- Ο Γιάννης Αλαφούζος καταγγέλλει το ΕΚΚΟΜΕΔ για «προληπτική λογοκρισία».
- Το ΕΚΚΟΜΕΔ ανακάλεσε τη χρηματοδότηση ντοκιμαντέρ για τη «17 Νοέμβρη» λόγω συνέντευξης Κουφοντίνα.
- Ο ΣΚΑΪ διακόπτει κάθε σχέση με το ΕΚΚΟΜΕΔ και αποσύρει και δεύτερο ντοκιμαντέρ.
- Η απόφαση του ΕΚΚΟΜΕΔ χαρακτηρίζεται αυθαίρετη και προσβλητική για τη δημοσιογραφική ελευθερία.
Ο ιδιοκτήτης του ΣΚΑΪ, Γιάννης Αλαφούζος, καταγγέλλει την απόφαση του ΕΚΚΟΜΕΔ να ανακαλέσει τη μερική χρηματοδότηση του ντοκιμαντέρ του Αλέξη Παπαχελά «17 ΝΟΕΜΒΡΗ, ΑΝΟΔΟΣ ΚΑΙ ΠΤΩΣΗ» λόγω συνέντευξης του Δημήτρη Κουφοντίνα. Ο Αλαφούζος κάνει λόγο για «αυθαίρετη παρέμβαση» και «προληπτική λογοκρισία», δηλώνοντας ότι ο ΣΚΑΪ διακόπτει κάθε σχέση με τον οργανισμό.
Η ανάκληση της χρηματοδότησης ενός ντοκιμαντέρ ιστορικής σημασίας, όπως αυτό για τη «17 Νοέμβρη», εγείρει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με την ελευθερία της δημοσιογραφικής έρευνας και την ανεξαρτησία των φορέων που στηρίζουν την οπτικοακουστική παραγωγή. Το παρασκήνιο αυτής της απόφασης, όπως καταγγέλλεται από τον Γιάννη Αλαφούζο, υποδεικνύει μια πρωτοφανή παρέμβαση στο περιεχόμενο μιας ιστορικής καταγραφής, θέτοντας υπό αμφισβήτηση τις αρχές της αντικειμενικότητας και της πολυφωνίας στην ενημέρωση.
Η καταγγελία του Γιάννη Αλαφούζου για «προληπτική λογοκρισία»
Με επιστολή του προς τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΕΚΚΟΜΕΔ, Λεωνίδα Χριστόπουλο, ο Γιάννης Αλαφούζος καταγγέλλει την απόφαση του οργανισμού να ανακαλέσει τη μερική χρηματοδότηση του ντοκιμαντέρ «17 ΝΟΕΜΒΡΗ, ΑΝΟΔΟΣ ΚΑΙ ΠΤΩΣΗ», το οποίο επιμελείται ο Αλέξης Παπαχελάς. Ο λόγος της ανάκλησης είναι η συμπερίληψη συνέντευξης του καταδικασμένου δολοφόνου της τρομοκρατικής οργάνωσης, Δημήτρη Κουφοντίνα. Ο ιδιοκτήτης του τηλεοπτικού σταθμού ΣΚΑΪ τονίζει ότι «για πρώτη φορά το ΕΚΚΟΜΕΔ αποφασίζει να παρέμβει με εντελώς αυθαίρετο τρόπο στο περιεχόμενο μιας δημοσιογραφικής και ιστορικής καταγραφής» και κάνει λόγο για «προληπτική λογοκρισία». Η απόφαση αυτή, σύμφωνα με τον Αλαφούζο, είναι προσβλητική τόσο για τον ΣΚΑΪ, που διαχρονικά επενδύει σε υψηλής ποιότητας ντοκιμαντέρ, όσο και για τον ίδιο τον Αλέξη Παπαχελά, γνωστό για την αντικειμενική του προσέγγιση στην ιστορική αλήθεια.
Το παρασκήνιο της απόφασης του ΕΚΚΟΜΕΔ
Η διοίκηση του ΣΚΑΪ πληροφορήθηκε την αιφνίδια απόφαση του ΕΚΚΟΜΕΔ στις 15 Δεκεμβρίου 2025, σχετικά με την ανάκληση της απόφασης της 8ης Δεκεμβρίου 2025 για τη χρηματοδότηση. Όπως επισημαίνεται στην επιστολή, η έκπληξη είναι μεγάλη, καθώς το ΕΚΚΟΜΕΔ είχε πλήρη και αναλυτική ενημέρωση από τις 2 Ιουνίου 2025 για το περιεχόμενο του ντοκιμαντέρ, συμπεριλαμβανομένης της συνέντευξης του Δημήτρη Κουφοντίνα. Ο Γιάννης Αλαφούζος υπογραμμίζει ότι η διεθνής πρακτική επιβάλλει την καταγραφή των μαρτυριών όλων ανεξαιρέτως των πρωταγωνιστών, από τον τότε υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, μέχρι τον καταδικασμένο δολοφόνο, προκειμένου να εξυπηρετηθεί ο σκοπός της ιστορικής καταγραφής και της αποδόμησης των ιδεολογικών επιχειρημάτων της τρομοκρατίας.
Οι αντιδράσεις και η στάση του ΣΚΑΪ
Η απόφαση του ΕΚΚΟΜΕΔ έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στον χώρο των media, καθώς τίθεται ζήτημα ελευθερίας του Τύπου και ανεξαρτησίας της δημοσιογραφικής έρευνας. Αυτό που ανησυχεί τους αναλυτές είναι η δημιουργία ενός προηγούμενου παρέμβασης σε δημοσιογραφικές παραγωγές, κάτι που θυμίζει, όπως αναφέρει ο Γιάννης Αλαφούζος, «άλλες, αλήστου μνήμης, περιόδους της ιστορίας μας». Ως άμεση συνέπεια αυτής της εξέλιξης, ο ΣΚΑΪ δηλώνει ότι δεν επιθυμεί πλέον να έχει οποιαδήποτε σχέση με το ΕΚΚΟΜΕΔ και αποσύρει από τα αιτήματα υπαγωγής και το δεύτερο ντοκιμαντέρ που ετοιμάζει αυτήν την τηλεοπτική σεζόν, με τίτλο «Τελευταία Μπλόφα», το οποίο βασίζεται στο βιβλίο των Ελένης Βαρβιτσιώτη και Βικτώριας Δενδρινού για τα γεγονότα του δημοψηφίσματος του 2015.
Τι αναμένεται στη συνέχεια
Η καταγγελία του Γιάννη Αλαφούζου αναμένεται να πυροδοτήσει έναν ευρύτερο διάλογο σχετικά με τον ρόλο των κρατικών φορέων στην υποστήριξη της οπτικοακουστικής παραγωγής και τα όρια της παρέμβασης στο περιεχόμενο. Η στάση του ΣΚΑΪ να διακόψει τις σχέσεις του με το ΕΚΚΟΜΕΔ σηματοδοτεί μια ξεκάθαρη θέση υπέρ της ανεξαρτησίας της δημοσιογραφίας και κατά οποιασδήποτε μορφής λογοκρισίας. Η εξέλιξη αυτή ενδέχεται να επηρεάσει τις μελλοντικές συνεργασίες του ΕΚΚΟΜΕΔ με ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς και να αναδείξει την ανάγκη για διαφάνεια και σαφείς κανόνες στη διαδικασία χρηματοδότησης και αξιολόγησης των παραγωγών.