήσει σε διαδοχικές κατασχέσεις πλοίων και σοβαρή παράλυση των εξαγωγών.
| Παράμετρος | Στοιχεία |
|---|---|
| Ημερήσια Παραγωγή | 1,1 εκατομμύρια βαρέλια |
| Αποθέματα Jose | Άνω των 10 εκατομμυρίων βαρελιών |
| Μερίδιο Chevron | Περίπου 130.000 βαρέλια ημερησίως |
| Κύριος Αγοραστής | Κίνα (80% των εξαγωγών) |
| Πλοία υπό Κατάσχεση | Skipper, Centuries |
Αυτή η στρατηγική της PDVSA δεν είναι πρωτοφανής, καθώς η εταιρεία έχει καταφύγει σε παρόμοιες τακτικές στο παρελθόν για να αποφύγει την αναγκαστική μείωση της παραγωγής της. Το παρασκήνιο της υπόθεσης συνδέεται άμεσα με την προσπάθεια του Καράκας να διατηρήσει την λειτουργική του ικανότητα, παρά τις ασφυκτικές πιέσεις που δέχεται η πετρελαϊκή βιομηχανία της χώρας από την Ουάσιγκτον.
Η κρίση αποθήκευσης στο τερματικό Jose
Σύμφωνα με όσα μεταδίδει το Reuters, η συσσώρευση αποθεμάτων έχει φτάσει σε οριακό σημείο, ιδιαίτερα στον τερματικό σταθμό Jose, ο οποίος υποδέχεται το εξαιρετικά βαρύ αργό από τη Ζώνη του Ορινόκο. Ενώ τον περασμένο μήνα τα αποθέματα είχαν μειωθεί στα 9 εκατομμύρια βαρέλια, μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου ξεπέρασαν και πάλι τα 10 εκατομμύρια βαρέλια, αναγκάζοντας την εταιρεία να αναζητήσει εναλλακτικές λύσεις.
Η PDVSA παράγει καθημερινά περίπου 1,1 εκατομμύριο βαρέλια αργού, όμως η αδυναμία των πλοίων να αποπλεύσουν λόγω του φόβου των κυρώσεων έχει δημιουργήσει μια τεράστια λίστα αναμονής. Περισσότερα από δώδεκα φορτία παραμένουν εγκλωβισμένα στα χωρικά ύδατα της Βενεζουέλας, καθώς πολλοί πλοιοκτήτες αποσύρουν το ενδιαφέρον τους μετά τις πρόσφατες αναχαιτίσεις των τάνκερ Skipper και Centuries από την αμερικανική Ακτοφυλακή.
Ο αντίκτυπος του αμερικανικού ναυτικού αποκλεισμού
Η κλιμάκωση της έντασης οφείλεται στον πλήρη αποκλεισμό που ανακοίνωσε ο πρόεδρος των ΗΠΑ, στοχοποιώντας τον λεγόμενο «σκιώδη στόλο» που μεταφέρει κυρωμένο πετρέλαιο. Η κατάσταση αυτή έχει καταστήσει εξαιρετικά δύσκολη την πειθώ των πελατών, κυρίως στην Κίνα, να παραλάβουν φορτία, παρά τις προσπάθειες της PDVSA να διαπραγματευτεί γενναίες εκπτώσεις και αλλαγές στους όρους των συμβολαίων.
Νομικοί κύκλοι και αναλυτές της αγοράς ενέργειας επισημαίνουν ότι η δημιουργία πλωτών αποθηκών καθίσταται πλέον επιτακτική, καθώς η Κίνα, η οποία απορροφά το 80% των εξαγωγών της χώρας, αντιδρά έντονα στις αμερικανικές ενέργειες, κάνοντας λόγο για σοβαρή παραβίαση του διεθνούς δικαίου. Η PDVSA εξέτασε το ενδεχόμενο να κηρύξει ανωτέρα βία (force majeure) για ορισμένες εξαγωγές, αλλά τελικά επέλεξε την ατομική διαπραγμάτευση με κάθε πελάτη ξεχωριστά.
Η στάση του Μαδούρο και η συνεργασία με τη Chevron
Παρά το αδιέξοδο, ο πρόεδρος της Βενεζουέλας, Νικολάς Μαδούρο, δήλωσε σε τηλεοπτικό του διάγγελμα ότι οι παραδόσεις προς την Chevron θα συνεχιστούν κανονικά. «Υπό βροχή, κεραυνούς ή αστραπές, το συμβόλαιο με τη Chevron θα τηρηθεί», τόνισε χαρακτηριστικά, επιχειρώντας να καθησυχάσει τον κυριότερο διεθνή εταίρο της χώρας. Η Chevron είναι υπεύθυνη για περίπου 130.000 βαρέλια ημερησίως, με τις δραστηριότητές της να παραμένουν προς το παρόν ανεπηρέαστες από τις αμερικανικές κυρώσεις.
Οι προοπτικές για την παγκόσμια αγορά πετρελαίου
Η χρήση των τάνκερ ως πλωτών αποθηκών αποτελεί μια προσωρινή λύση που αγοράζει χρόνο στην PDVSA, αλλά δεν επιλύει το δομικό πρόβλημα της αδυναμίας εξαγωγών. Εάν ο ναυτικός αποκλεισμός συνεχιστεί με την ίδια ένταση, η Βενεζουέλα ενδέχεται να βρεθεί στην δυσάρεστη θέση να σφραγίσει πηγάδια, μια διαδικασία που θα μπορούσε να προκαλέσει μόνιμη ζημιά στις υποδομές παραγωγής της χώρας.
Η διεθνής κοινότητα παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις, καθώς η αστάθεια στη Βενεζουέλα επηρεάζει τις παγκόσμιες ισορροπίες στην προσφορά αργού. Η επόμενη μέρα θα εξαρτηθεί από το αν η Ουάσιγκτον θα προχωρήσει σε νέες κατασχέσεις ή αν θα υπάρξει κάποιο παράθυρο διαλόγου που θα επιτρέψει την αποσυμφόρηση των αποθηκών χωρίς περαιτέρω κλιμάκωση της έντασης στην περιοχή της Καραϊβικής.