- Καταγράφηκαν 2.500 παραβάσεις σε μόλις 4 ημέρες πιλοτικής λειτουργίας.
- Η Λεωφόρος Συγγρού παρουσιάζει τα υψηλότερα ποσοστά χρήσης κινητού και μη χρήσης ζώνης.
- Το νέο δίκτυο θα περιλαμβάνει συνολικά 2.500 κάμερες AI σε σταθερά σημεία και λεωφορεία.
- Τα πρόστιμα θα βεβαιώνονται ψηφιακά και θα κοινοποιούνται μέσω του gov.gr.
- Στόχος της μεταρρύθμισης είναι η δραστική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στην Αττική.
Περισσότερες από 2.500 παραβάσεις κατέγραψαν οι νέες κάμερες τεχνητής νοημοσύνης σε μόλις τέσσερις ημέρες πιλοτικής λειτουργίας στους δρόμους της Αθήνας. Τα πρώτα στοιχεία που δημοσιοποίησε το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης αποκαλύπτουν μια ανησυχητική εικόνα, με την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη και τη χρήση κινητού τηλεφώνου να κυριαρχούν στις καταγραφές.
| Σημείο Ελέγχου | Κύρια Παράβαση | Αριθμός Καταγραφών |
|---|---|---|
Σημείο Ελέγχου Λεωφόρος Συγγρού | Κύρια Παράβαση Κινητό & Ζώνη | Αριθμός Καταγραφών 1.000+ |
Σημείο Ελέγχου Λ. Μεσογείων & Χαλανδρίου | Κύρια Παράβαση Ερυθρός Σηματοδότης | Αριθμός Καταγραφών 480 |
Σημείο Ελέγχου Λ. Βουλιαγμένης & Τήνου | Κύρια Παράβαση Ερυθρός Σηματοδότης | Αριθμός Καταγραφών 285 |
Σημείο Ελέγχου Τομείς Ορίου 90km/h | Κύρια Παράβαση Υπέρβαση Ταχύτητας | Αριθμός Καταγραφών 800 |
Η κίνηση αυτή αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της οδικής ασφάλειας, η οποία έρχεται να απαντήσει στα στατιστικά στοιχεία για τις τροχονομικές παραβάσεις που δείχνουν διαρκή αύξηση των επικίνδυνων συμπεριφορών. Η εισαγωγή της τεχνητής νοημοσύνης στην επιτήρηση των δρόμων δεν στοχεύει μόνο στην καταστολή, αλλά κυρίως στην πρόληψη των ατυχημάτων μέσω της συνεχούς και αδιάβλητης παρουσίας των ελεγκτικών μηχανισμών στα πλέον επικίνδυνα σημεία του λεκανοπεδίου.
Τα σημεία ελέγχου και οι συχνότερες παραβάσεις
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η κάμερα στη Λεωφόρο Συγγρού (στο ύψος της Αγίας Φωτεινής) αναδείχθηκε η πλέον «δραστήρια», καταγράφοντας περισσότερες από 1.000 παραβιάσεις που αφορούν τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας και τη χρήση κινητού τηλεφώνου από τους οδηγούς. Παράλληλα, σε οδικούς άξονες με ανώτατο όριο ταχύτητας τα 90km/h, βεβαιώθηκαν περίπου 800 υπερβάσεις ορίου, γεγονός που υπογραμμίζει την ανάγκη για αυστηρότερη επιτήρηση.
Ιδιαίτερα ανησυχητικά είναι τα δεδομένα για την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη. Στη διασταύρωση των Λεωφόρων Μεσογείων και Χαλανδρίου καταγράφηκαν 480 παραβάσεις, ενώ στη συμβολή της Λ. Βουλιαγμένης με την Τήνου σημειώθηκαν άλλες 285 περιπτώσεις. Η πιλοτική εφαρμογή καλύπτει συνολικά οκτώ σημεία υψηλής επικινδυνότητας, τα οποία υποδείχθηκαν από την Ελληνική Αστυνομία ως κρίσιμα για την ασφάλεια των πολιτών.
Το Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα και η ενημέρωση των οδηγών
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, υπογράμμισε ότι οι κάμερες αυτές θα ενταχθούν στο Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα Καταγραφής και Διαχείρισης Παραβάσεων (Ε.Η.Σ.). Το σύστημα αυτό, που αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία έως το Πάσχα του 2026, θα αυτοματοποιεί τη διαδικασία, επιτρέποντας την άμεση ενημέρωση των πολιτών μέσω της ψηφιακής τους θυρίδας στο gov.gr ή με γραπτό μήνυμα στο κινητό τους τηλέφωνο.
Νομικοί κύκλοι και αναλυτές επισημαίνουν ότι η διαφάνεια και η ταχύτητα στη βεβαίωση των προστίμων είναι το κλειδί για την αλλαγή της οδηγικής νοοτροπίας στην Ελλάδα. Η δυνατότητα υποβολής ηλεκτρονικών ενστάσεων και η διασύνδεση με το πληροφοριακό σύστημα της Τροχαίας αναμένεται να τερματίσει τις γραφειοκρατικές καθυστερήσεις του παρελθόντος, ενώ υπενθυμίζεται ότι παραμένει σε ισχύ η διάταξη για την είσπραξη των τροχονομικών προστίμων μέσω της φορολογικής αρχής σε περίπτωση μη εξόφλησης.
Επέκταση του δικτύου σε 2.500 κάμερες
Ο συνολικός σχεδιασμός προβλέπει την εγκατάσταση 2.500 καμερών σε όλη την επικράτεια. Από αυτές, οι 2.000 θα τοποθετηθούν σε σταθερά σημεία υψηλού κινδύνου, ενώ 500 κάμερες θα εγκατασταθούν σε λεωφορεία των δημόσιων συγκοινωνιών για την αυστηρή επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων. Στο ίδιο σύστημα θα ενσωματωθούν και οι 388 έξυπνες κάμερες που τοποθετεί η Περιφέρεια Αττικής, δημιουργώντας ένα αδιαπέραστο δίχτυ ελέγχου.
Η κρυπτογραφημένη διαβίβαση δεδομένων διασφαλίζει την προστασία των προσωπικών δεδομένων, καθώς το σύστημα καταγράφει μόνο τις απαραίτητες εικόνες και βίντεο για την τεκμηρίωση της παράβασης. Στόχος της κυβέρνησης, όπως δήλωσε ο κ. Παπαστεργίου, δεν είναι η τιμωρητική λογική, αλλά η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και η προστασία της ανθρώπινης ζωής μέσω της δίκαιης και σύγχρονης εφαρμογής των κανόνων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Οδηγίες για την αποφυγή παραβάσεων και προστίμων
- Χρησιμοποιείτε πάντα hands-free ή Bluetooth για τις τηλεφωνικές σας κλήσεις κατά την οδήγηση.
- Φοράτε τη ζώνη ασφαλείας ή το κράνος σας πριν ξεκινήσετε οποιαδήποτε διαδρομή, ακόμα και για μικρές αποστάσεις.
- Τηρείτε αυστηρά τα όρια ταχύτητας, καθώς οι κάμερες AI βαθμονομούνται με ακρίβεια στα τοπικά όρια.
- Ελέγχετε τακτικά την ψηφιακή σας θυρίδα στο gov.gr για τυχόν ενημερώσεις ή ειδοποιήσεις παραβάσεων.