- Οι ΗΠΑ ετοιμάζονται να κατασχέσουν περισσότερα τάνκερ με πετρέλαιο της Βενεζουέλας.
- Η κίνηση αποτελεί κλιμάκωση της πίεσης στον πρόεδρο Νικολάς Μαδούρο.
- Η στρατηγική στοχεύει τον «σκιώδη στόλο» που παρακάμπτει τις κυρώσεις.
- Η πρώτη κατάσχεση του τάνκερ «Skipper» επηρέασε άμεσα τις εξαγωγές.
- Η Βενεζουέλα καταδικάζει τις ενέργειες των ΗΠΑ ως «κλοπή».
Οι Ηνωμένες Πολιτείες ετοιμάζονται να αναχαιτίσουν περισσότερα πλοία που μεταφέρουν πετρέλαιο της Βενεζουέλας, μετά την κατάσχεση ενός τάνκερ αυτή την εβδομάδα, σε μια προσπάθεια να αυξήσουν την πίεση στον πρόεδρο της Βενεζουέλας, Νικολάς Μαδούρο. Η κίνηση αυτή, που επιβεβαιώθηκε από έξι πηγές στο Reuters, σηματοδοτεί την πρώτη κατάσχεση πετρελαίου ή τάνκερ από τη Βενεζουέλα μετά την επιβολή κυρώσεων το 2019.
Αυτή η εξέλιξη έρχεται ως συνέχεια μιας μαζικής στρατιωτικής συγκέντρωσης των ΗΠΑ στην νότια Καραϊβική και εν μέσω της εκστρατείας του Αμερικανού Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ για την ανατροπή του Μαδούρο. Η στρατηγική αυτή έχει τεθεί σε εφαρμογή από το Υπουργείο Δικαιοσύνης και την Εσωτερική Ασφάλεια των ΗΠΑ εδώ και μήνες, με στόχο την αποδυνάμωση του καθεστώτος της Βενεζουέλας μέσω οικονομικής ασφυξίας.
Η κατάσχεση του τάνκερ, που ονομάζεται «Skipper», έχει ήδη θέσει σε συναγερμό πλοιοκτήτες, διαχειριστές και ναυτιλιακές εταιρείες που εμπλέκονται στη μεταφορά αργού πετρελαίου της Βενεζουέλας. Πολλοί επανεξετάζουν τα προγραμματισμένα τους δρομολόγια από τα ύδατα της Βενεζουέλας τις επόμενες ημέρες, φοβούμενοι περαιτέρω παρεμβάσεις.
Η κλιμάκωση της πίεσης και ο «σκιώδης στόλος»
Οι ΗΠΑ φέρεται να έχουν συντάξει μια λίστα στόχων με αρκετά ακόμη κυρωμένα τάνκερ για πιθανή κατάσχεση, σύμφωνα με πηγές που είναι ενήμερες για το θέμα. Αυτές οι άμεσες παρεμβάσεις αναμένεται να ενταθούν τις επόμενες εβδομάδες, στοχεύοντας πλοία που μεταφέρουν πετρέλαιο της Βενεζουέλας και ενδέχεται να έχουν μεταφέρει πετρέλαιο και από άλλες χώρες υπό αμερικανικές κυρώσεις, όπως το Ιράν.
Η νέα προσέγγιση των ΗΠΑ επικεντρώνεται στις δραστηριότητες του λεγόμενου «σκιώδους στόλου» τάνκερ, ο οποίος μεταφέρει κυρωμένο πετρέλαιο στην Κίνα, τον μεγαλύτερο αγοραστή αργού πετρελαίου από τη Βενεζουέλα και το Ιράν. Όπως αναφέρουν οι πηγές, ένα μόνο πλοίο συχνά πραγματοποιεί ξεχωριστά δρομολόγια για λογαριασμό του Ιράν, της Βενεζουέλας και της Ρωσίας, περιπλέκοντας τις προσπάθειες επιβολής κυρώσεων.
Οικονομικές επιπτώσεις και στόχοι
Η μείωση ή η διακοπή των εξαγωγών πετρελαίου της Βενεζουέλας, που αποτελούν την κύρια πηγή εσόδων για την κυβέρνηση της χώρας, θα επιβαρύνει σημαντικά τα οικονομικά του καθεστώτος Μαδούρο. Η κρατική εταιρεία πετρελαίου της Βενεζουέλας, PDVSA, δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό, ενώ η κυβέρνηση της Βενεζουέλας χαρακτήρισε την κατάσχεση των ΗΠΑ «κατάφωρη κλοπή».
Η κατάσχεση του τάνκερ «Skipper» είχε ως αποτέλεσμα τουλάχιστον ένας μεταφορέας να αναστείλει προσωρινά τα δρομολόγια τριών φορτίων, συνολικού ύψους σχεδόν 6 εκατομμυρίων βαρελιών του κορυφαίου εξαγωγικού τύπου πετρελαίου της Βενεζουέλας, Merey. Αυτό δείχνει την άμεση και σημαντική επίδραση των αμερικανικών ενεργειών στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου και στις ναυτιλιακές δραστηριότητες.
Τα επόμενα βήματα και οι διεθνείς αντιδράσεις
Η κυβέρνηση Τραμπ, η οποία έχει εντείνει την πίεση στον Νικολάς Μαδούρο, επιδιώκει την απομάκρυνσή του από την εξουσία, με τις ΗΠΑ να έχουν κατασχέσει ένα πετρελαιοφόρο ανοιχτά της Βενεζουέλας την Τετάρτη, 10 Δεκεμβρίου 2025, σύμφωνα με το Reuters. Η ενέργεια αυτή έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση της Βενεζουέλας, η οποία κατηγορεί τις ΗΠΑ για «κατάφωρη κλοπή», όπως αναφέρθηκε και σε προηγούμενο ρεπορτάζ του Reuters. Από την πλευρά της, η Κούβα διέψευσε πρόσφατα αναφορές για επαφές με τις ΗΠΑ σχετικά με το μέλλον της Βενεζουέλας χωρίς τον Μαδούρο, ενώ ο Πρόεδρος της Λευκορωσίας, Αλεξάντερ Λουκασένκο, συναντήθηκε με τον πρέσβη της Βενεζουέλας εν μέσω των πιέσεων του Τραμπ για τον Μαδούρο, όπως αναφέρει το Reuters.
Ναυτιλιακοί αναλυτές και νομικοί κύκλοι επισημαίνουν ότι η κλιμάκωση των κατασχέσεων δημιουργεί ένα νέο επίπεδο κινδύνου για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε περιοχές υπό κυρώσεις. Η αβεβαιότητα στην αγορά είναι πλέον αυξημένη, με τις αποφάσεις για δρομολόγια και ασφαλιστικές καλύψεις να γίνονται πιο περίπλοκες, καθώς οι κυρώσεις επηρεάζουν πάνω από 30 πλοία που δραστηριοποιούνται στην περιοχή. Το Εθνικό Συμβούλιο Ασφαλείας του Λευκού Οίκου δεν απάντησε άμεσα σε αίτημα για σχολιασμό σχετικά με τις τελευταίες εξελίξεις.