Απάτες που χρησιμοποιούν το όνομα του ΔΕΔΔΗΕ έχουν φέρει ανησυχία σε πολίτες και καταναλωτές. Στο ρεπορτάζ της ERT | Ειδήσεις 21:00 παρουσιάστηκε το φαινόμενο όπου επιτήδειοι υποδύονται τεχνικούς ή υπαλλήλους και με αυτό το πρόσχημα επιχειρούν να εξαπατήσουν πολίτες.
Σκοπός του κειμένου είναι να περιγράψει τον τρόπο δράσης, να εντοπίσει σημεία προσοχής και να δώσει πρακτικές συμβουλές αποφυγής κινδύνου.
Πώς ενεργούν οι απατεώνες
Οι επιτήδειοι συχνά προσπαθούν να φαίνονται επαγγελματίες τεχνικοί με στόχο να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των θυμάτων. Μπορεί να επικοινωνήσουν τηλεφωνικά, να εμφανιστούν αυθόρμητα στην κατοικία ή να στείλουν μηνύματα που φαίνονται επίσημα.
Στις επαφές τους χρησιμοποιούν ψεύτικα στοιχεία και επιχειρήματα περί ελέγχων ή έκτακτων εργασιών στο ηλεκτρικό δίκτυο, προσπαθώντας να πείσουν ότι υπάρχει «άμεσος κίνδυνος» που απαιτεί συνεργασία από τον πολίτη.
Σε κάθε περίπτωση, η βασική τακτική είναι να δημιουργηθεί αιφνιδιασμός και πίεση ώστε το θύμα να λάβει αποφάσεις βιαστικά, χωρίς να ελέγξει την ταυτότητα ή την προέλευση της επικοινωνίας.
Σημάδια που πρέπει να σας προβληματίσουν
Αν κάποιος παρουσιάζεται ως υπάλληλος του ΔΕΔΔΗΕ αλλά ζητάει προσωπικά δεδομένα ή άμεση οικονομική συναλλαγή, πρόκειται για ύποπτη συμπεριφορά που αξίζει έλεγχο πριν από κάθε ενέργεια.
Η απουσία επίσημης ταυτότητας ή επικοινωνίας από τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας, καθώς και οι πιεστικές απαιτήσεις για μετρητά ή κωδικούς, είναι σαφείς ενδείξεις ότι η επαφή δεν είναι νόμιμη.
Επιπλέον, αθέατες αλλαγές στη συμπεριφορά του συνομιλητή, όπως η αποφυγή απαντήσεων σε συγκεκριμένες ερωτήσεις ή η αλλοίωση των λεπτομερειών, υποδεικνύουν αναξιοπιστία στην ταυτότητα του ατόμου.
Τι παρουσίασε η εκπομπή ERT | Ειδήσεις 21:00
Στο σχετικό ρεπορτάζ της ERT | Ειδήσεις 21:00 επισημάνθηκε ότι τέτοιες πρακτικές εμφανίζονται σε διάφορες περιοχές και προκαλούν σωρεία καταγγελιών, ενώ δόθηκαν παραδείγματα τρόπων προσέγγισης των θυμάτων.
Η δημοσιογραφική κάλυψη ανέδειξε επίσης την ανάγκη για ενημέρωση πολιτών και τη συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές όταν υπάρχει υποψία απάτης, προκειμένου να μειωθούν οι πιθανότητες νέων περιστατικών.
Πρακτικές συμβουλές για ασφαλή αντίδραση
Πριν δώσετε οποιαδήποτε πληροφορία, ζητήστε επίσημη επικοινωνία με τα κεντρικά του ΔΕΔΔΗΕ και ελέγξτε αριθμούς τηλεφώνου ή email μέσω των δημόσιων πηγών της εταιρείας.
Αν κάποιος εμφανιστεί στην πόρτα σας ως τεχνικός, ζητήστε να δείξει επίσημη κάρτα και επικοινωνήστε εσείς πρώτα με την υπηρεσία για επιβεβαίωση της επίσκεψης πριν ανοίξετε.
Αποφύγετε πληρωμές σε μετρητά ή την κοινοποίηση κωδικών και τραπεζικών στοιχείων σε άγνωστους. Η προστασία προσωπικών δεδομένων είναι κεντρική προϋπόθεση για να μην πέσετε θύμα απάτης.
Η επαγρύπνηση και ο έλεγχος της ταυτότητας οποιουδήποτε ισχυρίζεται ότι εργάζεται για τον ΔΕΔΔΗΕ μπορεί να αποτρέψει οικονομική ή άλλου είδους βλάβη. Η δημοσιογραφική κάλυψη, όπως αυτή της ERT | Ειδήσεις 21:00, υπενθυμίζει τη σημασία της ενημέρωσης και της συνεργασίας με τις αρμόδιες υπηρεσίες όταν προκύπτουν υπόνοιες.