- Έφοδος σουηδικών αρχών στο ρωσικό πλοίο Adler για έλεγχο φορτίου.
- Το πλοίο και η ιδιοκτήτρια M Leasing LLC βρίσκονται σε λίστες κυρώσεων ΕΕ και ΗΠΑ.
- Υπάρχουν σοβαρές υποψίες για εμπλοκή του σκάφους σε μεταφορά όπλων.
- Το πλοίο αγκυροβόλησε λόγω μηχανικής βλάβης στα σουηδικά ύδατα προερχόμενο από την Αγία Πετρούπολη.
Οι σουηδικές αρχές πραγματοποίησαν έφοδο στο ρωσικό φορτηγό πλοίο Adler στα χωρικά ύδατα της Σουηδίας, προκειμένου να διενεργήσουν εξονυχιστικό έλεγχο στο φορτίο του. Σύμφωνα με το Reuters, το πλοίο ανήκει σε εταιρεία που περιλαμβάνεται στις λίστες κυρώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των ΗΠΑ, ενώ αγκυροβόλησε την Παρασκευή λόγω μηχανικής βλάβης.
Αυτή η εξέλιξη έρχεται ως συνέχεια της αυξανόμενης έντασης στη Βαλτική Θάλασσα, όπου οι σκανδιναβικές χώρες έχουν εντείνει τους ελέγχους στη ναυσιπλοΐα για την επιβολή των διεθνών περιορισμών. Το παρασκήνιο της υπόθεσης συνδέεται άμεσα με τις προσπάθειες περιορισμού των ρωσικών εφοδιαστικών αλυσίδων, καθώς η περιοχή θεωρείται κρίσιμη για τη διακίνηση αγαθών που υπόκεινται σε περιορισμούς, όπως οι νέες κυρώσεις σε ρωσικά πετρελαϊκά συμφέροντα που επιβλήθηκαν πρόσφατα.
Η επιχείρηση στα ανοιχτά του Χόγκανας
Η επιχείρηση επιβίβασης ξεκίνησε λίγο μετά τη 01:00 τα ξημερώματα της Κυριακής, με τη συμμετοχή του σουηδικού τελωνείου, της ακτοφυλακής και της αστυνομίας. Το πλοίο Adler, ένα container carrier μήκους 126 μέτρων, βρίσκεται αγκυροβολημένο στα ανοιχτά του Χόγκανας, στη νοτιοδυτική Σουηδία. Ο εκπρόσωπος των τελωνειακών αρχών, Μάρτιν Χόγκλουντ, επιβεβαίωσε ότι ο έλεγχος παραμένει σε εξέλιξη, αποφεύγοντας ωστόσο να αποκαλύψει εάν έχουν εντοπιστεί ύποπτα ευρήματα μέχρι στιγμής.
Το καθεστώς κυρώσεων και οι υποψίες για μεταφορά όπλων
Το Adler και η ιδιοκτήτρια εταιρεία του, M Leasing LLC, δεν είναι άγνωστα στις διεθνείς αρχές. Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων OpenSanctions, το σκάφος τελεί υπό κυρώσεις από τις ΗΠΑ και την ΕΕ, καθώς υπάρχουν σοβαρές υποψίες για εμπλοκή σε μεταφορά όπλων. Η παρουσία τέτοιων πλοίων στη Βαλτική εντείνει την ανησυχία, ειδικά καθώς η Σουηδία επιδιώκει να ενισχύσει την άμυνά της ώστε να αντιμετωπιστούν οι αντίστοιχες δυνατότητες της Ρωσίας στην περιοχή.
Αναλυτές σε θέματα ασφάλειας επισημαίνουν ότι η παρουσία πλοίων που συνδέονται με κυρώσεις σε ευαίσθητα χωρικά ύδατα προκαλεί συναγερμό στις αρχές. Η αγορά φαίνεται να προεξοφλεί αυστηροποίηση των ελέγχων, καθώς νομικοί κύκλοι υπογραμμίζουν ότι η επίκληση μηχανικής βλάβης αποτελεί συχνά αντικείμενο εξονυχιστικής έρευνας για την επαλήθευση της ορθότητάς της, ειδικά όταν πρόκειται για πλοία του λεγόμενου σκιώδους στόλου.
Η πορεία του πλοίου και η επόμενη μέρα
Το πλοίο είχε αποπλεύσει από το λιμάνι της Αγίας Πετρούπολης στις 15 Δεκεμβρίου, ωστόσο ο τελικός προορισμός του παραμένει άγνωστος στις σουηδικές αρχές. Η αγκυροβόλησή του την Παρασκευή λόγω των αναφερόμενων προβλημάτων στον κινητήρα έδωσε το νομικό πάτημα για την παρέμβαση των αρχών εντός των εθνικών υδάτων. Η έκβαση της επιθεώρησης αναμένεται να καθορίσει εάν το πλοίο θα αφεθεί να συνεχίσει την πορεία του ή εάν θα υπάρξουν περαιτέρω νομικές κυρώσεις και δέσμευση του φορτίου.