- Η Starlink κατοχύρωσε τα σήματα «Starlink Mobile» και «powered by Starlink» στις 16 Οκτωβρίου.
- Η κίνηση υποδηλώνει αυτόνομη υπηρεσία κινητής τηλεφωνίας στο μέλλον, πέρα από τη συνεργασία με την T-Mobile.
- Ο Elon Musk είχε ήδη προϊδεάσει τον Σεπτέμβριο για μακροπρόθεσμα σχέδια πλήρους κυψελοειδούς υπηρεσίας.
- Η πλήρης υλοποίηση αναμένεται σε χρόνια λόγω τεχνικών προκλήσεων, αλλά πιθανή δοκιμαστική λειτουργία νωρίτερα.
- Η Starlink θα μπορούσε να λειτουργήσει ως MVNO ή ως «τέταρτος μεγάλος πάροχος» στην αγορά.
Η Starlink της SpaceX προχωρά σε νέες κατοχυρώσεις σημάτων που υποδηλώνουν σημαντική επέκταση των φιλοδοξιών της στην κινητή τηλεφωνία, πέρα από την υφιστάμενη συνεργασία της με την T-Mobile. Η κίνηση αυτή, η οποία περιλαμβάνει το όνομα «Starlink Mobile», ενισχύει τις εικασίες για την πιθανή δημιουργία μιας αυτόνομης κυψελοειδούς υπηρεσίας στο μέλλον. Αν και η πλήρης υλοποίηση μπορεί να απέχει χρόνια, η εταιρεία φαίνεται να προετοιμάζει το έδαφος για μια πιο ολοκληρωμένη παρουσία στην αγορά των τηλεπικοινωνιών.
Αυτή η εξέλιξη έρχεται ως συνέχεια της διαρκούς προσπάθειας της Starlink να μεταμορφώσει τον τρόπο σύνδεσης στο διαδίκτυο, έχοντας ήδη καθιερωθεί ως πάροχος δορυφορικών υπηρεσιών internet. Η εταιρεία έχει επιδείξει σημαντική ανάπτυξη τόσο στον αριθμό των συνδρομητών όσο και στις φιλοδοξίες της τα τελευταία έξι χρόνια. Το 2022, η Starlink ανακοίνωσε μια στρατηγική συνεργασία με την T-Mobile, η οποία οδήγησε στην υπηρεσία T-Satellite by Starlink, προσφέροντας περιορισμένη συνδεσιμότητα σε απομακρυσμένες περιοχές χωρίς κάλυψη κινητής τηλεφωνίας.
Οι νέες κατοχυρώσεις σημάτων και οι φιλοδοξίες
Όπως εντοπίστηκε αρχικά από το PC Mag και μεταδίδει το Android Authority, η SpaceX κατέθεσε στις 16 Οκτωβρίου αίτηση για νέα εμπορικά σήματα. Το πιο αξιοσημείωτο είναι το «Starlink Mobile», το οποίο δεν αποτελεί έκπληξη, καθώς ο Elon Musk είχε ήδη υπαινιχθεί τη μακροπρόθεσμη δυνατότητα μιας αυτόνομης υπηρεσίας Starlink Mobile τον περασμένο Σεπτέμβριο. Η κατάθεση του σήματος καλύπτει ένα ευρύ φάσμα επικοινωνιακών και τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων «υπηρεσιών κυψελοειδούς προσωπικής επικοινωνίας» και της παροχής «βίντεο και δεδομένων σε κινητά τηλέφωνα και έξυπνες συσκευές».
Παράλληλα, η Starlink κατέθεσε αίτηση και για το σήμα «powered by Starlink». Αυτό ευθυγραμμίζεται με την ευρύτερη στρατηγική της εταιρείας να συνεργάζεται με παρόχους κινητής τηλεφωνίας εκτός ΗΠΑ, όπως η KDDI στην Ιαπωνία και η Rogers στον Καναδά. Οι κατοχυρώσεις αυτές υπογραμμίζουν την πρόθεση της Starlink να επεκτείνει την παρουσία της στην αγορά, αξιοποιώντας τόσο τις δορυφορικές της δυνατότητες όσο και πιθανές συνεργασίες με επίγεια δίκτυα.
Το όραμα του Elon Musk και οι τεχνικές προκλήσεις
Το όραμα του Elon Musk για το Starlink Mobile ως μια πλήρη κυψελοειδή υπηρεσία είναι σαφές, αν και ο ίδιος έχει αναγνωρίσει τα σημαντικά εμπόδια. Ο Musk είχε δηλώσει τον Σεπτέμβριο ότι η πλήρης υλοποίηση θα απαιτήσει συμβατό υλικό σε όλα τα τηλέφωνα, μια διαδικασία που μπορεί να διαρκέσει «αρκετά χρόνια». Ωστόσο, εξέφρασε την πεποίθηση ότι «θα έρθει μια μέρα που θα μπορείτε να έχετε Starlink όπως έχετε μια T-Mobile, ή μια AT&T, ή μια Verizon». Τόνισε επίσης ότι η Starlink «δεν πρόκειται να βγάλει τους άλλους παρόχους από την αγορά», καθώς αυτοί διαθέτουν σημαντικό φάσμα συχνοτήτων.
Αυτό που ανησυχεί τους αναλυτές είναι η τεχνική πολυπλοκότητα και το χρονικό πλαίσιο για την υλοποίηση ενός τόσο φιλόδοξου έργου. Η αγορά τηλεπικοινωνιών είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική, με υψηλές απαιτήσεις σε υποδομές και ρυθμιστικά πλαίσια. Η Starlink, παρά τους τεράστιους πόρους της, θα χρειαστεί να ξεπεράσει σημαντικά εμπόδια για να καθιερωθεί ως ένας πλήρης πάροχος κινητής τηλεφωνίας, ειδικά όσον αφορά την κάλυψη και την ποιότητα υπηρεσιών.
Πιθανά σενάρια για την κυκλοφορία της υπηρεσίας
Στην πραγματικότητα, το Starlink Mobile μπορεί να απέχει ακόμα χρόνια από την πλήρη υλοποίησή του. Ωστόσο, δεν αποκλείεται μια πρώιμη εμφάνιση ως ανοιχτή beta ή περιορισμένη προσφορά. Η Starlink θα μπορούσε να αξιοποιήσει τις υπάρχουσες σχέσεις της με παρόχους όπως η T-Mobile για να συνάψει συμφωνίες MVNO (Mobile Virtual Network Operator). Αυτό θα της επέτρεπε να πουλάει υπηρεσίες με το δικό της όνομα, συνδυάζοντας την πρόσβαση στο δορυφορικό της δίκτυο με το κυψελοειδές δίκτυο ενός συνεργάτη για την καθημερινή συνδεσιμότητα.
Οι προπληρωμένες μάρκες κερδίζουν ήδη σημαντική δυναμική στην αγορά, και μια έγκαιρη είσοδος θα βοηθούσε τη Starlink να χτίσει αναγνώριση πριν από μια μεγαλύτερη ώθηση στην κινητή τηλεφωνία. Αυτή η προσέγγιση θα έμοιαζε με την προσπάθεια της Boost Mobile, αν και τα φιλόδοξα σχέδια αυτής της μάρκας έχουν σταματήσει. Η Starlink, ωστόσο, διαθέτει την αναγνώριση του ονόματος και τους οικονομικούς πόρους για να επιχειρήσει μια κίνηση ως «τέταρτος μεγάλος πάροχος» με τρόπο που η EchoStar και η Boost δεν θα μπορούσαν ποτέ. Η είσοδος νέων εταιρειών κινητής τηλεφωνίας στην αγορά δείχνει ότι υπάρχει χώρος για καινοτομία και διαφοροποίηση.
Η επόμενη μέρα για τις τηλεπικοινωνίες
Ενώ η πλήρης κυκλοφορία του Starlink Mobile είναι απίθανη στο άμεσο μέλλον, γίνεται όλο και πιο σαφές ότι η Starlink σκοπεύει να επιδιώξει κάτι προς αυτή την κατεύθυνση εντός των επόμενων ετών. Η κατοχύρωση των σημάτων είναι ένα ισχυρό δείγμα πρόθεσης και αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την υλοποίηση αυτών των φιλοδοξιών. Η αγορά των τηλεπικοινωνιών βρίσκεται σε συνεχή εξέλιξη, και η είσοδος ενός παίκτη με τις δυνατότητες της Starlink θα μπορούσε να αναδιαμορφώσει το τοπίο, προσφέροντας νέες επιλογές συνδεσιμότητας στους καταναλωτές παγκοσμίως.