Skip to content
Ξεκινά το ξήλωμα του δικτύου τρόλεϊ στην Αθήνα: Η θλίψη του οδηγού Μανώλη Τρακάκη

Ξεκινά το ξήλωμα του δικτύου τρόλεϊ στην Αθήνα: Η θλίψη του οδηγού Μανώλη Τρακάκη


Νίκος Παπαγεωργίου
Τι πρέπει να ξέρετε…
  • Ξεκινά η σταδιακή αποξήλωση του δικτύου τρόλεϊ στην Αθήνα, αρχής γενομένης από τον Πειραιά.
  • Ο οδηγός Μανώλης Τρακάκης εκφράζει θλίψη για την κατάργηση του μέσου, στο οποίο αφιέρωσε 33 χρόνια.
  • Περίπου το 70% του δικτύου θα αντικατασταθεί από ηλεκτρικά ή συμβατικά λεωφορεία.
  • Σχεδιάζεται η προμήθεια 40 νέων οχημάτων IMC, αλλά ο διαγωνισμός αναμένεται μέσα στο 2026.
  • Εργαζόμενοι εκφράζουν προβληματισμούς για την επάρκεια και τον σχεδιασμό των αντικαταστάσεων.

Σήμερα, Κυριακή 7 Δεκεμβρίου 2025, ξεκινά από τον Πειραιά η σταδιακή αποξήλωση του εναέριου δικτύου των τρόλεϊ της Αθήνας, ένα σχέδιο που προβλέπει την κατάργηση περίπου του 70% του συνόλου. Αυτή η εξέλιξη προκαλεί έντονη θλίψη στον Μανώλη Τρακάκη, έναν έμπειρο οδηγό των ΟΣΥ με 33 χρόνια πίσω από το τιμόνι, ο οποίος εκφράζει την αγάπη του για αυτό το μέσο συγκοινωνίας που αποτελεί «όλη του τη ζωή».

Αυτή η απόφαση για τη σταδιακή κατάργηση του δικτύου των τρόλεϊ έρχεται ως συνέχεια ενός ευρύτερου σχεδιασμού για τον εκσυγχρονισμό των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής, ο οποίος περιλαμβάνει την εισαγωγή νέων ηλεκτρικών λεωφορείων και την επέκταση του τραμ. Το παρασκήνιο της υπόθεσης αποκαλύπτει μια προσπάθεια εξορθολογισμού του δικτύου, παρά τις ιστορικές ρίζες και την περιβαλλοντική συνεισφορά των τρόλεϊ.

Η σταδιακή αποξήλωση του δικτύου

Το σχέδιο που έχει ανακοινώσει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών προβλέπει την αποξήλωση περίπου του 70% του εναέριου δικτύου των τρόλεϊ της Αθήνας, αρχής γενομένης από το κέντρο του Πειραιά. Το ξήλωμα του πρώτου τμήματος του δικτύου, από τον Πειραιά, αναμένεται να ξεκινήσει την Κυριακή 7 Δεκεμβρίου 2025, με στόχο να απελευθερωθεί ο χώρος για την επέκταση του τραμ μέχρι το λιμάνι, όπου η τερματική στάση στην Ακτή Ποσειδώνος είναι έτοιμη από το 2021. Το εναέριο δίκτυο θα διατηρηθεί ωστόσο σε μεγάλες ευθείες, όπως στην Πειραιώς, Πατησίων και Συγγρού.

Ήδη, από την 1η Δεκεμβρίου, περίπου έξι ηλεκτρικά λεωφορεία έχουν αρχίσει να αντικαθιστούν ισάριθμα τρόλεϊ στις τρεις γραμμές του Πειραιά (16, 17, 20). Σύμφωνα με πηγές με γνώση των αποφάσεων, σταδιακά θα αποσυρθεί το δίκτυο του Πειραιά, εκτός από τις γραμμές στην Καστέλλα, μια περιοχή με ιστορική σημασία καθώς εκεί εγκαινιάστηκε η πρώτη γραμμή τρόλεϊ στην Ελλάδα το 1948.

Η «ζωή» πίσω από το τιμόνι: Η μαρτυρία του Μανώλη Τρακάκη

Ο Μανώλης Τρακάκης, ένας από τους παλαιότερους οδηγούς των ΟΣΥ, όπως ο ίδιος μεταφέρει στην «Κ», εκφράζει τη βαθιά του θλίψη για την επικείμενη κατάργηση. «Θα στενοχωρηθώ πολύ εάν σε ενάμιση χρόνο που βγαίνω στη σύνταξη δεν υπάρχουν πλέον τρόλεϊ. Τα αγαπώ, γι’ αυτό δεν έφυγα ποτέ από το πόστο μου, είναι η δουλειά μου, είναι όλη μου η ζωή», δηλώνει χαρακτηριστικά. Ο κ. Τρακάκης, ο οποίος διασχίζει την Αθήνα με τρόλεϊ από τα 25 του χρόνια, θεωρεί ότι «θα χαθεί ένα εξαιρετικό συγκοινωνιακό μέσο».

Προτεινόμενο Πτολεμαΐδα: Επιβάτης έσωσε λεωφορείο της ΔΕΗ μετά από ανακοπή οδηγού Πτολεμαΐδα: Επιβάτης έσωσε λεωφορείο της ΔΕΗ μετά από ανακοπή οδηγού

Ο ίδιος υπογραμμίζει τα πλεονεκτήματα των τρόλεϊ: «Είναι ένα εξαιρετικό μέσο συγκοινωνίας, δεν παράγουν θόρυβο, ούτε ρύπους, είναι ηλεκτρικά και ενώ έχουν κλείσει 25ετία, ακόμη αντέχουν». Επιπλέον, τονίζει ότι τα τρόλεϊ λειτουργούν αδιαλείπτως, σε αντίθεση με τα καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία που αποσύρονται για φόρτιση εάν η μπαταρία τους πέσει κάτω από 20%, γεγονός που οδηγεί σε απώλεια δρομολογίων. Προβλέπει επίσης ότι σε λίγα χρόνια τα ηλεκτρικά λεωφορεία θα χρειαστούν αλλαγή μπαταριών, μια διαδικασία αρκετά ακριβή.

Οι προκλήσεις και το μέλλον των αστικών συγκοινωνιών

Σήμερα κινούνται περίπου 130 τρόλεϊ στην Αθήνα, με την πλειονότητα να είναι ηλικίας άνω των 20 ετών. Μια μεγάλη πρόκληση αποτελεί η έλλειψη οδηγών, βασικός λόγος για την ακύρωση δρομολογίων. Σύμφωνα με την έκθεση πεπραγμένων του ΟΑΣΑ για το 2024, το ποσοστό εκτέλεσης των δρομολογίων των τρόλεϊ μειώθηκε από 80,2% το 2020 σε 68,8% πέρυσι.

Αυτό που ανησυχεί τους αναλυτές και τους ίδιους τους εργαζόμενους είναι η επάρκεια των ηλεκτρικών λεωφορείων για την πλήρη κάλυψη των αναγκών, καθώς και η απουσία ενός σαφούς και λεπτομερούς σχεδιασμού για τη μετάβαση. Νομικοί κύκλοι επισημαίνουν την ανάγκη για διαφάνεια και διαβούλευση σε τέτοιες κρίσιμες αποφάσεις που επηρεάζουν την καθημερινότητα χιλιάδων πολιτών.

Ο κ. Τρακάκης συμφωνεί με την αφαίρεση επικίνδυνων τμημάτων του δικτύου, αρκεί να γίνει ανανέωση του στόλου με νέα τεχνολογία IMC (In Motion Charging). Αυτά τα οχήματα μπορούν να κινούνται με κατεβασμένες τις κεραίες για τουλάχιστον 20 χλμ. χωρίς φόρτιση σε αμαξοστάσιο, προσφέροντας ευελιξία και αυτονομία. Στον σχεδιασμό περιλαμβάνεται η προμήθεια 40 οχημάτων IMC, με τον διαγωνισμό να προγραμματίζεται για μέσα στο 2026 και την έγκριση 100 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ.

Η επόμενη μέρα για τις μετακινήσεις στην Αθήνα

Το νέο στρατηγικό σχέδιο μεταφορών Αττικής, το οποίο επεξεργάζεται ο ΟΑΣΑ, προβλέπει σημαντικές αλλαγές στα δρομολόγια για την επόμενη 20ετία, προσαρμοσμένες στις νέες ανάγκες μετακίνησης. Ωστόσο, οι εργαζόμενοι εκφράζουν έντονους προβληματισμούς για το κατά πόσον υπάρχει επαρκής αριθμός ηλεκτρικών λεωφορείων για να αντικαταστήσει τα τρόλεϊ, ενώ διαφωνούν με το ενδεχόμενο να μπουν ακόμη και συμβατικά οχήματα στις γραμμές αυτές, καταγγέλλοντας την απουσία σαφούς σχεδιασμού.

Τι πρέπει να ξέρετε: Όσα πρέπει να ξέρετε για το μέλλον των τρόλεϊ

Πότε ξεκινά η αποξήλωση του δικτύου τρόλεϊ στην Αθήνα;

Η αποξήλωση του πρώτου τμήματος του δικτύου τρόλεϊ ξεκινά την Κυριακή 7 Δεκεμβρίου 2025, από τον Πειραιά, στο πλαίσιο ενός ευρύτερου σχεδιασμού για τον εκσυγχρονισμό των αστικών συγκοινωνιών.

Ποιο είναι το ποσοστό του δικτύου τρόλεϊ που θα καταργηθεί;

Το σχέδιο προβλέπει τη σταδιακή κατάργηση περίπου του 70% του εναέριου δικτύου των τρόλεϊ στην Αθήνα, με αντικατάσταση από ηλεκτρικά ή συμβατικά λεωφορεία.

Γιατί ο οδηγός Μανώλης Τρακάκης θεωρεί εξαιρετικό μέσο συγκοινωνίας το τρόλεϊ;

Ο Μανώλης Τρακάκης αγαπά τα τρόλεϊ γιατί δεν παράγουν θόρυβο ούτε ρύπους, είναι ηλεκτρικά, αντέχουν πάνω από 25 χρόνια και λειτουργούν αδιαλείπτως, σε αντίθεση με τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία που χρειάζονται φόρτιση.

Τι είναι τα οχήματα IMC και πότε αναμένονται;

Τα οχήματα IMC (In Motion Charging) είναι τρόλεϊ νέας τεχνολογίας που μπορούν να κινούνται αυτόνομα για τουλάχιστον 20 χλμ. χωρίς να ακουμπούν στο δίκτυο. Η προμήθεια 40 τέτοιων οχημάτων σχεδιάζεται, με διαγωνισμό μέσα στο 2026.
Η αναδημοσίευση ή αναπαραγωγή του παρόντος άρθρου επιτρέπεται αποκλειστικά με την τοποθέτηση ενεργού συνδέσμου (link) προς την πηγή.

Προτεινόμενα

  1. 1
    Κάμερες στα λεωφορεία: Πώς θα «απελευθερώσουν» τις λεωφορειολωρίδες στην Αθήνα
  2. 2
    Πτολεμαΐδα: Εκτροπή λεωφορείου με εργαζόμενους της ΔΕΗ λόγω αδιαθεσίας οδηγού
  3. 3
    Ξεκινά το ξήλωμα των καλωδίων τρόλεϊ: Πώς αλλάζει ο χάρτης των αστικών συγκοινωνιών στην Αττική

Ροή Ειδήσεων

Προτεινόμενα