- Η τελική έκθεση για το ναυάγιο του Estonia επιβεβαιώνει την αστοχία της πλώρης ως κύρια αιτία.
- Διαψεύδονται οριστικά οι θεωρίες περί έκρηξης ή σύγκρουσης του πλοίου.
- Οι τρύπες στο κύτος αποδόθηκαν σε πρόσκρουση με βράχους στον βυθό της θάλασσας.
- Η τραγωδία του 1994 κόστισε τη ζωή σε 852 ανθρώπους και θεωρείται η χειρότερη στην Ευρώπη από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.
- Δεν θα ξεκινήσει νέα πλήρους κλίμακας έρευνα, κλείνοντας την υπόθεση.
Η βύθιση του οχηματαγωγού Estonia το 1994, που οδήγησε στον θάνατο 852 ανθρώπων, οφειλόταν στην αστοχία του τμήματος της πλώρης και όχι σε έκρηξη ή σύγκρουση, σύμφωνα με την τελική έκθεση που δημοσιεύθηκε την Τρίτη από τις αρχές. Η έκθεση, η οποία βασίστηκε σε έξι ξεχωριστές επιθεωρήσεις του ναυαγίου, στοχεύει να κλείσει οριστικά την υπόθεση της χειρότερης πολιτικής ναυτικής καταστροφής στην Ευρώπη από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.
Η νέα αυτή εξέλιξη έρχεται ως συνέχεια μιας μακράς περιόδου εικασιών και εναλλακτικών θεωριών γύρω από την τραγωδία του Estonia, η οποία έχει στοιχειώσει τη συλλογική μνήμη της Ευρώπης για δεκαετίες. Η ανάγκη για οριστικές απαντήσεις ήταν επιτακτική, ειδικά μετά την εμφάνιση νέων στοιχείων που φαινομενικά αμφισβητούσαν τα αρχικά πορίσματα, αναζωπυρώνοντας το ενδιαφέρον για την πραγματική αιτία της καταστροφής.
Τα οριστικά πορίσματα της νέας έρευνας
Όπως μεταδίδει το Reuters, η κοινή έρευνα Εσθονών, Σουηδών και Φινλανδών ανακριτών κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «το MV Estonia βυθίστηκε ως αποτέλεσμα της κατάρρευσης της κατασκευής της πλώρης του». Αυτό το πόρισμα επιβεβαιώνει την αρχική επίσημη έρευνα του 1997, η οποία είχε επίσης αναφέρει ότι η ασπίδα της πλώρης του πλοίου είχε υποχωρήσει, προκαλώντας ταχεία εισροή υδάτων και τη βύθιση του σκάφους. Οι επιθεωρήσεις δεν αποκάλυψαν κανένα σημάδι ότι το MV Estonia συγκρούστηκε με άλλο σκάφος ή αντικείμενο κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του, ούτε υπήρξαν ενδείξεις έκρηξης στο πλοίο.
Η ανάλυση των νέων δεδομένων και οι διαψεύσεις
Η έκθεση, η οποία βασίστηκε σε μια περιεκτική ανάλυση που περιλάμβανε έξι ξεχωριστές εξετάσεις του σημείου του ναυαγίου, συνεντεύξεις με επιζώντες, μοντελοποίηση και τεχνική ανάλυση, εξέτασε επίσης τις εναλλακτικές θεωρίες. Ειδικότερα, το 2020, ένα βίντεο από τηλεοπτικό ντοκιμαντέρ είχε δείξει αθέατες μέχρι τότε τρύπες στο κύτος του πλοίου, ωθώντας τις αρχές να επανεξετάσουν το ναυάγιο. Η νέα έκθεση κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η ζημιά στο κύτος προκλήθηκε από βράχους στον βυθό της θάλασσας. Μια προκαταρκτική έκθεση το 2023 είχε ήδη αποδώσει τις τρύπες σε βράχους, ενώ είχε επίσης συμπεράνει ότι το οχηματαγωγό δεν ήταν αξιόπλοο κατά τη στιγμή του τελευταίου του ταξιδιού.
Ο αντίκτυπος και το κλείσιμο μιας τραγωδίας
Η νύχτα της 28ης Σεπτεμβρίου 1994 έμεινε στην ιστορία ως μία από τις πιο σκοτεινές για τη ναυτιλία, όταν το οχηματαγωγό βυθίστηκε στη Βαλτική Θάλασσα εν μέσω καταιγίδας, κοστίζοντας τη ζωή σε 852 ανθρώπους. Αυτό που ανησυχεί τους αναλυτές και τους συγγενείς των θυμάτων είναι η οριστική απάντηση στα ερωτήματα που παρέμεναν ανοιχτά για τόσα χρόνια, δημιουργώντας ένα αίσθημα αβεβαιότητας και αμφισβήτησης. Η παρούσα έκθεση, με την πληρότητα και την τεκμηρίωσή της, φιλοδοξεί να προσφέρει αυτή την πολυπόθητη απάντηση, επιτρέποντας στους εμπλεκόμενους να προχωρήσουν.
Η επόμενη μέρα και το τέλος των ερευνών
Με βάση τα νέα ευρήματα, οι Εσθονοί, Σουηδοί και Φινλανδοί ανακριτές δήλωσαν κατηγορηματικά: «Δεν υπάρχει, επομένως, λόγος να ξεκινήσει μια νέα πλήρους κλίμακας έρευνα για το ατύχημα». Η απόφαση αυτή σηματοδοτεί το επίσημο κλείσιμο της υπόθεσης από τις αρμόδιες αρχές, μετά από δεκαετίες ερευνών και δημόσιου διαλόγου. Η ελπίδα είναι ότι η τελική αυτή έκθεση θα προσφέρει την απαραίτητη διαύγεια και θα επιτρέψει την οριστική αποκατάσταση της αλήθειας σχετικά με τα αίτια της μοιραίας βύθισης του Estonia.