- Σταύρος Ξαρχάκος σε σπάνια τηλεοπτική συνέντευξη στον ΣΚΑΪ απόψε.
- Φωτίζει 40χρονη φιλία με τον γλύπτη Κώστα Βαρώτσο.
- Αποκαλύπτει άγνωστες πτυχές για τη δημιουργία του «Δρομέα» στην Ομόνοια.
- Μιλά για τις αντιδράσεις και την αναγεννητική δύναμη της τέχνης στην πόλη.
- Η κοινή αγάπη για την Αίγινα ένωσε τους δύο δημιουργούς.
Ο σπουδαίος συνθέτης Σταύρος Ξαρχάκος παραχωρεί μια σπάνια τηλεοπτική συνέντευξη στην εκπομπή «Η Ζωή Σου Όλη» με τη Χριστίνα Βίδου, η οποία θα προβληθεί απόψε, Τετάρτη 26 Νοεμβρίου, στις 24:00 στον ΣΚΑΪ. Ο κορυφαίος μαέστρος μιλάει για την τεσσαρακονταετή φιλία του με τον γλύπτη Κώστα Βαρώτσο και φωτίζει άγνωστες πτυχές της δημιουργίας του εμβληματικού έργου «Ο Δρομέας».
Αυτή η τηλεοπτική συνάντηση έρχεται να φωτίσει το παρασκήνιο μιας από τις πιο εμβληματικές παρεμβάσεις της σύγχρονης τέχνης στο αθηναϊκό αστικό τοπίο, αναδεικνύοντας παράλληλα τη σημασία των διαχρονικών φιλικών δεσμών στον χώρο του πολιτισμού. Η εκπομπή «Η Ζωή Σου Όλη» υπόσχεται να αποκαλύψει λεπτομέρειες που σημάδεψαν την πορεία δύο κορυφαίων δημιουργών.
Το επίκεντρο της συνέντευξης: Η φιλία και η τέχνη
Στο επίκεντρο της συνέντευξης της Χριστίνας Βίδου βρίσκεται η βαθιά φιλία που συνδέει τον συνθέτη Σταύρο Ξαρχάκο με τον γλύπτη Κώστα Βαρώτσο, μια σχέση που μετρά σχεδόν σαράντα χρόνια. Ο Ξαρχάκος, σε μια από τις ελάχιστες τηλεοπτικές του εμφανίσεις, ανατρέχει στις κοινές τους στιγμές, από την πρώτη τους συνάντηση μέχρι και σήμερα. Η συζήτηση επικεντρώνεται στην αμοιβαία εκτίμηση, τις «σιωπηλές διαφωνίες» και την αυστηρή κριτική που ασκούν ο ένας στον άλλο, στοιχεία που χαρακτηρίζουν μια δημιουργική και απαιτητική σχέση.
Νομικοί κύκλοι και ιστορικοί τέχνης επισημαίνουν συχνά την πολυπλοκότητα της ενσωμάτωσης της σύγχρονης γλυπτικής σε δημόσιους χώρους, με τις αντιδράσεις που προκάλεσε ο «Δρομέας» να αποτελούν χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της πρόκλησης, αλλά και της τελικής αποδοχής του από το κοινό.
Η ιστορία του «Δρομέα» στην Ομόνοια
Ο Σταύρος Ξαρχάκος αφηγείται τη συγκλονιστική ιστορία πίσω από την τοποθέτηση του γλυπτού «Ο Δρομέας» στην Πλατεία Ομονοίας το 1988. Ως αντιδήμαρχος Πολιτισμού την εποχή εκείνη, επί δημαρχίας Μιλτιάδη Έβερτ, ο Ξαρχάκος διαισθάνθηκε αμέσως το μέγεθος και τη δύναμη του γυάλινου έργου του Βαρώτσου. Παρά τις αρχικές δυσκολίες, ο Έβερτ έδωσε το «πράσινο φως», πιστεύοντας στην αναγεννητική δύναμη της τέχνης για τις υποβαθμισμένες περιοχές της Αθήνας.
Ο συνθέτης ανακαλεί στη μνήμη του τις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε το ογκώδες γλυπτό από γυαλί. Πολλοί το λοιδορούσαν ή το αντιμετώπιζαν με καχυποψία, ενώ «τον μίσησαν και πάρα πολλοί γλύπτες», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Ξαρχάκος. Αυτή ήταν η πρώτη φορά που ένα τόσο μεγάλο εικαστικό έργο τοποθετήθηκε στο κέντρο της Αθήνας, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για την τέχνη στην πόλη.
Η Αίγινα ως τόπος συνάντησης και δημιουργίας
Πέρα από τον «Δρομέα», η κοινή αγάπη για την Αίγινα ένωσε τους δύο φίλους. Ο Σταύρος Ξαρχάκος εξηγεί πώς ο ίδιος επέλεξε τον γείτονά του στο νησί, πείθοντας τον Βαρώτσο να αποκτήσει το διπλανό οικόπεδο. Η σχέση τους εξελίχθηκε σε οικογενειακή, με τον Ξαρχάκο να βαφτίζει την κόρη του Βαρώτσου, Χριστίνα. Η συνέντευξη φωτίζει πτυχές της καθημερινότητάς τους, ακόμα και κατά τη διάρκεια του lockdown, όταν βρέθηκαν «εγκλωβισμένοι» στο νησί, συνεχίζοντας να δημιουργούν και να εμπνέονται.
Η επόμενη μέρα για την τέχνη στην πόλη
Ο Κώστας Βαρώτσος, με το τελευταίο του έργο στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, βρίσκεται, σύμφωνα με τον Σταύρο Ξαρχάκο, «στο απόγειο της δημιουργικής του πορείας». Η συνέντευξη αυτή αποτελεί μια ευκαιρία για το κοινό να κατανοήσει καλύτερα την πορεία και την επιρροή του γλύπτη, καθώς και τον ρόλο που διαδραματίζει η τέχνη στη διαμόρφωση της αστικής ταυτότητας και της συλλογικής μνήμης.