- Απεργία ταξί στην Αττική συνεχίζεται για τρίτη ημέρα, επεκτείνοντας το «χειρόφρενο» μέχρι την Παρασκευή το πρωί.
- Βασικό αίτημα η οριζόντια παράταση της υποχρεωτικής ηλεκτροκίνησης των ταξί έως το 2035.
- Σημειώθηκε ένταση με ΜΑΤ στην πύλη του Υπουργείου Μεταφορών, με χρήση χημικών.
- Οι οδηγοί διεκδικούν επίσης αντιμετώπιση αθέμιτου ανταγωνισμού, αναπροσαρμογή κομίστρων και φορολογικές ρυθμίσεις.
- Η κλιμάκωση των κινητοποιήσεων προμηνύει δύσκολη συνέχεια και πιθανές απεργίες διαρκείας.
Οι οδηγοί ταξί στην Αττική τραβούν «χειρόφρενο» για τρίτη συνεχόμενη ημέρα, παρατείνοντας την απεργία τους μέχρι την Παρασκευή το πρωί. Η κίνηση αυτή έρχεται εν μέσω κλιμακούμενης έντασης με το Υπουργείο Μεταφορών, με βασικό αίτημα την οριζόντια παράταση της υποχρεωτικής ηλεκτροκίνησης των οχημάτων τους έως το 2035.
Η σημερινή κινητοποίηση των οδηγών ταξί στην Αττική, που σηματοδοτεί την τρίτη συνεχόμενη ημέρα απεργίας, αποτελεί συνέχεια μιας σειράς κλιμακούμενων αντιδράσεων του κλάδου ενάντια στις κυβερνητικές πολιτικές. Το κύριο σημείο τριβής παραμένει η υποχρεωτική ηλεκτροκίνηση των οχημάτων, ένα μέτρο που οι επαγγελματίες χαρακτηρίζουν ανεφάρμοστο και οικονομικά αβάσιμο, δεδομένων των υφιστάμενων υποδομών και του κόστους.
Η κλιμάκωση των κινητοποιήσεων και η ένταση
Το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ) αποφάσισε να παρατείνει την αρχική 48ωρη πανελλαδική απεργία, η οποία είχε προκηρυχθεί από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ταξί (ΠΟΕΙΑΤΑ) για τις 2 και 3 Δεκεμβρίου. Έτσι, το «χειρόφρενο» συνεχίζεται για ακόμη ένα 24ωρο, μέχρι τις 6 το πρωί της Παρασκευής, αφήνοντας την Αττική χωρίς ταξί για τέταρτη συνολικά ημέρα. Η απόφαση αυτή ελήφθη μετά την ένταση που σημειώθηκε χθες στην πύλη του Υπουργείου Μεταφορών, όπου οδηγοί ταξί συγκρούστηκαν με δυνάμεις των ΜΑΤ, οι οποίες έκαναν χρήση χημικών. Οι οδηγοί είχαν στήσει σκηνή έξω από το υπουργείο, ζητώντας συνάντηση με τον αναπληρωτή υπουργό Κωνσταντίνο Κυρανάκη, ενώ στελέχη του συνδικάτου προειδοποιούσαν για απεργιακές κινητοποιήσεις διαρκείας.
Νομικοί κύκλοι επισημαίνουν ότι η συνέχιση των κινητοποιήσεων και η κλιμάκωση της έντασης δημιουργούν ένα δύσκολο πλαίσιο διαπραγματεύσεων, καθώς η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με την πίεση να εφαρμόσει τις περιβαλλοντικές δεσμεύσεις, ενώ ο κλάδος των ταξί αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά και πρακτικά εμπόδια. Η αγορά των μεταφορών παρακολουθεί με ανησυχία τις εξελίξεις, καθώς η αβεβαιότητα επηρεάζει τόσο τους επαγγελματίες όσο και τους καταναλωτές.
Τα βασικά αιτήματα του κλάδου
Στο επίκεντρο των αιτημάτων βρίσκεται η οριζόντια παράταση της υποχρεωτικής ηλεκτροκίνησης των ταξί μέχρι το 2035. Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, από την 1η Ιανουαρίου 2026, όλες οι νέες ταξινομήσεις στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη θα πρέπει να αφορούν οχήματα μηδενικών ρύπων, δηλαδή ηλεκτρικά. Το ΣΑΤΑ έχει χαρακτηρίσει το μέτρο οικονομικώς αβάσιμο και πρακτικώς ανεφάρμοστο, καθώς περίπου 1.500 ταξί θα φτάσουν το όριο ηλικίας τους το 2026 και θα πρέπει να αντικατασταθούν. Ένα επιπλέον σοβαρό ζήτημα είναι η έλλειψη επαρκών υποδομών φόρτισης, καθώς σήμερα κυκλοφορούν μόλις 60-75 ηλεκτρικά ταξί στην Αθήνα έναντι συνολικού στόλου 14.000 οχημάτων.
Άλλα ακανθώδη ζητήματα και οικονομικές διεκδικήσεις
Πέραν της ηλεκτροκίνησης, οι επαγγελματίες ταξί διεκδικούν την αντιμετώπιση του αθέμιτου ανταγωνισμού από εφαρμογές πολυεθνικών εταιρειών και τον τερματισμό της υποκλοπής μεταφορικού έργου από τα ΕΙΧ. Επίσης, ζητούν την επανεξέταση του πλαισίου για την είσοδο των έμφορτων ταξί στις λεωφορειολωρίδες, ένα θέμα που έχει προκαλέσει ευθεία σύγκρουση με το Υπουργείο Μεταφορών. Στις οικονομικές τους διεκδικήσεις περιλαμβάνονται η υλοποίηση των εκκρεμών θεμάτων του ερανιστικού νομοσχεδίου, η αναπροσαρμογή των κομίστρων και η καθιέρωση αφορολόγητου ορίου 12.000 ευρώ.
Οι αντιδράσεις και τα επόμενα βήματα
Το ΣΑΤΑ, στην αιχμηρή ανακοίνωσή του προς τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη, έκανε λόγο για απαξιωτική και προκλητική στάση από την πλευρά του υπουργείου. Κάλεσε δε τα μέλη του σε συγκέντρωση με τα οχήματα επί της λεωφόρου Αθηνών στη συμβολή με την οδό Αντιγόνης, σήμερα 4 Δεκεμβρίου 2025. Για έκτακτα περιστατικά υγείας, το συνδικάτο έχει προβλέψει τη δυνατότητα απεύθυνσης σε συνεταιρισμούς ραδιοταξί με οχήματα ασφαλείας. Η κλιμάκωση των κινητοποιήσεων και η απουσία ουσιαστικού διαλόγου προμηνύουν μια δύσκολη συνέχεια για τον κλάδο των ταξί, με το ενδεχόμενο απεργιακών κινητοποιήσεων διαρκείας να παραμένει ανοιχτό.
Εναλλακτικές μετακινήσεις κατά την απεργία
- Χρησιμοποιήστε τα μέσα μαζικής μεταφοράς (μετρό, λεωφορεία, τραμ) για τις μετακινήσεις σας εντός Αττικής.
- Για επείγοντα περιστατικά υγείας, επικοινωνήστε με συνεταιρισμούς ραδιοταξί που διαθέτουν οχήματα ασφαλείας.
- Ενημερωθείτε για την εξέλιξη της απεργίας πριν από κάθε μετακίνηση, καθώς ενδέχεται να υπάρξουν περαιτέρω παρατάσεις.
- Εξετάστε τη χρήση ιδιωτικών οχημάτων ή υπηρεσιών carpooling όπου είναι εφικτό.