Ο Υπουργός Ναυτιλίας, Βασίλης Κικίλιας, τόνισε ότι οι συμφωνίες για το λιμάνι του Πειραιά πρέπει να τηρούνται από όλες τις πλευρές, απαντώντας στις πρόσφατες δηλώσεις για την επένδυση της Cosco. Παράλληλα, υπογράμμισε τον κομβικό ρόλο της Ελλάδας στη μεταφορά αμερικανικού LNG στην Ευρώπη, αναδεικνύοντας τη χώρα σε σημαντικό ενεργειακό κόμβο.
Οι δηλώσεις του Υπουργού Ναυτιλίας, Βασίλη Κικίλια, έρχονται σε μια περίοδο αυξημένης γεωπολιτικής σημασίας για τα λιμάνια της Μεσογείου, ειδικά μετά τις πρόσφατες εντάσεις που προκλήθηκαν από τις δηλώσεις της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ σχετικά με την επένδυση της Cosco στον Πειραιά.
Αυτή η εξέλιξη υπογραμμίζει τον στρατηγικό ρόλο που διαδραματίζει η Ελλάδα τόσο στο παγκόσμιο εμπόριο όσο και στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης, καθιστώντας τα λιμάνια της κρίσιμης σημασίας υποδομές.
Οι συμφωνίες για τον Πειραιά και η ενεργειακή διάσταση
Μιλώντας στον ΣΚΑΪ, ο Βασίλης Κικίλιας αναφέρθηκε στο θέμα που έχει προκύψει από τις δηλώσεις της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ σχετικά με το λιμάνι του Πειραιά, υπογραμμίζοντας ότι «οι συμφωνίες είναι αυτές που είναι, για να τηρούνται από όλες τις πλευρές». Ο Υπουργός Ναυτιλίας απέφυγε να απαντήσει σε φήμες σχετικά με το ενδεχόμενο η Ελλάδα να επιθυμεί την απαλλαγή από την επένδυση της Cosco στον Πειραιά, δηλώνοντας χαρακτηριστικά: «Δεν έχω να πω κάτι παραπάνω, δεν απαντάω σε φήμες».
Ο κ. Κικίλιας τόνισε επίσης ότι για να μεταφερθεί το αμερικανικό LNG στην Ευρώπη, απαιτείται ο ελληνικός στόλος, γεγονός που αναδεικνύει την Ελλάδα σε σημαντικό ενεργειακό κόμβο, στο πλαίσιο των συμφωνιών που έχουν υπογραφεί για την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας.
Η γεωπολιτική σημασία των ελληνικών λιμανιών
Ο Υπουργός Ναυτιλίας υπογράμμισε τη στρατηγική σημασία των λιμανιών, επισημαίνοντας ότι το 80-90% του παγκόσμιου εμπορίου κινείται δια θαλάσσης. «Όποιος, λοιπόν, ελέγχει τις θαλάσσιες οδούς και τα λιμάνια, ουσιαστικά κυριαρχεί στον πλανήτη», ανέφερε, τονίζοντας ότι η Ελλάδα διαθέτει κομβικές λιμενικές υποδομές.
Αναφερόμενος στις αμερικανικές, ιδιωτικές, επενδύσεις στη χώρα μας, ο κ. Κικίλιας σημείωσε ότι είναι προφανές πως αυτός που θα έρθει να κάνει επενδύσεις σε λιμάνια όπως του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, θα έχει τη δυνατότητα να κυριαρχεί και σε ενεργειακό-οικονομικό επίπεδο.
Αναλυτές της ναυτιλιακής βιομηχανίας και οικονομολόγοι επισημαίνουν σταθερά ότι οι επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές αποτελούν βασικό μοχλό ανάπτυξης για τις χώρες που βρίσκονται σε στρατηγικές γεωγραφικές θέσεις. Η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και η προσέλκυση ξένων κεφαλαίων σε αυτούς τους τομείς θεωρούνται κρίσιμες για τη μακροπρόθεσμη οικονομική ευημερία και τη διατήρηση της γεωπολιτικής επιρροής.
Οφέλη για την Ελλάδα και το μέλλον της Ελευσίνας
Οι επενδύσεις αυτές μεταφράζονται σε θέσεις εργασίας, ανάπτυξη και πλούτο για τη χώρα μας. Όπως τόνισε ο κ. Κικίλιας, τα επαγγέλματα που βρίσκονται γύρω από τον ναυπηγικό και τον λιμενικό κλάδο θα αναπτυχθούν, ενισχύοντας μια βαριά βιομηχανία που έχει ανάγκη η Ελλάδα.
Για την Ελευσίνα, ο Υπουργός ανέφερε ότι πρόκειται για μια στρατηγικής σημασίας επένδυση που πιθανώς μπορεί να γίνει, διευκρινίζοντας ότι η νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Ανάπτυξης αφορά αποκλειστικά τη χρήση του ναυπηγείου της Ελευσίνας. Επιπλέον, επανέλαβε ότι η παραχώρηση ενός λιμένα αφορά μια διαδικασία με πλήρεις όρους παραχώρησης, προϊόν διαγωνιστικής διαδικασίας ή άλλου επενδυτικού σχήματος (G to G), αρχή που ισχύει για όλα τα λιμάνια της χώρας.
Η επόμενη μέρα για τις λιμενικές υποδομές
Η Ελλάδα, με τις κομβικές της λιμενικές υποδομές και τον ρόλο της ως ενεργειακός κόμβος, βρίσκεται στο επίκεντρο διεθνών συμφωνιών και επενδύσεων. Η διαφάνεια και η τήρηση των συμφωνιών στις διαγωνιστικές διαδικασίες ή τα επενδυτικά σχήματα (όπως το Government to Government) αποτελούν κλειδί για την περαιτέρω ανάπτυξη και ενίσχυση του ρόλου της χώρας στον παγκόσμιο χάρτη της ναυτιλίας και της ενέργειας, δημιουργώντας μακροπρόθεσμα οφέλη για την οικονομία και την κοινωνία.