Η δημογραφική μεταβολήΣοφία Ζαχαράκη, μιλώντας στην εκπομπή Press Talk της ΕΡΤnews παρουσίασε τις βασικές προτεραιότητες του υπουργείου για την προσαρμογή του εκπαιδευτικού συστήματος σε αυτές τις αλλαγές. Η τοποθέτηση περιέλαβε αναφορές σε μέτρα για την κάλυψη κενές θέσεις εκπαιδευτικών, αναθεώρηση προγραμμάτων και το ζήτημα του εθνικού απολυτηρίου.
Πώς το δημογραφικό αναδιαμορφώνει τα σχολεία
Η συρρίκνωση του μαθητικού πληθυσμού οδηγεί σε νέα δεδομένα για τη χωροταξία και τη λειτουργία των σχολείων. Μείωση τμημάτων και ανακατανομή εκπαιδευτικού προσωπικού είναι μερικά μόνο από τα προφανή αποτελέσματα που επεσήμανε η υπουργός.
Στην ανάλυσή της τόνισε ότι το φαινόμενο δεν αντιμετωπίζεται αποσπασματικά, αλλά με στρατηγικό σχεδιασμό που λαμβάνει υπόψη τον ρόλο της τοπικής κοινότητας και τη δυνατότητα για συγχωνεύσεις ή ειδικές δομές. Η δημόσια συζήτηση για το δημογραφικό πρόβλημα επανέρχεται στην πρώτη γραμμή των εκπαιδευτικών πολιτικών.
Αντιμετώπιση των ελλείψεων στο προσωπικό και την επιμόρφωση
Η κάλυψη των ελλείων σε δασκάλους και καθηγητές αποτελεί άμεση προτεραιότητα. Ανάγκη έγκαιρων προσλήψεων και στοχευμένων κινήτρων για την πλήρωση των θέσεων είναι στοιχεία που ανέφερε η υπουργός κατά τη διάρκεια της συζήτησης.
Παράλληλα, δόθηκε έμφαση στην επένδυση στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών. Η πρόταση για ενισχυμένα προγράμματα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών στοχεύει στη βελτίωση διδακτικών μεθόδων και στη στήριξη των εκπαιδευτικών σε περιοχές με έλλειμμα προσωπικού.
Η εφαρμογή προγραμμάτων επιμόρφωσης θα συνοδευτεί από αξιολόγηση αναγκών και προτεραιοτήτων.
Προγράμματα, απολυτήριο και μη κρατικά ιδρύματα
Στο πλαίσιο της ευρύτερης αναμόρφωσης του εκπαιδευτικού χάρτη, η αναθεώρηση των προγραμμάτων σπουδών τέθηκε ως καίριο ζήτημα. Η υπουργός υπογράμμισε την ανάγκη για σύγχρονα και ευέλικτα προγράμματα που να αντιστοιχούν στις απαιτήσεις της αγοράς και της κοινωνίας.
Το θέμα του εθνικού απολυτηρίου βρέθηκε επίσης στο επίκεντρο της συζήτησης. Η πρόθεση είναι να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο που να εξασφαλίζει ενιαίο επίπεδο πιστοποίησης για τους αποφοίτους, χωρίς να παραβλέπονται οι ειδικότητες και οι τοπικές ιδιαιτερότητες.
Τέλος, συζητήθηκε ο ρόλος των μη κρατικών πανεπιστημίων στο εκπαιδευτικό οικοσύστημα, με την υπουργό να αναφέρει ότι το υπουργείο παρακολουθεί τις εξελίξεις και διαμορφώνει ρυθμίσεις ώστε να διασφαλίζεται ποιότητα σπουδών. Η αναφορά στην ύπαρξη μη κρατικών ιδρυμάτων εντάχθηκε σε ένα ευρύτερο πλαίσιο για την αξιοποίηση πόρων και υποδομών.
Η τοποθέτηση της κ. Ζαχαράκη στην εκπομπή Press Talk της ΕΡΤnews ανέδειξε τις πολλαπλές προκλήσεις που μπροστά στο υπουργείο. Η συνέχεια των πολιτικών παρεμβάσεων, όπως ανέφερε, θα καθοριστεί από τεχνικές μελέτες, προτεραιότητες χρηματοδότησης και διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα.