- Οι αγρότες συνεχίζουν τα μπλόκα πανελλαδικά, αρνούμενοι διάλογο με την κυβέρνηση χωρίς δεσμεύσεις.
- Ζητούν εγγυημένες τιμές, φθηνό ρεύμα, πάγωμα οφειλών και απόρριψη της ένταξης ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ.
- Η κυβέρνηση προσφέρει επιπλέον μέτρα στήριξης εντός δημοσιονομικών ορίων, αλλά απορρίπτει διάλογο με τελεσίγραφα.
- Σήμερα και την Τρίτη αναμένονται συλλαλητήρια σε Λάρισα, Θεσπρωτία και Ιωάννινα.
- Σχεδιάζεται πλήρης αποκλεισμός οδικών αρτηριών επ’ αόριστον μέσα στην εβδομάδα.
Οι αγροτικές κινητοποιήσεις συνεχίζονται με αμείωτη ένταση σε όλη την Ελλάδα, με τους παραγωγούς να διατηρούν τα μπλόκα σε κομβικές οδικές αρτηρίες και τελωνεία, παρά την πρόσκληση της κυβέρνησης για διάλογο. Οι αγρότες απορρίπτουν τη συζήτηση με τελεσίγραφα και ζητούν συγκεκριμένες δεσμεύσεις για την ικανοποίηση των αιτημάτων τους, τα οποία έχουν αποστείλει στο Μέγαρο Μαξίμου.
Η παρούσα κλιμάκωση των αγροτικών κινητοποιήσεων αποτελεί συνέχεια ενός διαχρονικού προβλήματος που αντιμετωπίζει ο πρωτογενής τομέας στην Ελλάδα, καθώς το αυξημένο κόστος παραγωγής, οι χαμηλές τιμές των προϊόντων και οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις οδηγούν συχνά τους παραγωγούς σε αδιέξοδο. Οι τρέχουσες διαμαρτυρίες έρχονται σε ένα πλαίσιο αυξανόμενων πιέσεων για τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους, οι οποίοι διεκδικούν ουσιαστικά μέτρα στήριξης για την επιβίωσή τους.
Η άρνηση διαλόγου και οι θέσεις των δύο πλευρών
Οι αγρότες και κτηνοτρόφοι σε όλη τη χώρα παραμένουν αμετακίνητοι στις θέσεις τους, διατηρώντας τα μπλόκα και αρνούμενοι να προσέλθουν σε διάλογο με την κυβέρνηση χωρίς προηγούμενες δεσμεύσεις. Όπως μεταδίδουν η ΕΡΤ και το ΑΠΕ-ΜΠΕ, οι παραγωγοί χαρακτηρίζουν την πρόσκληση για συζήτηση «προσχηματική» και επιμένουν στην ικανοποίηση των αιτημάτων που έχουν ήδη αποστείλει στο Μέγαρο Μαξίμου. Από την πλευρά του, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επανέλαβε χθες, 14 Δεκεμβρίου 2025, ότι «διάλογος με τελεσίγραφα δεν γίνεται» και πως η πόρτα της κυβέρνησης παραμένει ανοικτή για όσους επιθυμούν συνάντηση.
Ο χάρτης των μπλόκων και οι επόμενες κινήσεις
Οι αγρότες διατηρούν θέσεις μάχης σε κομβικά σημεία του οδικού δικτύου σε όλη την Ελλάδα. Στην Εθνική Οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης, μπλόκα έχουν στηθεί στο ύψος της Θήβας, του Κάστρου, της Αταλάντης, του Μπράλου, των Μικροθήβων, της Νίκαιας και των Μαλγάρων. Η εθνική οδός παραμένει κλειστή στο ύψος της Νίκαιας, με τα αγροτικά μηχανήματα να έχουν παραταχθεί στο οδόστρωμα και την κυκλοφορία να διεξάγεται μέσω παρακαμπτηρίων. Επιπλέον, ουρές χιλιομέτρων από φορτηγά έχουν σχηματιστεί στα τελωνεία Ορμενίου, Κήπων Εξοχής, Προμαχώνα, Ευζώνων και Νίκης, τα οποία βρίσκονται υπό αποκλεισμό. Πλέον, πανελλαδική ενότητα χαρακτηρίζει τις κινητοποιήσεις, καθώς τα διάσπαρτα μπλόκα έχουν ενοποιηθεί σε ένα κοινό μέτωπο.
Σήμερα, 15 Δεκεμβρίου 2025, έχει προγραμματιστεί συλλαλητήριο έξω από το δικαστικό Μέγαρο της Λάρισας, όπου θα διεξαχθεί η δίκη δύο αγροτών που συνελήφθησαν για επεισόδια στο μπλόκο της Νίκαιας. Στη Δυτική Ελλάδα, αγρότες και κτηνοτρόφοι σε Θεσπρωτία και Ιωάννινα προχωρούν σε περαιτέρω κλιμάκωση. Στη Θεσπρωτία, προβλέπεται καθημερινό δίωρο κλείσιμο του λιμανιού τις βραδινές ώρες και συμβολική παράσταση διαμαρτυρίας στα τοπικά γραφεία του ΟΠΕΚΕΠΕ. Την Τρίτη, 17 Δεκεμβρίου 2025, το απόγευμα, θα ακολουθήσει πορεία συμπαράστασης μέχρι το λιμάνι Ηγουμενίτσας, ενώ την ίδια ημέρα, αγρότες του Νομού Ιωαννίνων θα βρεθούν στην κεντρική πλατεία της πόλης με τρακτέρ.
Οι θέσεις της κυβέρνησης και τα αιτήματα των αγροτών
Στον εβδομαδιαίο απολογισμό του κυβερνητικού έργου, ο πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι τα μπλόκα που στρέφονται εναντίον άλλων κοινωνικών ομάδων δεν υπηρετούν τα αιτήματα των αγροτών, αλλά αντίθετα, τα υπονομεύουν. Τόνισε επίσης ότι οι καταλήψεις δρόμων και άλλων δημόσιων υποδομών βλάπτουν τη χώρα και τις τοπικές οικονομίες. Η κυβέρνηση, όπως δήλωσε ο κ. Μητσοτάκης, μελετά ήδη μία δέσμη επιπλέον μέτρων ενίσχυσης, πάντα στο πλαίσιο των δυνατοτήτων της εθνικής οικονομίας και σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανόνες. Αυτά τα μέτρα θα βασίζονται κυρίως σε πόρους από την ανακατανομή αδιάθετων ποσών που προέκυψαν από το νέο πλαίσιο για τις αγροτικές επιδοτήσεις.
Αυτό που ανησυχεί τους αναλυτές είναι η έλλειψη γεφύρωσης του χάσματος μεταξύ των δύο πλευρών, καθώς η κυβέρνηση τονίζει τους δημοσιονομικούς περιορισμούς, ενώ οι αγρότες βλέπουν τον κλάδο να οδηγείται σε οικονομικό αδιέξοδο. Η επιμονή των αγροτών σε συγκεκριμένες δεσμεύσεις πριν από οποιονδήποτε διάλογο, σε συνδυασμό με την άρνηση της κυβέρνησης να συζητήσει υπό το βάρος τελεσιγράφων, δημιουργεί ένα δύσκολο τοπίο για την εξεύρεση λύσης. Η κατάσταση αυτή προκαλεί ανησυχία για την εφοδιαστική αλυσίδα και την καθημερινότητα των πολιτών, καθώς οι αποκλεισμοί επηρεάζουν τη μετακίνηση και τη διακίνηση προϊόντων.
Τα κεντρικά αιτήματα των αγροτών περιλαμβάνουν: κατώτερες εγγυημένες τιμές για τα προϊόντα τους, ρεύμα στα 7 λεπτά ανά κιλοβατώρα, και την κατηγορηματική απόρριψη της ένταξης του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ. Οι παραγωγοί υπογραμμίζουν το αυξημένο κόστος παραγωγής και ζητούν πάγωμα των οφειλών σε ασφαλιστικούς οργανισμούς. Οι κτηνοτρόφοι επιθυμούν αλλαγή διαχείρισης της ζωονόσου με εμβολιασμό και άμεση παύση θανατώσεων, καθώς και πλήρη αποζημίωση της πραγματικής αξίας των ζώων. Τέλος, οι μελισσοκόμοι ζητούν αναπλήρωση εισοδήματος με 20 ευρώ ανά κυψέλη και ισότιμη ένταξη της μελισσοκομίας στα επενδυτικά προγράμματα της ΚΑΠ.
Η επόμενη μέρα των κινητοποιήσεων
Οι αγρότες δηλώνουν αποφασισμένοι να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις τους, με σχέδια για περαιτέρω κλιμάκωση. Από σήμερα, 15 Δεκεμβρίου 2025, αυξάνονται οι ώρες αποκλεισμού στο δεύτερο ρεύμα προς Θεσσαλονίκη, ενώ μέσα στην εβδομάδα σχεδιάζεται πλήρης αποκλεισμός επ’ αόριστον. Ο στόχος παραμένει η επίτευξη λύσης στα βασικά τους αιτήματα, καθώς θεωρούν ότι ο κλάδος οδηγείται σε αδιέξοδο. Η κυβέρνηση, από την πλευρά της, διαμηνύει ότι η πόρτα για διάλογο παραμένει ανοικτή, αλλά χωρίς τελεσίγραφα, και ότι οι λύσεις θα προκύψουν μόνο μέσα από συζήτηση. Η εξέλιξη των κινητοποιήσεων θα καθορίσει την πορεία των διαπραγματεύσεων και το μέλλον του πρωτογενούς τομέα στη χώρα.
🛡️ Το παρόν άρθρο έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα και δεν υποκαθιστά την επίσημη νομική ή φοροτεχνική συμβουλή