Skip to content
Δήμοι: Ο φαύλος κύκλος των λακκουβών και οι κακοτεχνίες στους δρόμους

Δήμοι: Ο φαύλος κύκλος των λακκουβών και οι κακοτεχνίες στους δρόμους


Νίκος Παπαγεωργίου
Τι πρέπει να ξέρετε…
  • Ελληνικοί δρόμοι γεμάτοι λακκούβες λόγω κακής αποκατάστασης από ΔΕΚΟ και εταιρείες τηλεπικοινωνιών.
  • Δήμοι δηλώνουν ανήμποροι να ελέγξουν εργασίες και να επιβάλλουν κανόνες λόγω νομικών κενών.
  • Εταιρείες προσφεύγουν στη Δικαιοσύνη αμφισβητώντας τις δημοτικές αποφάσεις και τα πρόστιμα.
  • Η ΚΕΔΕ ζητά ειδικό πρόγραμμα χρηματοδότησης και νομοθετική ρύθμιση για τον έλεγχο των εργασιών.
  • Οι κακοτεχνίες επιβαρύνουν την καθημερινότητα των πολιτών και το κόστος για τους δήμους.

Οι ελληνικοί δήμοι αντιμετωπίζουν έναν φαύλο κύκλο καθυστερήσεων και κακοτεχνιών στην αποκατάσταση του οδικού δικτύου και των πεζοδρομίων, μετά από εργασίες οργανισμών κοινής ωφέλειας και εταιρειών τηλεπικοινωνιών. Αυτή η κατάσταση, που μετατρέπει τους δρόμους σε επικίνδυνες παγίδες, προκαλεί έντονες αντιδράσεις από τους δημάρχους, οι οποίοι ζητούν νομοθετικές ρυθμίσεις και ειδικά προγράμματα χρηματοδότησης για την ανάταξη των υποδομών.

Η χρόνια παθογένεια της κακής κατάστασης του οδικού δικτύου στις ελληνικές πόλεις δεν αποτελεί απλώς ένα ζήτημα αισθητικής, αλλά μια πολυσύνθετη πρόκληση που επηρεάζει την ασφάλεια των πολιτών, την κυκλοφορία και την οικονομική λειτουργία. Αυτή η κατάσταση εντείνεται από τις συχνές εργασίες υποδομής που, αν και απαραίτητες για την αναβάθμιση δικτύων όπως η ηλεκτροδότηση, η ύδρευση και οι οπτικές ίνες, αφήνουν πίσω τους ανεπαρκείς αποκαταστάσεις, δημιουργώντας έναν φαύλο κύκλο φθορών και επισκευών.

Γιατί οι δρόμοι θυμίζουν βομβαρδισμένο τοπίο

Οι εργασίες των οργανισμών κοινής ωφέλειας και των εταιρειών τηλεπικοινωνιών, παρά την αδιαμφισβήτητη σημασία τους για την αναβάθμιση των δικτύων ηλεκτροδότησης, ύδρευσης, αποχέτευσης και οπτικών ινών, έχουν ως συχνή συνέπεια την καταστροφή του οδοστρώματος και των πεζοδρομίων. Τα «μπαλώματα» που χρησιμοποιούνται για την αποκατάσταση μετατρέπονται, με την πρώτη βροχή ή έπειτα από ελάχιστη χρήση, σε επικίνδυνες τρύπες και κακοτεχνίες. Οι δήμαρχοι, όπως ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ και δήμαρχος Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Λάζαρος Κυρίζογλου, περιγράφουν την εικόνα των δρόμων ως «βομβαρδισμένο τοπίο», λόγω της κακής ή ανύπαρκτης αποκατάστασης.

Ο Ζαχαρίας Αθουσάκης, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ανώνυμων Τεχνικών Εταιρειών, εξηγεί ότι οι κακοτεχνίες προκαλούνται από την ελλιπή περαίωση της αποκατάστασης. Συγκεκριμένα, οι ανάδοχοι, στην προσπάθειά τους να μειώσουν το κόστος, περιορίζουν τα μεροκάματα και τον χρόνο χρήσης των μηχανημάτων. Αντί να αποκαταστήσουν πλήρως, σκεπάζουν την τομή με υλικά 3Α (άμμο και σπαστό χαλίκι) και ασφαλτοτάπητα μόνο στο σημείο της τομής, με αποτέλεσμα την δημιουργία αυλακιών και καθιζήσεων λόγω της πίεσης.

Η αδυναμία των δήμων και οι προσφυγές

Παρά την ευθύνη τους για τη συντήρηση του οδικού δικτύου, οι δήμοι δηλώνουν συχνά ανήμποροι να παρέμβουν αποτελεσματικά. Ο Λάζαρος Κυρίζογλου επισημαίνει ότι, ενώ οι εταιρείες οφείλουν να έχουν άδεια ή συναίνεση από τον δήμο για εργασίες, σε περιπτώσεις αποκατάστασης ζημιών σε δίκτυα ύδρευσης ή ηλεκτρικής ενέργειας, δεν απαιτείται άδεια. Αυτό δημιουργεί ένα κενό στον έλεγχο.

Επιπλέον, ο δήμαρχος Αλίμου, Ανδρέας Κονδύλης, κάνει λόγο για «πλήρη ασυδοσία» από πλευράς εταιρειών. Αναφέρει ότι οι δήμοι δυσκολεύονται να αρνηθούν άδειες, ειδικά για εργασίες όπως η τοποθέτηση οπτικών ινών, καθώς η άρνηση θα προκαλούσε διαμαρτυρίες από τους πολίτες. Ο ίδιος επισημαίνει ότι τα συνεργεία συχνά βαφτίζουν τις εργασίες τους «βλάβες» για να αποφύγουν την έκδοση άδειας, ενώ εταιρείες έχουν προσφύγει στη Δικαιοσύνη ή στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση, αμφισβητώντας την κανονιστική αρμοδιότητα των δήμων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η προσφυγή του Δήμου Αλίμου στο Συμβούλιο της Επικρατείας μετά την ακύρωση κανονιστικής απόφασης από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση.

Προτεινόμενο Ηνωμένο Βασίλειο: Σκάνδαλο με την μόνωση απειλεί τους πράσινους στόχους και τους λογαριασμούς ενέργειας Ηνωμένο Βασίλειο: Σκάνδαλο με την μόνωση απειλεί τους πράσινους στόχους και τους λογαριασμούς ενέργειας

Αυτό που ανησυχεί ιδιαίτερα τους αναλυτές και τους εμπλεκόμενους φορείς είναι η έλλειψη ενός ενιαίου και αποτελεσματικού πλαισίου ελέγχου, το οποίο επιτρέπει στις εταιρείες να λειτουργούν με σχετική ατιμωρησία. Η αγορά, αν και αναγνωρίζει την ανάγκη για ταχεία ανάπτυξη δικτύων, φαίνεται να προεξοφλεί ότι η κατάσταση των υποδομών θα συνεχίσει να επιδεινώνεται, αν δεν υπάρξει άμεση και συντονισμένη κρατική παρέμβαση για την ενίσχυση της αυτονομίας των δήμων.

Οι επιπτώσεις στην καθημερινότητα και το κόστος

Οι κακοτεχνίες στους δρόμους έχουν άμεσες και σοβαρές επιπτώσεις στην καθημερινότητα των πολιτών. Εκτός από τον εκνευρισμό και την ταλαιπωρία που προκαλούν οι εργασίες σε ώρες αιχμής, επιδεινώνουν το οξύ πρόβλημα του κυκλοφοριακού και δημιουργούν κινδύνους για πεζούς και οχήματα. Ο δήμαρχος Αλίμου, Ανδρέας Κονδύλης, αναφέρει χαρακτηριστικά περιστατικά όπου «ανοιχτά σκάμματα από τον ΔΕΔΔΗΕ» παρέμειναν για μήνες, υπογραμμίζοντας την αδιαφορία για την ασφάλεια.

Οι δήμοι, από την πλευρά τους, καλούνται να διαχειριστούν το οικονομικό βάρος της αποκατάστασης. Ο Δήμος Αλίμου, για παράδειγμα, πραγματοποιεί αυτοψίες εδώ και τρεις μήνες (από τον Σεπτέμβριο του 2025) για να καταγράψει τις κακοτεχνίες, υπολογίζοντας το κόστος σε περίπου 450.000 ευρώ μόνο για όσα έχουν εντοπιστεί μέχρι στιγμής. Ωστόσο, η είσπραξη των προστίμων που επιβάλλουν οι δήμοι είναι αβέβαιη, καθώς οι εταιρείες συχνά ασκούν προσφυγές, καθιστώντας την διαδικασία χρονοβόρα και αναποτελεσματική.

Η επόμενη μέρα και οι προτάσεις για λύση

Αντιμέτωποι με αυτόν τον φαύλο κύκλο, οι δήμοι ζητούν τη δημιουργία ενός ειδικού προγράμματος χρηματοδότησης για τη συντήρηση και την ανάταξη του εσωτερικού οδικού δικτύου. Αυτό το πρόγραμμα θα τους επέτρεπε να αποκαταστήσουν τις ζημιές που προκαλούνται από τις εργασίες των οργανισμών κοινής ωφέλειας, χωρίς να επιβαρύνονται οι δημοτικοί προϋπολογισμοί.

Παράλληλα, η ΚΕΔΕ πρότεινε τον περασμένο Ιούνιο (2025) μια νομοθετική ρύθμιση που θα αίρει την αμφισβήτηση της δυνατότητας των δήμων να ρυθμίζουν, μέσω κανονιστικών αποφάσεων, τις προδιαγραφές εκτέλεσης και αποκατάστασης των τομών στους δημόσιους χώρους. Η υιοθέτηση μιας τέτοιας ρύθμισης κρίνεται απαραίτητη για την ενίσχυση του ελεγκτικού ρόλου των δήμων και την εξασφάλιση της ποιότητας των εργασιών, θέτοντας ένα τέλος στην ασυδοσία και τις κακοτεχνίες που ταλαιπωρούν τους πολίτες και υποβαθμίζουν το αστικό περιβάλλον.

💡

Τι μπορείτε να κάνετε για τις κακοτεχνίες στους δρόμους

  • Αναφέρετε άμεσα τις κακοτεχνίες στον δήμο σας, παρέχοντας φωτογραφίες και ακριβή τοποθεσία.
  • Ενημερωθείτε για τη διαδικασία υποβολής παραπόνων στον εκάστοτε οργανισμό κοινής ωφέλειας (π.χ. ΔΕΔΔΗΕ, ΕΥΔΑΠ).
  • Να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί κατά την οδήγηση ή το περπάτημα σε σημεία με εμφανείς φθορές στο οδόστρωμα.
  • Υποστηρίξτε τις πρωτοβουλίες του δήμου σας για την ενίσχυση του ελέγχου στις εργασίες αποκατάστασης.
🛡️ Το παρόν άρθρο έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα και δεν υποκαθιστά την επίσημη νομική ή φοροτεχνική συμβουλή
Τι πρέπει να ξέρετε: Ο φαύλος κύκλος των λακκουβών στους ελληνικούς δρόμους

Γιατί οι δρόμοι των δήμων έχουν κακή κατάσταση;

Οι δρόμοι των δήμων έχουν κακή κατάσταση κυρίως λόγω των καθυστερήσεων και των κακοτεχνιών στις αποκαταστάσεις οδοστρωμάτων και πεζοδρομίων μετά από εργασίες οργανισμών κοινής ωφέλειας και εταιρειών τηλεπικοινωνιών.

Ποιος ευθύνεται για τις κακοτεχνίες στις αποκαταστάσεις;

Για τις κακοτεχνίες ευθύνονται οι ανάδοχοι των εργασιών, οι οποίοι συχνά περιορίζουν το κόστος και τον χρόνο αποκατάστασης, χρησιμοποιώντας ανεπαρκή υλικά και μεθόδους που οδηγούν σε φθορές.

Τι ζητούν οι δήμοι για την αντιμετώπιση του προβλήματος;

Οι δήμοι ζητούν τη δημιουργία ενός ειδικού προγράμματος χρηματοδότησης για τη συντήρηση του οδικού δικτύου, καθώς και νομοθετικές ρυθμίσεις που θα τους επιτρέπουν να καθορίζουν τις προδιαγραφές εκτέλεσης των εργασιών.

Πώς προσπαθούν οι εταιρείες να αποφύγουν τον έλεγχο;

Οι εταιρείες προσφεύγουν στη Δικαιοσύνη ή στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση αμφισβητώντας την κανονιστική αρμοδιότητα των δήμων, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις βαφτίζουν εργασίες ως «βλάβες» για να αποφύγουν την έκδοση άδειας.
Η αναδημοσίευση ή αναπαραγωγή του παρόντος άρθρου επιτρέπεται αποκλειστικά με την τοποθέτηση ενεργού συνδέσμου (link) προς την πηγή.

Προτεινόμενα

  1. 1
    Θεσσαλονίκη: Επιστρέφουν οι «Ομπρέλες» του Ζογγολόπουλου ανανεωμένες στη Νέα Παραλία
  2. 2
    Ρέθυμνο: Χωρίς νερό η πόλη μέχρι το Σάββατο λόγω σοβαρής βλάβης
  3. 3
    Ρωσία: Επαναλειτουργεί εργοστάσιο θέρμανσης και ενέργειας μετά από επίθεση ουκρανικού drone

Ροή Ειδήσεων

Προτεινόμενα