- Μόνο 6 από 20.000 νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς κρίθηκαν ανεπαρκείς στην αξιολόγηση.
- Ερωτήματα εγείρονται για την ποιότητα και την ουσιαστικότητα της διαδικασίας αξιολόγησης.
- Η αξιολόγηση βασίζεται στον νόμο 4823/2021 και είναι απαραίτητη για τη μονιμοποίηση.
- Η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, δήλωσε ότι η αντίσταση των εκπαιδευτικών έχει καμφθεί.
- Ο στόχος της μονιμοποίησης θεωρείται βασικός παράγοντας για την αποδοχή της διαδικασίας.
Από τους περίπου 20.000 νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς που αξιολογήθηκαν για μονιμοποίηση, μόνο έξι κρίθηκαν «μη ικανοποιητικοί», γεγονός που εγείρει σοβαρά ερωτήματα για την ποιότητα και την ουσιαστικότητα της διαδικασίας. Το στοιχείο αυτό, που παρουσιάστηκε από το Υπουργείο Παιδείας, υποδηλώνει είτε ένα εξαιρετικά υψηλό επίπεδο των εκπαιδευτικών είτε μια προσχηματική αξιολόγηση, όπως αναφέρουν στελέχη της διοικητικής πυραμίδας της εκπαίδευσης.
Η συγκεκριμένη εξέλιξη έρχεται σε συνέχεια της επανέναρξης των διορισμών στην εκπαίδευση τα τελευταία χρόνια, μετά από μια μακρά περίοδο «παγώματος» λόγω της δημοσιονομικής κρίσης. Η ανάγκη κάλυψης χιλιάδων κενών οδήγησε σε μαζικούς διορισμούς, δημιουργώντας παράλληλα την υποχρέωση για την αξιολόγηση των νεοδιόριστων εντός διετίας για τη μονιμοποίησή τους, μια διαδικασία που προβλέπεται τόσο από τον ισχύοντα νόμο όσο και από προηγούμενες ρυθμίσεις.
Η αμφιλεγόμενη διαδικασία αξιολόγησης
Ο ελάχιστος αριθμός των εκπαιδευτικών που κρίθηκαν «μη ικανοποιητικοί» προκαλεί συζητήσεις σχετικά με την αποτελεσματικότητα της αξιολόγησης. Ενώ θα μπορούσε να υποδηλώνει ένα εξαιρετικά υψηλό επίπεδο των νεοδιόριστων, πολλοί εκφράζουν την άποψη ότι η διαδικασία εξελίχθηκε σε πολλές περιπτώσεις προσχηματικά. Σύμφωνα με στέλεχος της διοικητικής πυραμίδας της εκπαίδευσης, υπήρχε η ανησυχία ότι όποιος αξιολογητής «έκοβε» νεοδιόριστο, θα του στερούσε την πολυπόθητη μονιμοποίηση, γεγονός που επηρέασε την αυστηρότητα της κρίσης.
Το πλαίσιο και τα δεδομένα της αξιολόγησης
Η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών βασίζεται στο άρθρο 67 του νόμου 4823/2021, ο οποίος ψηφίστηκε επί υπουργίας Νίκης Κεραμέως, με την Σοφία Ζαχαράκη να κατέχει τη θέση της υφυπουργού αρμόδιας για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Το έργο τους διαβαθμίζεται σε τετράβαθμη περιγραφική κλίμακα: εξαιρετικό, πολύ καλό, ικανοποιητικό ή μη ικανοποιητικό. Η αξιολόγηση εστιάζει σε δύο βασικά πεδία: το διδακτικό και παιδαγωγικό έργο (γενική και ειδική διδακτική, παιδαγωγικό κλίμα και διαχείριση τάξης) και την υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια.
Από το 2019 έως φέτος, έχουν πραγματοποιηθεί συνολικά 30.000 διορισμοί εκπαιδευτικών. Ωστόσο, η αξιολόγηση κινήθηκε με αργούς ρυθμούς, τόσο λόγω της γραφειοκρατίας όσο και εξαιτίας των αντιδράσεων από εκπαιδευτικούς και ομοσπονδίες τους. Όπως επιβεβαίωσε χθες, 15 Δεκεμβρίου 2025, στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του Υπουργείου Παιδείας, από τους περίπου 20.000 αξιολογηθέντες, μόνο έξι κρίθηκαν «μη ικανοποιητικοί» και θα υποβληθούν σε επαναξιολόγηση. Η Υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, αναφέρθηκε στον αριθμό των 20.000 αξιολογηθέντων κατά τη συζήτηση στη Βουλή για τον προϋπολογισμό του 2026.
Αντιδράσεις και η θέση του Υπουργείου
Η διαδικασία αξιολόγησης, αν και απαραίτητη για τη μονιμοποίηση των νεοδιόριστων, συνάντησε αρχικά σημαντική αντίσταση από τον εκπαιδευτικό κόσμο. Ωστόσο, η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, δήλωσε στη Βουλή ότι «το κύμα της αντίστασης των εκπαιδευτικών στην αξιολόγηση έχει καμφθεί πάρα πολύ». Η ίδια υπογράμμισε τη δέσμευση του Υπουργείου να συνεχίσει σε αυτή την κατεύθυνση, τονίζοντας ότι το οφείλουν στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς και στους μαθητές. Είναι σαφές ότι ο στόχος της μονιμοποίησης λειτούργησε ως κίνητρο για την πλειονότητα των νεοδιόριστων να αποδεχτούν τη διαδικασία.
Αυτό που ανησυχεί τους αναλυτές και στελέχη του χώρου της εκπαίδευσης είναι το κατά πόσο ο χαμηλός αριθμός των «μη ικανοποιητικών» αξιολογήσεων αντανακλά την πραγματικότητα ή αν υποδηλώνει μια επιφανειακή προσέγγιση. Νομικοί κύκλοι επισημαίνουν ότι η εφαρμογή ενός τέτοιου νόμου απαιτεί όχι μόνο τυπική συμμόρφωση αλλά και ουσιαστική αξιολόγηση, ώστε να διασφαλιστεί η ποιότητα της εκπαίδευσης.
Η επόμενη μέρα για την αξιολόγηση
Με τους 8.900 από τους συνολικά 30.000 διορισμούς να έχουν γίνει το περασμένο καλοκαίρι, υπάρχει ακόμα χρονικό περιθώριο για την αξιολόγηση ενός σημαντικού αριθμού νεοδιόριστων εντός της διετίας τους. Το Υπουργείο Παιδείας φαίνεται αποφασισμένο να συνεχίσει τη διαδικασία, παρά τα ερωτήματα που εγείρονται. Η επιτυχία της αξιολόγησης, πέρα από τους αριθμούς, θα κριθεί από την ικανότητά της να βελτιώσει πραγματικά το διδακτικό και παιδαγωγικό έργο και να ενισχύσει την ποιότητα της δημόσιας εκπαίδευσης, διασφαλίζοντας ότι η μονιμοποίηση βασίζεται σε τεκμηριωμένα κριτήρια και όχι σε προσχηματικές διαδικασίες.
🛡️ Το παρόν άρθρο έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα και δεν υποκαθιστά την επίσημη νομική ή φοροτεχνική συμβουλή