Skip to content
Ο Βαγγέλης Σερίφης και η συζήτηση για το όριο του λαϊκού τραγουδιού

Ο Βαγγέλης Σερίφης και η συζήτηση για το όριο του λαϊκού τραγουδιού


Πέτρος Ανδριόπουλος

Ο Βαγγέλης Σερίφης στην εκπομπή Το Πρωινό είπε ότι το λαϊκό τραγούδι σταμάτησε στο τέλος της δεκαετίας του 1970 και χαρακτήρισε τα επόμενα είδη ως σκυλάδικα.

Βαγγέλης Σερίφης εμφανίστηκε στην εκπομπή Το Πρωινό στις 16 Οκτωβρίου 2025 και κατέθεσε τη δική του άποψη για την εξέλιξη της ελληνικής λαϊκής μουσικής.

Η τοποθέτηση στην τηλεοπτική εκπομπή

Κατά τη διάρκεια της εκπομπής ο Βαγγέλης Σερίφης υποστήριξε ότι, κατά την προσωπική του κρίση, το κύριο ρεύμα του λαϊκού τραγουδιού έληξε στο τέλος της δεκαετίας του 1970. Η δήλωση έδωσε αφορμή για συζήτηση σχετικά με τα όρια και τις μεταβάσεις στην ελληνική μουσική σκηνή.

Η παρέμβαση έγινε στο πλαίσιο μιας ευρύτερης συζήτησης στην εκπομπή Το Πρωινό και περιορίστηκε στην άποψη του ίδιου του καλεσμένου χωρίς περαιτέρω τεκμηρίωση από την εκπομπή. Οι δηλώσεις αφορούσαν την ιστορική περίοδο μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1970 και την μεταγενέστερη μουσική παραγωγή.

Ιστορικό και όρια του λαϊκού τραγουδιού

Ο όρος λαϊκό τραγούδι χρησιμοποιείται για να περιγράψει μια μακρά παράδοση στη νεότερη ελληνική μουσική, με ρίζες σε δημοτικά και αστικά ρεύματα. Η ακριβής περίοδος κατά την οποία ένα είδος «τελειώνει» είναι θέμα συζητήσιμο, καθώς τα μουσικά ρεύματα εξελίσσονται σταδιακά και αλληλεπιδρούν.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1970 διαμορφώθηκαν στοιχεία που ορισμένοι μελετητές και καλλιτέχνες θεωρούν ότι άλλαξαν το χαρακτήρα της εμπορικής ελληνικής μουσικής. Ωστόσο, οι διαχωρισμοί μεταξύ ειδών συχνά έχουν περισσότερο κοινωνιολογικό από μουσικολογικό χαρακτήρα και εξαρτώνται από πολιτιστικές αναγνώσεις και εμπορικές πρακτικές.

Η συζήτηση για το πότε και πώς μεταβάλλονται τα μουσικά είδη περιλαμβάνει τόσο στοιχεία παραγωγής όσο και την αποδοχή από το κοινό, με το λαϊκό τραγούδι να παραμένει αναφορά για πολλούς ακροατές παρότι οι μορφές του αλλάζουν με τον χρόνο.

Ο όρος σκυλάδικα και η χρήση του

Η λέξη σκυλάδικα χρησιμοποιείται στην καθομιλουμένη ως ετικέτα για ορισμένα είδη νυχτερινής διασκέδασης και εμπορικής λαϊκής μουσικής που έκαναν την εμφάνισή τους σε συγκεκριμένους χώρους. Πρόκειται για όρο με έντονο κοινωνικό και συναισθηματικό φορτίο, ο οποίος συχνά φέρει αρνητικές προεκτάσεις.

Όταν ένας καλλιτέχνης χαρακτηρίζει μεταγενέστερα τραγούδια ως σκυλάδικα, εκφράζει αξιολογική κρίση για την αισθητική ή τις συνθήκες παραγωγής τους. Τέτοιου είδους χαρακτηρισμοί ανοίγουν συζητήσεις για το πώς ορίζεται η ποιότητα και η ταυτότητα στη δημοφιλή μουσική της Ελλάδας.

Η χρήση της λέξης σε δημόσια τοποθέτηση, όπως αυτή στην εκπομπή Το Πρωινό, δείχνει ότι οι όροι αυτοί εξακολουθούν να έχουν θέση στο λεξιλόγιο της μουσικής κουλτούρας και επηρεάζουν την αντίληψη για διαφορετικά μουσικά ρεύματα.

Τι υποδεικνύει η δημόσια συζήτηση

Η παρέμβαση του Βαγγέλη Σερίφη λειτουργεί ως αφορμή για έναν ευρύτερο διάλογο σχετικά με την ιστορική συνέχεια και την ταξινόμηση της μουσικής. Χωρίς να προτείνεται οριστική ερμηνεία, τέτοιες τοποθετήσεις αναδεικνύουν τη σημασία της εποπτείας των μουσικών όρων και της πολιτισμικής μνήμης.

Η συζήτηση γύρω από το λαϊκό τραγούδι και την ετικέτα σκυλάδικα παραμένει ανοιχτή, καθώς οι αλλαγές στην αγορά, στη σκηνή και στις προτιμήσεις του κοινού διαμορφώνουν συνεχώς νέα ερωτήματα για την ταυτότητα της ελληνικής μουσικής.

Ειδήσεις Σήμερα

  1. 1
    To υγρό που εάν βάλεις μέσα στο πιγκάλ της τουαλέτας θα μοσχοβολάει καθαριότητα
  2. 2
    Η βιταμίνη που χρειάζεστε αν σας πονάνε τα πόδια σας και τα κόκαλα σας
  3. 3
    Οι συνέπειες της κατανάλωσης βραστών αυγών σύμφωνα με τους γιατρούς

Προτεινόμενα