- Συντριβή λιβυκού στρατιωτικού αεροσκάφους στην Άγκυρα με οκτώ νεκρούς.
- Νεκρός ο αρχηγός του στρατού της Λιβύης, Μοχάμεντ Άλι Άχμεντ Αλ-Χαντάντ.
- Το πλήρωμα ανέφερε ηλεκτρική βλάβη 16 λεπτά μετά την απογείωση.
- Το αεροσκάφος ήταν τύπου Dassault Falcon 50, εγγεγραμμένο στη Μάλτα.
- Σε εξέλιξη διεθνής έρευνα για τα αίτια της τεχνικής δυσλειτουργίας.
Ηλεκτρική βλάβη και αίτημα για αναγκαστική προσγείωση προηγήθηκαν της συντριβής του ιδιωτικού αεροσκάφους που μετέφερε τον αρχηγό του στρατού της Λιβύης στην Άγκυρα. Σύμφωνα με το Reuters, από το τραγικό δυστύχημα έχασαν τη ζωή τους οκτώ άτομα, ανάμεσά τους και ο υποστράτηγος Μοχάμεντ Άλι Άχμεντ Αλ-Χαντάντ.
| Χαρακτηριστικό | Λεπτομέρειες |
|---|---|
| Τύπος Αεροσκάφους | Dassault Falcon 50 |
| Συνολικός Αριθμός Νεκρών | 8 άτομα (3 πλήρωμα, 5 επιβάτες) |
| Κύριο Θύμα | Υποστράτηγος Μοχάμεντ Άλι Άχμεντ Αλ-Χαντάντ |
| Τοποθεσία Συντριβής | Χωριό Kesikkavak, Περιοχή Haymana, Άγκυρα |
| Αναφερθείσα Αιτία | Ηλεκτρική βλάβη (Electrical Failure) |
| Χώρα Εγγραφής | Μάλτα |
Η τραγωδία αυτή σημειώνεται σε μια περίοδο έντονης διπλωματικής κινητικότητας μεταξύ Τουρκίας και Λιβύης, με το αεροσκάφος Dassault Falcon 50 να αποτελεί το μέσο μεταφοράς μιας υψηλόβαθμης στρατιωτικής αποστολής. Η απώλεια του αρχηγού του στρατού της Λιβύης δημιουργεί ένα σημαντικό κενό ηγεσίας στις ένοπλες δυνάμεις της χώρας, ενώ οι τεχνικές λεπτομέρειες της πτήσης αναδεικνύουν την κρισιμότητα των συστημάτων ηλεκτρικής τροφοδοσίας στα αεροσκάφη τύπου business jet, ειδικά όταν αυτά εκτελούν διεθνείς πτήσεις στρατιωτικού χαρακτήρα.
Το χρονικό της μοιραίας πτήσης και η απώλεια επαφής
Το αεροσκάφος απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Esenboga της Άγκυρας στις 17:17 GMT την Τρίτη, με τελικό προορισμό την Τρίπολη. Μόλις 16 λεπτά αργότερα, στις 17:33 GMT, το πλήρωμα ενημέρωσε τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας για κατάσταση έκτακτης ανάγκης, επικαλούμενο σοβαρή ηλεκτρική δυσλειτουργία. Παρά τις άμεσες ενέργειες των τουρκικών αρχών για ανακατεύθυνση του αεροσκάφους πίσω στο αεροδρόμιο, το ίχνος του εξαφανίστηκε από τα ραντάρ στις 17:36 GMT, ενώ βρισκόταν σε φάση καθόδου.
Ο Τούρκος Υπουργός Εσωτερικών, Αλί Γερλίκαγια, επιβεβαίωσε ότι το αίτημα για προσγείωση έγινε ενώ το αεροσκάφος πετούσε πάνω από την περιοχή Haymana της Άγκυρας. Τα συντρίμμια εντοπίστηκαν αργότερα κοντά στο χωριό Kesikkavak, όπου έσπευσαν ισχυρές δυνάμεις έρευνας και διάσωσης. Η διερεύνηση των αιτιών βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, με τις αρχές να εξετάζουν αν η βλάβη σχετίζεται με αστοχία υλικού ή προβλήματα συντήρησης, παρόμοια με αυτά που έχουν απασχολήσει στο παρελθόν μεγάλα αεροσκάφη λόγω λογισμικού ή τεχνικών ελλείψεων.
Η διεθνής διάσταση και οι έρευνες για το αεροσκάφος
Νομικοί και αεροπορικοί κύκλοι επισημαίνουν ότι η ιδιοκτησία και το τεχνικό ιστορικό του αεροσκάφους θα βρεθούν στο μικροσκόπιο των ερευνών. Το αεροσκάφος ήταν μισθωμένο και εγγεγραμμένο στη Μάλτα, γεγονός που εμπλέκει διεθνείς ρυθμιστικές αρχές στη διαδικασία της ανάκρισης. Η αγορά φαίνεται να προεξοφλεί ότι η έρευνα θα επικεντρωθεί στα πρωτόκολλα συντήρησης της εταιρείας διαχείρισης, καθώς μια ολική ηλεκτρική αποτυχία σε τέτοιου τύπου αεροσκάφη θεωρείται εξαιρετικά σπάνιο φαινόμενο.
Οι αντιδράσεις και τα επόμενα βήματα
Η διεθνώς αναγνωρισμένη κυβέρνηση της Λιβύης επιβεβαίωσε ότι μεταξύ των νεκρών βρίσκονται, εκτός από τον Μοχάμεντ Άλι Άχμεντ Αλ-Χαντάντ, και τέσσερα μέλη της συνοδείας του, καθώς και τρία μέλη του πληρώματος. Ο Μπουρχανετίν Ντουράν, επικεφαλής επικοινωνίας της Τουρκίας, υπογράμμισε ότι όλες οι αρμόδιες αρχές συμμετέχουν στην έρευνα για να αποσαφηνιστεί αν η ηλεκτρική βλάβη ήταν η μοναδική αιτία της πτώσης ή αν υπήρξαν και άλλοι αστάθμητοι παράγοντες κατά τη διάρκεια της προσπάθειας επιστροφής στο Esenboga.
Ασφάλεια και πρωτόκολλα σε ιδιωτικές πτήσεις
- Ελέγχετε πάντα το ιστορικό συντήρησης και τη χώρα εγγραφής του αεροσκάφους πριν από μισθώσεις.
- Βεβαιωθείτε ότι το πλήρωμα ακολουθεί τα διεθνή πρότυπα εκπαίδευσης για καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.
- Σε περίπτωση ηλεκτρικής βλάβης, η άμεση επιστροφή στο πλησιέστερο αεροδρόμιο είναι η μόνη ενδεδειγμένη ενέργεια.
- Ενημερωθείτε για τα συστήματα εφεδρικής ισχύος (APU) που διαθέτει το εκάστοτε μοντέλο αεροσκάφους.