- Επιβολή κυρώσεων σε 41 νέα πλοία του ρωσικού σκιώδους στόλου.
- Συνολικά 600 πλοία βρίσκονται πλέον στη λίστα περιορισμών της ΕΕ.
- Πλήρης απαγόρευση εισόδου σε ευρωπαϊκά λιμάνια και παροχής υπηρεσιών.
- Συνεχιζόμενες εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου σε Ινδία και Κίνα με εκπτώσεις.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση επέβαλε την Πέμπτη κυρώσεις σε 41 επιπλέον πλοία που απαρτίζουν τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των στοχοποιημένων σκαφών σε σχεδόν 600. Σύμφωνα με το Reuters, τα πλοία αυτά αποκλείονται πλέον από τα λιμάνια της ΕΕ και στερούνται κρίσιμων ναυτιλιακών υπηρεσιών.
Η κίνηση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης στρατηγικής των Βρυξελλών για τον περιορισμό των εσόδων που τροφοδοτούν τη ρωσική πολεμική μηχανή. Παρά τα 19 πακέτα κυρώσεων που έχουν επιβληθεί μέχρι σήμερα, η Μόσχα επιδεικνύει αξιοσημείωτη προσαρμοστικότητα, χρησιμοποιώντας εναλλακτικές οδούς για τη διάθεση των ενεργειακών της πόρων στις διεθνείς αγορές, γεγονός που καθιστά αναγκαία την περαιτέρω αυστηροποίηση του πλαισίου.
Οι νέοι περιορισμοί και ο αριθμός των 600 πλοίων
Τα 41 νέα πλοία που προστέθηκαν στη λίστα αντιμετωπίζουν πλέον πλήρη απαγόρευση εισόδου σε όλα τα λιμάνια των κρατών-μελών της ΕΕ. Επιπλέον, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του Reuters, τα σκάφη αυτά δεν θα μπορούν να λαμβάνουν ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών, από ασφάλιση και χρηματοδότηση μέχρι τεχνική υποστήριξη και συντήρηση. Ο συνολικός αριθμός των πλοίων που έχουν υποστεί κυρώσεις αγγίζει πλέον τα 600, γεγονός που υπογραμμίζει την έκταση της σκιώδους αγοράς που έχει στηθεί για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου εκτός του δυτικού ελέγχου.
Η παράκαμψη των μέτρων και οι αγορές της Ασίας
Παρά την ένταση των μέτρων, η Ρωσία συνεχίζει να εξάγει εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου προς την Ινδία και την Κίνα. Οι πωλήσεις αυτές γίνονται συχνά με σημαντικές εκπτώσεις σε σχέση με τις παγκόσμιες τιμές, επιτρέποντας στο Κρεμλίνο να διατηρεί τη ροή κεφαλαίων. Ο «σκιώδης στόλος» λειτουργεί ουσιαστικά εκτός της δυτικής ναυτιλιακής βιομηχανίας, χρησιμοποιώντας πλοία που συχνά έχουν ασαφές ιδιοκτησιακό καθεστώς και ανεπαρκή ασφαλιστική κάλυψη.
Οικονομικοί αναλυτές επισημαίνουν ότι η αποτελεσματικότητα αυτών των μέτρων εξαρτάται από τη συνοχή της διεθνούς κοινότητας. Ενώ η ΕΕ αυστηροποιεί το πλαίσιο, χώρες όπως η Κύπρος και η Μάλτα έχουν εκφράσει στο παρελθόν επιφυλάξεις για μέτρα που θα μπορούσαν να πλήξουν τη νόμιμη ναυτιλία, αναδεικνύοντας τις λεπτές ισορροπίες που απαιτούνται στις διαπραγματεύσεις μεταξύ των χωρών της G7 και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στοχοποίηση των δικτύων εμπορίας και εφοδιασμού
Η τελευταία αυτή δέσμη μέτρων έρχεται σε συνέχεια των κυρώσεων που επιβλήθηκαν τη Δευτέρα σε κορυφαίους εμπόρους πετρελαίου, όπως οι Murtaza Lakhani και Etibar Eyyub. Αυτά τα πρόσωπα θεωρούνται κλειδιά για τη διευκόλυνση των εξαγωγών αργού, βοηθώντας τη Μόσχα να παρακάμπτει το πλαφόν στις τιμές που έχει ορίσει η Δύση. Η ΕΕ στοχεύει πλέον όχι μόνο στα μέσα μεταφοράς, αλλά και στα πρόσωπα που ενορχηστρώνουν τη χρηματοδότηση του πολέμου στην Ουκρανία.
Η επόμενη μέρα για τις ενεργειακές κυρώσεις
Η Ευρωπαϊκή Ένωση αναμένεται να συνεχίσει την πίεση, εστιάζοντας στην αναγνώριση πλοίων που αλλάζουν σημαίες ή ονόματα για να αποφύγουν τον εντοπισμό. Η αποτελεσματικότητα των μέτρων θα κριθεί από την ικανότητα των αρχών να επιβάλλουν τους περιορισμούς σε παγκόσμιο επίπεδο, περιορίζοντας τη δυνατότητα της Ρωσίας να χρησιμοποιεί τον «σκιώδη στόλο» ως εργαλείο οικονομικής επιβίωσης. Οι επόμενες κινήσεις αναμένεται να εστιάσουν στην περαιτέρω απομόνωση των ρωσικών ενεργειακών συμφερόντων από τις διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες.
Τι να προσέξετε στις ναυτιλιακές συναλλαγές
- Ελέγχετε πάντα τις ενημερωμένες λίστες κυρώσεων της ΕΕ πριν από οποιαδήποτε ναυτιλιακή συνεργασία.
- Επαληθεύετε την εγκυρότητα της ασφαλιστικής κάλυψης των πλοίων που δραστηριοποιούνται σε περιοχές υψηλού κινδύνου.
- Αποφεύγετε συναλλαγές με πλοία που έχουν ιστορικό συχνών αλλαγών σημαίας ή ονόματος.
- Παρακολουθείτε τις επίσημες ανακοινώσεις για κυρώσεις σε εμπόρους και μεσάζοντες πετρελαίου.