Skip to content
Μείωση θανατηφόρων τροχαίων: Οι εντατικοί έλεγχοι της Τροχαίας και ο νέος ΚΟΚ αποδίδουν καρπούς

Μείωση θανατηφόρων τροχαίων: Οι εντατικοί έλεγχοι της Τροχαίας και ο νέος ΚΟΚ αποδίδουν καρπούς


Νίκος Παπαγεωργίου
Τι πρέπει να ξέρετε…
  • Σημαντική μείωση νεκρών από τροχαία το 10μηνο του 2025 στην Ελλάδα.
  • Εντατικοί έλεγχοι Τροχαίας και νέος ΚΟΚ οι βασικοί λόγοι της βελτίωσης.
  • Αύξηση της χρήσης κράνους στο 90% στην Αττική, συμβάλλοντας στην ασφάλεια.
  • Οι αυστηρότερες ποινές του νέου ΚΟΚ επηρέασαν θετικά τη συμπεριφορά των οδηγών.
  • Προκλήσεις παραμένουν σε οδικό δίκτυο και στόλο οχημάτων, απαιτώντας περαιτέρω δράσεις.

Οι εντατικοί έλεγχοι της Τροχαίας και η αυστηροποίηση των ποινών μέσω του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) φαίνεται πως έχουν συμβάλει καθοριστικά στη σημαντική μείωση των θανατηφόρων τροχαίων στην Ελλάδα. Κατά το 10μηνο του 2025, οι νεκροί από τροχαία δυστυχήματα μειώθηκαν σε 462 από 566 το αντίστοιχο διάστημα του 2024, μια εξέλιξη που γεμίζει με αισιοδοξία τους ειδικούς.

Η Ελλάδα βρίσκεται παραδοσιακά ανάμεσα στις χώρες με τις χειρότερες επιδόσεις στην οδική ασφάλεια στην Ευρώπη, με περισσότερους από 650 ανθρώπους να χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο στους δρόμους. Αυτή η θλιβερή πραγματικότητα, που συχνά αποδίδεται στους «πέντε δολοφόνους» – την ταχύτητα, το κινητό, το αλκοόλ, καθώς και τη μη χρήση ζώνης και κράνους – δείχνει σημάδια βελτίωσης, χάρη στην ενίσχυση της αστυνόμευσης και την πυκνότητα των ελέγχων.

Η σημαντική μείωση των θυμάτων της ασφάλτου

Ειδικοί, όπως αναφέρουν στην «Κ», εκφράζουν συγκρατημένη αισιοδοξία, καθώς διαπιστώνουν ότι η εντατικοποίηση των ελέγχων και η αυστηρότητα των ποινών αρχίζουν να αποδίδουν καρπούς. Η μείωση των θυμάτων είναι πλέον ορατή, με πολλούς οδηγούς να φοβούνται πλέον να οδηγήσουν υπό την επήρεια αλκοόλ, ενώ περιορίζεται σημαντικά και η κακή συνήθεια της διαγραφής των προστίμων. Αυτή η αλλαγή συμπεριφοράς αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την επίτευξη του ευρωπαϊκού μέσου όρου σε θέματα οδικής ασφάλειας.

Τα επίσημα στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ.

Τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας για το 10μηνο της τρέχουσας χρονιάς (Ιανουάριος – Οκτώβριος 2025) επιβεβαιώνουν τη θετική τάση. Οι νεκροί ανήλθαν σε 462, έναντι 566 το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, καταγράφοντας μια σημαντική μείωση. Οι βαριά τραυματίες μειώθηκαν σε 456 από 485, ενώ και οι ελαφρά τραυματίες παρουσίασαν πτώση, φτάνοντας τους 10.728 από 11.031 το 10μηνο του 2024. Συνολικά, τα θανατηφόρα δυστυχήματα μειώθηκαν από 532 το 10μηνο του 2024 σε 433 το 2025, ενώ ο συνολικός αριθμός των ατυχημάτων διαμορφώθηκε σε 9.240 από 9.477.

Προτεινόμενο ΕΚΠΑ Ψαχνών: Εκτοξεύει τρεις νανοδορυφόρους με τη SpaceX τον Φεβρουάριο του 2026 ΕΚΠΑ Ψαχνών: Εκτοξεύει τρεις νανοδορυφόρους με τη SpaceX τον Φεβρουάριο του 2026

Ο ρόλος της αστυνόμευσης και του νέου ΚΟΚ

Η εντατικοποίηση της αστυνόμευσης, ιδιαίτερα σε παραβάσεις που αφορούν τη χρήση κράνους και την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, είναι, σύμφωνα με τον Γιώργο Γιαννή, καθηγητή ΕΜΠ και διευθυντή στον τομέα μεταφορών και συγκοινωνιακής υποδομής, ο βασικός λόγος της βελτίωσης. Η χρήση κράνους, ενδεικτικά, αυξήθηκε από 79% σε 90% τα τελευταία χρόνια, με ιδιαίτερη συμμόρφωση να παρατηρείται στην Αττική. Το 10μηνο του 2025 διενεργήθηκαν 1.232.115 έλεγχοι μέθης, με τις παραβάσεις αλκοομέτρησης να ανέρχονται σε 26.174, ελαφρώς μειωμένες από πέρυσι.

Νομικοί κύκλοι επισημαίνουν ότι η αυστηροποίηση των ποινών του νέου ΚΟΚ, ο οποίος ψηφίστηκε τον Ιούνιο και τέθηκε σε ισχύ τον Σεπτέμβριο του 2025, έχει επίσης συμβάλει στην ευαισθητοποίηση των οδηγών. Η αφαίρεση του διπλώματος για σοβαρές παραβάσεις αναγκάζει τους οδηγούς να γίνουν πιο συνετοί. Ο Θανάσης Τσιάνος, πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, προσθέτει ότι εκτός από την αστυνόμευση, οι παρεμβάσεις σε οδικά δίκτυα και η καλύτερη επικοινωνιακή πολιτική έχουν επίσης παίξει ρόλο. Στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, σημειώθηκε μείωση των θανατηφόρων τροχαίων τον Νοέμβριο του 2025, ενώ και στο Νότιο Αιγαίο καταγράφηκε αντίστοιχη βελτίωση.

Οι προκλήσεις και η επόμενη μέρα για την οδική ασφάλεια

Παρά τη θετική εικόνα, οι προκλήσεις παραμένουν. Ο Άρης Ζωγράφος, πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης, υπογραμμίζει την ανάγκη για βαθύτερη ανάλυση των συνθηκών πρόκλησης των τροχαίων, πέρα από τους απλούς αριθμούς. Η Ελλάδα εξακολουθεί να έχει έναν από τους πιο γερασμένους στόλους οχημάτων στην Ευρώπη και ελλείψεις στο οδικό δίκτυο. Ωστόσο, η προσπάθεια συνεχίζεται, με την αναμενόμενη εφαρμογή του νομοσχεδίου για τη δημιουργία νέου φορέα οδικής ασφάλειας να αναμένεται να φέρει ακόμα καλύτερα αποτελέσματα. Οι περιφερειακοί απολογισμοί, όπως αυτός της Στερεάς Ελλάδας, δείχνουν την ανάγκη για συνεχή επαγρύπνηση και στοχευμένες δράσεις.

💡

Πώς να συμβάλετε στην οδική ασφάλεια

  • Να τηρείτε πάντα τα όρια ταχύτητας και να αποφεύγετε την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ.
  • Να χρησιμοποιείτε πάντα ζώνη ασφαλείας και κράνος, ακόμα και για μικρές αποστάσεις.
  • Να αποφεύγετε τη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, καθώς αποσπά την προσοχή.
  • Να ελέγχετε τακτικά την κατάσταση του οχήματός σας (λάστιχα, φρένα, φώτα).
Τι πρέπει να ξέρετε: Όσα πρέπει να ξέρετε για την οδική ασφάλεια

Πόσο μειώθηκαν οι νεκροί από τροχαία το 10μηνο του 2025 στην Ελλάδα;

Το 10μηνο του 2025, οι νεκροί από τροχαία δυστυχήματα στην Ελλάδα ανήλθαν σε 462, σημειώνοντας μείωση από τους 566 νεκρούς που καταγράφηκαν το αντίστοιχο διάστημα του 2024.

Ποιοι παράγοντες συνέβαλαν στη μείωση των τροχαίων θυμάτων;

Η μείωση οφείλεται κυρίως στην εντατικοποίηση των ελέγχων της Τροχαίας για παραβάσεις όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και η μη χρήση κράνους, καθώς και στην αυστηροποίηση των ποινών του νέου ΚΟΚ.

Ποια είναι η κατάσταση χρήσης κράνους στην Αττική το 2025;

Σύμφωνα με τους ειδικούς, η χρήση κράνους στην Αττική έχει αυξηθεί σημαντικά, φτάνοντας το 90% το 2025, από 79% τα προηγούμενα χρόνια, γεγονός που έχει φέρει θετικά αποτελέσματα.

Τι προβλέπει ο νέος ΚΟΚ και πότε τέθηκε σε ισχύ;

Ο νέος ΚΟΚ, που ψηφίστηκε τον Ιούνιο και τέθηκε σε ισχύ τον Σεπτέμβριο του 2025, προβλέπει αυστηρότερες ποινές, συμπεριλαμβανομένης της αφαίρεσης διπλώματος, επηρεάζοντας θετικά τη συμπεριφορά των οδηγών.

Ποιες είναι οι κύριες προκλήσεις για την οδική ασφάλεια στην Ελλάδα;

Οι κύριες προκλήσεις περιλαμβάνουν τον γερασμένο στόλο οχημάτων, τις ελλείψεις στο οδικό δίκτυο και την ανάγκη για βαθύτερη ανάλυση των συνθηκών πρόκλησης των ατυχημάτων.
Η αναδημοσίευση ή αναπαραγωγή του παρόντος άρθρου επιτρέπεται αποκλειστικά με την τοποθέτηση ενεργού συνδέσμου (link) προς την πηγή.

Προτεινόμενα

  1. 1
    Αττική: Παρά τις βροχές, γιατί οι ταμιευτήρες παραμένουν σε κρίσιμη κατάσταση
  2. 2
    Θεσσαλονίκη: Εξαρθρώθηκε σπείρα που πουλούσε προϊόντα-μαϊμού μέσω διαδικτύου
  3. 3
    Χανιά: Δικηγόρος του νοσοκομείου καταδικάστηκε για υπεξαίρεση 142.000 ευρώ

Ροή Ειδήσεων

Προτεινόμενα