- Τέσσερις χώρες (Ισπανία, Ολλανδία, Ιρλανδία, Σλοβενία) αποχωρούν από τη Eurovision 2026.
- Η αποχώρηση οφείλεται σε διαμαρτυρία για τη συμμετοχή του Ισραήλ λόγω του πολέμου στη Γάζα.
- Ο διαγωνισμός αντιμετωπίζει πιθανές οικονομικές πιέσεις από τη μείωση χορηγιών και τηλεθέασης.
- Η EBU αντιστάθηκε σε αποκλεισμό του Ισραήλ, θεσπίζοντας νέους κανόνες κατά της πολιτικής επιρροής.
Ο Διαγωνισμός Τραγουδιού της Eurovision βρίσκεται αντιμέτωπος με πιθανές περικοπές στον προϋπολογισμό, καθώς η Ισπανία, η Ολλανδία, η Ιρλανδία και η Σλοβενία ανακοίνωσαν ότι θα αποσυρθούν από τον διαγωνισμό του 2026. Η απόφαση αυτή αποτελεί ένδειξη διαμαρτυρίας για τη συμμετοχή του Ισραήλ, λόγω της διεξαγωγής του πολέμου στη Γάζα, όπως μεταδίδει το Reuters.
Αυτή η εξέλιξη έρχεται ως συνέχεια μιας έντονης διαμάχης που έχει επισκιάσει τους δύο τελευταίους διαγωνισμούς, με τις χώρες αυτές να έχουν απειλήσει επανειλημμένα με αποχώρηση εάν οι διοργανωτές δεν απέκλειαν το Ισραήλ. Η απόφαση αυτή, που ελήφθη την Πέμπτη, φέρνει στο προσκήνιο τις σοβαρές επιπτώσεις που μπορεί να έχει η πολιτική διάσταση στον μεγαλύτερο μουσικό διαγωνισμό της Ευρώπης.
Οι αποχωρήσεις και οι οικονομικές επιπτώσεις
Η αποχώρηση της Ισπανίας, ενός από τους «Big Five» χρηματοδότες του διαγωνισμού, καθώς και δύο από τις πλουσιότερες χώρες της Ευρώπης (Ολλανδία, Ιρλανδία), εγείρει το ενδεχόμενο μείωσης των εσόδων από χορηγίες και τηλεθεατές. Ο διαγωνισμός, που προσελκύει εκατομμύρια θεατές παγκοσμίως, χρηματοδοτείται κυρίως από τις συνεισφορές των ραδιοτηλεοπτικών φορέων, των οικοδεσποτών, καθώς και από χορηγίες και έσοδα από την εκδήλωση, σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της Eurovision.
Οι συνεισφορές από τους περίπου 40 συμμετέχοντες ραδιοτηλεοπτικούς φορείς κατανέμονται με βάση την αρχή ότι οι ισχυρότεροι επωμίζονται το μεγαλύτερο βάρος. Επιπλέον, περιλαμβάνεται μια συνεισφορά από τον οικοδεσπότη ραδιοτηλεοπτικό φορέα, η οποία κυμαίνεται γενικά μεταξύ 10 και 20 εκατομμυρίων ευρώ. Η πόλη που φιλοξενεί τον διαγωνισμό συνεισφέρει επίσης, ενισχυόμενη από έσοδα από χορηγίες, πωλήσεις εισιτηρίων, televoting και εμπορεύματα. Για παράδειγμα, 5,8 εκατομμύρια θεατές στην Ισπανία παρακολούθησαν τη Eurovision 2025, ενώ στην Ολλανδία ο μέσος όρος ήταν 3,4 εκατομμύρια. Ο ιρλανδικός ραδιοτηλεοπτικός φορέας RTE δήλωσε ότι κατέβαλε ετήσια συνδρομή στην EBU ύψους 100.270 ευρώ για τη συμμετοχή του το 2025.
Οι αντιδράσεις και η στάση της EBU
Τα μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ραδιοτηλεόρασης (EBU), οργανωτή του διαγωνισμού, αντιστάθηκαν την Πέμπτη στις εκκλήσεις για ψηφοφορία σχετικά με τη συμμετοχή του Ισραήλ. Αντίθετα, πέρασαν νέους κανόνες που αποσκοπούν στην αποθάρρυνση των κυβερνήσεων από το να επηρεάζουν τον διαγωνισμό. Αυτό που ανησυχεί τους αναλυτές είναι ότι, όπως δήλωσε ο ειδικός της Eurovision, Paul Jordan, «δεν υπάρχουν νικητές ανεξάρτητα από το αν το Ισραήλ είναι μέσα ή έξω, όλο αυτό μοιάζει λίγο τοξικό τώρα», σημειώνοντας ότι οι αποχωρήσεις θα πλήξουν τον προϋπολογισμό και την τηλεθέαση.
Ο αυστριακός ραδιοτηλεοπτικός φορέας ORF, που θα φιλοξενήσει την επόμενη διοργάνωση τον Μάιο, δήλωσε μέσω του επικεφαλής του, Roland Weissmann, ότι η απώλεια των τεσσάρων χωρών θα γίνει αισθητή, αλλά δεν θα εμποδίσει μια επιτυχημένη εκπομπή. «Συνολικά, θα αποτελούσε φυσικά οικονομική επιβάρυνση εάν πολλές χώρες δεν συμμετείχαν, αλλά το είχαμε ήδη λάβει υπόψη», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Weissmann.
Το μέλλον του διαγωνισμού και οι πιθανές λύσεις
Ο διευθυντής του διαγωνισμού, Martin Green, υποστηρίζει ότι η Eurovision είναι οικονομικά ασφαλής και ότι οποιαδήποτε απώλεια κοινού θα μπορούσε να αντισταθμιστεί από την επιστροφή της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας και της Μολδαβίας το επόμενο έτος. Ωστόσο, ο συνδυασμένος πληθυσμός των τεσσάρων χωρών που διαμαρτύρονται είναι περισσότερο από 2,5 φορές μεγαλύτερος από αυτόν των τριών χωρών που επιστρέφουν, και η συνδυασμένη οικονομική τους παραγωγή είναι πολλές φορές μεγαλύτερη. Η κρίση αυτή, που έχει αναφερθεί και σε προηγούμενα δημοσιεύματα σχετικά με χώρες που μποϊκοτάρουν τον διαγωνισμό του 2026, έχει τις ρίζες της στον πόλεμο στη Γάζα.
Ο Ισραηλινός εκπρόσωπος για το 2025, Yuval Raphael, βρισκόταν στο μουσικό φεστιβάλ Nova, στόχο της επίθεσης της 7ης Οκτωβρίου 2023 από την παλαιστινιακή μαχητική ομάδα Χαμάς στο Ισραήλ, η οποία πυροδότησε τον πόλεμο στη Γάζα. Συνολικά 1.200 άνθρωποι σκοτώθηκαν και 251 κρατήθηκαν όμηροι στην επίθεση της Χαμάς, σύμφωνα με ισραηλινά στοιχεία. Περισσότεροι από 70.000 άνθρωποι έχουν σκοτωθεί στη Γάζα στην επακόλουθη σύγκρουση, σύμφωνα με τις υγειονομικές αρχές στον θύλακα. Ο Διαγωνισμός Τραγουδιού της Eurovision χρονολογείται από το 1956 και προσεγγίζει περίπου 160 εκατομμύρια θεατές, σύμφωνα με την EBU, αριθμός μεγαλύτερος από τα σχεδόν 128 εκατομμύρια που καταγράφηκαν για το φετινό Super Bowl των ΗΠΑ.
Οι αντιδράσεις και τα επόμενα βήματα
Η κατάσταση παραμένει ρευστή, καθώς η EBU προσπαθεί να διαχειριστεί την κρίση χωρίς να υποχωρήσει στις πιέσεις για αποκλεισμό του Ισραήλ. Οι νέοι κανόνες που θεσπίστηκαν αποσκοπούν στο να διασφαλίσουν την απολιτική φύση του διαγωνισμού, ωστόσο η ένταση παραμένει υψηλή. Η επόμενη διοργάνωση στην Αυστρία θα αποτελέσει ένα κρίσιμο τεστ για την ικανότητα της Eurovision να διατηρήσει την παγκόσμια απήχηση και την οικονομική της βιωσιμότητα, εν μέσω διεθνών πολιτικών αναταραχών.