Skip to content
Θέατρο και μουσική: Οι αθέατοι ήρωες των παρασκηνίων που εργάζονται στις γιορτές

Θέατρο και μουσική: Οι αθέατοι ήρωες των παρασκηνίων που εργάζονται στις γιορτές


Άννα Θεοδωρίδου
Τι πρέπει να ξέρετε…
  • Οι επαγγελματίες των παρασκηνίων εργάζονται εντατικά κατά τη διάρκεια των εορτών για την ψυχαγωγία του κοινού.
  • Η ασφάλεια των καλλιτεχνών αποτελεί την πρώτη προτεραιότητα για τους stage managers.
  • Οι τεχνικοί φωτισμού αντιμετωπίζουν απρόοπτα όπως βλάβες κονσόλας και διακοπές ρεύματος με ψυχραιμία.
  • Στα παρασκήνια δημιουργείται ένα αίσθημα «δεύτερης οικογένειας» που αναπληρώνει την απουσία από το σπίτι.

Ενώ το κοινό απολαμβάνει τη μαγεία των Χριστουγέννων στις θεατρικές σκηνές και τις αίθουσες συναυλιών, μια στρατιά επαγγελματιών εργάζεται πυρετωδώς στα παρασκήνια. Από τους stage managers μέχρι τις ενδύτριες, αυτοί οι άνθρωποι εξασφαλίζουν την αρτιότητα των θεαμάτων, θυσιάζοντας τις προσωπικές τους στιγμές για την ψυχαγωγία των θεατών.

Data snapshot
Η ακτινογραφία των παρασκηνίων
Οι ρόλοι και οι προκλήσεις των επαγγελματιών κατά την εορταστική περίοδο.
Ειδικότητα
Stage Manager
Βασική Πρόκληση
Ασφάλεια & Συντονισμός
Εορταστικό Κλίμα
Δημιουργία «νέας οικογένειας»
Ειδικότητα
Τεχνικός Φωτισμού
Βασική Πρόκληση
Βλάβες & Διακοπές ρεύματος
Εορταστικό Κλίμα
«Μια μέρα στο γραφείο»
Ειδικότητα
Ενδύτρια
Βασική Πρόκληση
Γρήγορες αλλαγές κοστουμιών
Εορταστικό Κλίμα
Ανταλλαγή δώρων στα παρασκήνια
Ειδικότητα
Μουσικός Ορχήστρας
Βασική Πρόκληση
Απαιτητικές συναυλίες
Εορταστικό Κλίμα
Ιδιαίτερη σύνδεση με το κοινό

Η παράδοση των εορταστικών παραστάσεων στην Ελλάδα έχει βαθιές ρίζες, με τα θέατρα να αποτελούν διαχρονικά πόλο έλξης για τις οικογένειες. Αυτή η αυξημένη ζήτηση, που συχνά οδηγεί σε συνεχόμενα sold out, απαιτεί έναν ακριβή συντονισμό που ξεκινά μήνες πριν την πρεμιέρα, μετατρέποντας τα παρασκήνια σε ένα ζωντανό εργαστήριο πολιτισμού, όπου η πειθαρχία θυμίζει τη σκληρή μαθητεία στο μπαλέτο, όπου κάθε κίνηση μετράει.

Ο ρόλος του stage manager και η ασφάλεια στη σκηνή

Η Άννα Τσαπάρα, stage manager στο Εθνικό Θέατρο, αποτελεί τον «πύργο ελέγχου» κάθε παραγωγής. Από το δικό της πιλοτήριο με τις κονσόλες, συντονίζει ό,τι δεν βλέπει ο θεατής, έχοντας την απόλυτη ευθύνη για την ασφάλεια των καλλιτεχνών. Η ίδια επισημαίνει ότι συχνά καλείται να τροποποιήσει σκηνοθετικές ιδέες αν αυτές ενέχουν κινδύνους, καθώς η σωματική ακεραιότητα της ομάδας προηγείται της καλλιτεχνικής έκφρασης.

Τα απρόοπτα είναι μέρος της καθημερινότητας. Η κ. Τσαπάρα θυμάται περιπτώσεις όπου χρειάστηκε να συρθεί πίσω από τα σκηνικά για να συνδέσει καλώδια στο σκοτάδι ή να περιμένει με κουτί πρώτων βοηθειών ηθοποιούς που τραυματίστηκαν σε σκηνές πάλης. Παρά τις δυσκολίες, η εορταστική περίοδος δημιουργεί έναν ιερό κώδικα επικοινωνίας, μετατρέποντας τους συνεργάτες σε μια νέα οικογένεια που μοιράζεται μελομακάρονα ανάμεσα στις πρόβες.

Φωτίζοντας τη δραματουργία και αντιμετωπίζοντας βλάβες

Για τον Δημήτρη Χρησταρά, υπεύθυνο φωτισμού, οι γιορτές είναι «ακόμη μια μέρα στο γραφείο». Η δουλειά του είναι να «φωτίζει» τη δραματουργία, συνοδεύοντας την ερμηνεία των ηθοποιών με ακρίβεια δευτερολέπτου. Η αυξημένη προσέλευση του κοινού, όπως συμβαίνει και με τις έξτρα παραστάσεις στο Παλλάς, αυξάνει την ευθύνη για ένα άψογο τεχνικό αποτέλεσμα.

Προτεινόμενο Άρης Μουγκοπέτρος: Συνελήφθη μετά από μήνυση της συζύγου του για ενδοοικογενειακή απειλή Άρης Μουγκοπέτρος: Συνελήφθη μετά από μήνυση της συζύγου του για ενδοοικογενειακή απειλή

Οι τεχνικές προκλήσεις, όπως μια κολλημένη κονσόλα ή μια καμένη λάμπα, απαιτούν παγωμένη ψυχραιμία. Ο μεγαλύτερος φόβος παραμένει η διακοπή ρεύματος, ένα σενάριο που μπορεί να παγώσει την παράσταση και να προκαλέσει τη δυσαρέσκεια των θεατών. Σε τέτοιες στιγμές, ο τεχνικός πρέπει να λειτουργήσει ως διασώστης της ροής του έργου, εξασφαλίζοντας ότι το κοινό δεν θα αντιληφθεί το παραμικρό σφάλμα.

Η μουσική εμπειρία και η σχέση με το κοινό

Ο βιολιστής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, Φαίδων Μηλιάδης, παρατηρεί ότι στις χριστουγεννιάτικες συναυλίες η διάθεση του κοινού είναι πιο γιορτινή και προσεγμένη. Οι αίθουσες στο Μέγαρο γεμίζουν ασφυκτικά, καθώς για πολλούς αυτές οι εμφανίσεις αποτελούν μια ξεχωριστή έξοδο. Στον τομέα της μουσικής, τέτοια γεγονότα, όπως το μουσικό γεγονός της χρονιάς, αναδεικνύουν την ανάγκη του κόσμου για ποιοτική ψυχαγωγία.

Σύμφωνα με κριτικούς και αναλυτές του πολιτιστικού ρεπορτάζ, η παρουσία του κοινού είναι ο ζωτικός πνεύμονας του καλλιτέχνη. Η εμπειρία της πανδημίας, με τις άδειες αίθουσες και το μοναχικό χειροκρότημα, υπενθύμισε σε όλους ότι η τέχνη είναι μια αμφίδρομη σχέση. Οι ειδικοί υπογραμμίζουν ότι η ενέργεια των θεατών τις ημέρες των εορτών δίνει στους επαγγελματίες την απαραίτητη ώθηση για να αντεπεξέλθουν στο φορτωμένο πρόγραμμα.

Η τέχνη της ενδύτριας και οι γρήγορες αλλαγές

Στην Εθνική Λυρική Σκηνή, η ενδύτρια Ελένη Λάσκαρη διαχειρίζεται την πίεση των μεγάλων παραγωγών, όπως η «Τόσκα». Με 33 χρόνια εμπειρίας, γνωρίζει ότι κάθε δευτερόλεπτο είναι κρίσιμο. Τα βαριά κοστούμια με τις πολλές στρώσεις απαιτούν ευρηματικές λύσεις, όπως η χρήση βέλκρο αντί για κουμπιά ή η εφαρμογή διπλών καλτσών για ταχύτερη εναλλαγή σκηνών.

Η επόμενη μέρα των εορταστικών παραγωγών

Η ολοκλήρωση της εορταστικής περιόδου βρίσκει τους ανθρώπους των παρασκηνίων κουρασμένους αλλά γεμάτους από την αποδοχή του κόσμου. Η επόμενη μέρα φέρνει νέες προκλήσεις και προγραμματισμούς για το υπόλοιπο της σεζόν, όμως η αίσθηση της κοινότητας που χτίστηκε μέσα στις γιορτές παραμένει. Η επιτυχία μιας παράστασης δεν κρίνεται μόνο από το χειροκρότημα στο τέλος, αλλά από την αθέατη προσπάθεια όσων φρόντισαν να μην σβήσουν ποτέ τα φώτα.

💡

Πώς να σεβαστείτε το έργο των ανθρώπων στα παρασκήνια

  • Απενεργοποιήστε πλήρως το κινητό σας τηλέφωνο, καθώς το φως και ο ήχος επηρεάζουν τη συγκέντρωση τεχνικών και ηθοποιών.
  • Αποφύγετε τη χρήση φλας, καθώς μπορεί να τυφλώσει τους καλλιτέχνες ή να προκαλέσει ατυχήματα στη σκηνή.
  • Μην εισέρχεστε στην αίθουσα μετά την έναρξη της παράστασης, καθώς διαταράσσεται ο ακριβής χρονισμός των τεχνικών αλλαγών.
  • Παραμείνετε στη θέση σας μέχρι να ανάψουν τα φώτα της αίθουσας, σεβόμενοι την ολοκλήρωση του τεχνικού έργου.
Τι πρέπει να ξέρετε: για την εργασία στα παρασκήνια των εορτών

Ποιες είναι οι κύριες αρμοδιότητες ενός stage manager στο θέατρο;

Ο stage manager είναι υπεύθυνος για τον πλήρη συντονισμό της παράστασης, από τις πρόβες μέχρι την τελική αυλαία. Διασφαλίζει την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων και έχει την απόλυτη ευθύνη για την ασφάλεια των ηθοποιών και των τεχνικών πάνω στη σκηνή.

Πώς αντιμετωπίζονται οι τεχνικές βλάβες κατά τη διάρκεια μιας παράστασης;

Οι τεχνικοί φωτισμού και ήχου εργάζονται με ψυχραιμία για να «σώσουν» την παράσταση χωρίς να γίνει αντιληπτό το πρόβλημα από το κοινό. Χρησιμοποιούν εναλλακτικούς προγραμματισμούς στις κονσόλες ή αυτοσχεδιάζουν με τον διαθέσιμο εξοπλισμό μέχρι την αποκατάσταση της βλάβης.

Τι είναι οι «γρήγορες αλλαγές» κοστουμιών στα παρασκήνια;

Είναι η διαδικασία όπου οι ενδύτριες αλλάζουν το κοστούμι ενός καλλιτέχνη σε ελάχιστα λεπτά ή δευτερόλεπτα. Συχνά χρησιμοποιούνται τεχνικές όπως το βέλκρο αντί για κουμπιά ή η προετοιμασία πολλαπλών στρώσεων ρούχων για να κερδηθεί χρόνος.
Η αναδημοσίευση ή αναπαραγωγή του παρόντος άρθρου επιτρέπεται αποκλειστικά με την τοποθέτηση ενεργού συνδέσμου (link) προς την πηγή.

Προτεινόμενα

  1. 1
    Θεσσαλονίκη: Απάτη μαμούθ με λεία 500.000 ευρώ από ψεύτικους τεχνικούς του ΔΕΔΔΗΕ
  2. 2
    Αλκοόλ και οδήγηση: Τα νέα όρια, τα πρόστιμα του ΚΟΚ και ο χρόνος που χρειάζεται ο οργανισμός
  3. 3
    Σέρρες: Ακάρπες οι έρευνες για τον αγνοούμενο διοικητή της Πυροσβεστικής Άνω Ποροΐων

Προτεινόμενα

Ροή Ειδήσεων