- Το Υπουργείο Παιδείας ενισχύει το δίκτυο των Πειραματικών Σχολείων με 13 νέες μονάδες.
- Εννέα σχολεία θα λειτουργήσουν από το 2026-2027 και τέσσερα από το 2027-2028.
- Ο συνολικός αριθμός των Πειραματικών Σχολείων θα φτάσει τις 133 μονάδες πανελλαδικά.
- Η εισαγωγή στα Πειραματικά γίνεται με κλήρωση, ενώ στα Πρότυπα με εξετάσεις.
- Υπάρχει μεγάλη ζήτηση για Πρότυπα και Πειραματικά, που ξεπερνά τις διαθέσιμες θέσεις.
Το Υπουργείο Παιδείας αποφάσισε την ενίσχυση του δικτύου των Πειραματικών Σχολείων, με την προσθήκη 13 νέων μονάδων που θα λειτουργήσουν σταδιακά τις σχολικές χρονιές 2026-2027 και 2027-2028. Η κίνηση αυτή ανεβάζει τον συνολικό αριθμό των Πειραματικών Σχολείων σε 133, προσφέροντας περισσότερες ευκαιρίες για καινοτόμες εκπαιδευτικές μεθόδους σε μαθητές ανά την επικράτεια.
Αυτή η εξέλιξη έρχεται ως συνέχεια της διαρκούς προσπάθειας για την αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης και την πιλοτική εφαρμογή νέων διδακτικών μεθόδων στην Ελλάδα. Η επέκταση του δικτύου των Πειραματικών Σχολείων αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής για την καλλιέργεια και διάχυση βέλτιστων εκπαιδευτικών πρακτικών σε ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα, ανταποκρινόμενη στην αυξανόμενη ζήτηση για αυτού του είδους τις σχολικές μονάδες.
Οι νέες προσθήκες στο δίκτυο
Συνολικά 13 νέα σχολεία θα λειτουργήσουν ως Πειραματικά τα σχολικά έτη 2026-2027 και 2027-2028, σύμφωνα με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας. Μέχρι σήμερα, το δίκτυο των Πειραματικών Σχολείων αριθμεί 120 σχολικές μονάδες πανελλαδικά, αριθμός που θα φτάσει τις 133 μονάδες μετά την ενσωμάτωση των νέων σχολείων. Από τα 13 σχολεία, τα 9 θα ξεκινήσουν τη λειτουργία τους από το 2026-2027 και τα υπόλοιπα 4 από το 2027-2028.
Συγκεκριμένα, από το σχολικό έτος 2026-2027 θα λειτουργήσουν ως Πειραματικά τα εξής: 18ο Νηπιαγωγείο Αλεξανανδρούπολης, 1ο Ημερήσιο Γυμνάσιο Χαλανδρίου, 5ο Ημερήσιο Γυμνάσιο Νέας Ιωνίας, 4ο Νηπιαγωγείο Ταύρου, 3ο Ημερήσιο Γυμνάσιο Φλώρινας, 8ο Δημοτικό Σχολείο Άρτας, 1ο Ημερήσιο Γυμνάσιο Ζακύνθου, 7ο Ημερήσιο Γυμνάσιο Κέρκυρας και 5ο Νηπιαγωγείο Καρδίτσας. Το Υπουργείο Παιδείας δεν έχει προσδιορίσει τις θέσεις, ωστόσο, κατά την πάγια πρακτική, ο αριθμός τους παραμένει στα ίδια επίπεδα με τον σημερινό, καθώς τα σχολεία λειτουργούν ήδη ως συμβατικά.
Από το σχολικό έτος 2027-2028 θα προστεθούν στο δίκτυο των Πειραματικών Σχολείων τα: 4ο Δημοτικό Σχολείο Ταύρου, 1ο Ημερήσιο Γενικό Λύκειο Ζακύνθου, 4ο Γενικό Λύκειο Κέρκυρας και 5ο Δημοτικό Σχολείο Καρδίτσας. Η προσθήκη αυτών των μονάδων ενισχύει την εκπαιδευτική προσφορά σε διάφορες περιοχές της χώρας.
Διασυνδεδεμένα σχολεία και χωροταξική κατανομή
Ένα κομβικό χαρακτηριστικό των Πειραματικών Σχολείων είναι η διασύνδεσή τους με άλλες μονάδες, ώστε οι μαθητές να μπορούν να συνεχίσουν την εκπαιδευτική τους πορεία από τη μια βαθμίδα στην άλλη. Αυτό εξασφαλίζει μια συνεχή και ομοιογενή εκπαιδευτική διαδρομή. Με υπουργική απόφαση που υπεγράφη πρόσφατα, ορίζονται οι ομάδες των διασυνδεδεμένων σχολικών μονάδων.
- Στην Αλεξανδρούπολη, το 18ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο θα συνδεθεί με το 1ο Πειραματικό Δημοτικό και το 6ο Πειραματικό Γυμνάσιο.
- Στο Χαλάνδρι, το 1ο Πειραματικό Ημερήσιο Γυμνάσιο θα διασυνδεθεί με το 1ο Πειραματικό Δημοτικό και το 1ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο.
- Στη Νέα Ιωνία, το 5ο Πειραματικό Ημερήσιο Γυμνάσιο θα συνδεθεί με το 3ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο και το 1ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο Λυκόβρυσης.
- Στον Ταύρο, το 4ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο από το σχολικό έτος 2027-2028 θα συνδεθεί με το 4ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο.
- Στη Φλώρινα, το 3ο Πειραματικό Ημερήσιο Γυμνάσιο θα συνδεθεί με το Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο και το 7ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο.
- Στη Ζάκυνθο, το 1ο Πειραματικό Ημερήσιο Γυμνάσιο από το 2027-2028 θα συνδεθεί με το 1ο Πειραματικό Γενικό Λύκειο.
- Στην Κέρκυρα, το 14ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο με το 4ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο και το 7ο Πειραματικό Ημερήσιο Γυμνάσιο – Αθηναγόρειο και από το 2027-2028 με το 4ο Πειραματικό Γενικό Λύκειο.
- Στην Καρδίτσα, το 5ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο με το 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο και το 1ο Πειραματικό Γενικό Λύκειο και από το 2027-2028 με το 5ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο.
Νομικοί κύκλοι επισημαίνουν ότι η διασύνδεση των σχολικών μονάδων είναι κρίσιμη για τη διασφάλιση της ομαλής μετάβασης των μαθητών και την αποφυγή κενών στην εκπαιδευτική τους πορεία, ενισχύοντας την συνοχή του εκπαιδευτικού συστήματος. Η διατήρηση του αριθμού των θέσεων στα νέα Πειραματικά Σχολεία στα ίδια επίπεδα με τα συμβατικά, διασφαλίζει ότι η μετάβαση δεν θα δημιουργήσει πρόσθετες επιβαρύνσεις ή αλλαγές στον υφιστάμενο μαθητικό πληθυσμό.
Διαφορές Προτύπων και Πειραματικών: Ζήτηση και φιλοσοφία
Τα νέα Πειραματικά σχολεία έρχονται να προστεθούν στο δίκτυο των 42 Προτύπων Σχολείων, με τον αριθμό των θέσεων να κυμαίνεται για το σχολικό έτος 2025-2026 στις 3.134 και 1.775, αντιστοίχως. Η ζήτηση για αυτούς τους τύπους σχολείων είναι ιδιαίτερα μεγάλη. Ενδεικτικό είναι ότι για το τρέχον σχολικό έτος, ο αριθμός των αιτήσεων στα Πρότυπα ήταν πενταπλάσιος των θέσεων (9.056 αιτήσεις), ενώ στα Πειραματικά ο αντίστοιχος αριθμός ήταν σχεδόν τετραπλάσιος (12.159 αιτήσεις).
Οι βασικές διαφορές μεταξύ των δύο τύπων σχολείων είναι κομβικές. Τα Πειραματικά λειτουργούν από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό), η εισαγωγή των μαθητών γίνεται με κλήρωση, και οι μαθητές συνεχίζουν την εκπαιδευτική τους διαδρομή σε διασυνδεδεμένο Πειραματικό Γυμνάσιο και Λύκειο. Αντιθέτως, Πρότυπα υπάρχουν μόνο γυμνάσια και λύκεια, και η εισαγωγή γίνεται με εξετάσεις στην Α΄ Γυμνασίου και στην Α΄ Λυκείου, στην περίπτωση που υπάρχουν κενές θέσεις. Οι μαθητές του Πρότυπου Γυμνασίου συνεχίζουν στο συνδεδεμένο Πρότυπο Λύκειο.
Στο δίκτυο αυτών των σχολείων πρέπει να προστεθούν και τα Δημόσια Πρότυπα Ωνάσεια Σχολεία. Από το τρέχον σχολικό έτος ξεκίνησαν τα πρώτα 6 γυμνάσια και 6 λύκεια με 1.166 θέσεις, ενώ τον Σεπτέμβριο του 2026 θα λειτουργήσουν άλλα 5 γυμνάσια και 5 λύκεια, διευρύνοντας περαιτέρω τις επιλογές για τους μαθητές.
Η επόμενη μέρα και οι προκλήσεις
Η επέκταση του δικτύου των Πειραματικών Σχολείων αναμένεται να ενισχύσει την ποιότητα της εκπαίδευσης και να προσφέρει περισσότερες ευκαιρίες για μαθητές που αναζητούν ένα καινοτόμο εκπαιδευτικό περιβάλλον. Η συνεχής αύξηση της ζήτησης για αυτά τα σχολεία υπογραμμίζει την ανάγκη για συνεχή προσαρμογή και βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος. Η πρόκληση έγκειται στην ομαλή ενσωμάτωση των νέων μονάδων και τη διασφάλιση ότι θα διατηρήσουν τον πειραματικό και πρότυπο χαρακτήρα τους, συμβάλλοντας στον βέλτιστο εκπαιδευτικό σχεδιασμό και την πιλοτική εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής, όπως αναφέρει η Διοικούσα Επιτροπή Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων.