Skip to content
Έκθεση Intrum: Η πίεση των influencers οδηγεί τη γενιά Ζ σε χρέη
Εικόνα αρχείου

Έκθεση Intrum: Η πίεση των influencers οδηγεί τη γενιά Ζ σε χρέη


Βασιλική Μιχαηλίδου
Τι πρέπει να ξέρετε…
  • Γενιά Ζ σε χρέη λόγω influencers: Το 31% των νέων επηρεάζεται.
  • Οικονομική ανασφάλεια πλήττει την ψυχική υγεία του 54% της γενιάς Ζ.
  • Η Ελλάδα παραμένει τελευταία στην Ευρώπη σε συνέπεια πληρωμών (67%).
  • Έλληνες καταναλωτές αποφεύγουν ακριβές αγορές και αποταμιεύουν λιγότερο.
  • Η ανησυχία στη νότια Ευρώπη οφείλεται σε κρίση χρέους και ύφεση.

Η νέα Ετήσια Έκθεση για τις Πληρωμές των Καταναλωτών στην Ευρώπη της Intrum για το 2025 αποκαλύπτει την αυξανόμενη οικονομική ευαλωτότητα της γενιάς Ζ, με το 31% των νέων να οδηγείται σε χρέη προσπαθώντας να μιμηθεί τον τρόπο ζωής των influencers. Παράλληλα, οι καταναλωτές της νότιας Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, εκφράζουν υψηλότερο βαθμό ανησυχίας για τις οικονομικές εξελίξεις σε σύγκριση με τον ευρωπαϊκό Βορρά.

Αυτή η εξέλιξη έρχεται ως συνέχεια της διαρκούς οικονομικής ανασφάλειας που χαρακτηρίζει τις χώρες της νότιας Ευρώπης, παρά την ανάκαμψη μετά την πανδημία. Η μακρά περίοδος της κρίσης χρέους και η δεκαετία ύφεσης έχουν διαμορφώσει ένα περιβάλλον όπου η ανησυχία για τις οικονομικές εξελίξεις παραμένει βαθιά ριζωμένη στους καταναλωτές.

Η οικονομική ευαλωτότητα της γενιάς Ζ

Η νέα έκθεση της Intrum για το 2025 φέρνει στο επίκεντρο την ευρωπαϊκή τάση υπερχρέωσης στη γενιά Ζ, δηλαδή στους νέους ηλικίας 18 έως 28 ετών. Τα στοιχεία είναι ανησυχητικά, καθώς το 31% των νέων δηλώνει ότι οδηγείται σε χρέη προσπαθώντας να μιμηθεί τον τρόπο ζωής που προβάλλουν οι influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Αυτό το ποσοστό είναι σχεδόν διπλάσιο από αυτό του γενικού πληθυσμού, υπογραμμίζοντας μια σημαντική κοινωνική και οικονομική πρόκληση. Η πίεση αυτή έχει άμεσο αντίκτυπο και στην ψυχική υγεία, με το 54% των νέων να δηλώνει ότι η οικονομική δυσχέρεια έχει επιδεινώσει την καθημερινότητά του.

Οι νεότερες γενιές, όπως η γενιά Ζ, αντιμετωπίζουν ήδη σημαντικές προκλήσεις στην επίτευξη του πλούτου των γονιών τους, ένα θέμα που έχει αναδειχθεί και σε άλλες πρόσφατες έρευνες, όπως αυτή που αναλύει γιατί ο πλούτος των γονιών τους παραμένει άπιαστος.

Η εικόνα των Ελλήνων καταναλωτών

Στο ίδιο πλαίσιο, η έκθεση της Intrum καταγράφει μια μικρή αλλά σταθερή βελτίωση στη συνέπεια των Ελλήνων πληρωτών. Συγκεκριμένα, το 67% των Ελλήνων καταναλωτών πληρώνει εγκαίρως τις υποχρεώσεις του, ένα ποσοστό αυξημένο από το 65% το 2024 και το 47% το 2022.

Προτεινόμενο Η Ουάσιγκτον κλιμακώνει την πίεση κατά της ευρωπαϊκής περιβαλλοντικής νομοθεσίας pliroforia-placeholder

Ωστόσο, παρά τη βελτίωση, η Ελλάδα παραμένει τελευταία στη σχετική κατάταξη στην Ευρώπη, τη στιγμή που ο μέσος όρος της ηπείρου ανέρχεται στο 76% και η Ισπανία καταγράφει την καλύτερη επίδοση με 84%. Η κατάσταση αυτή αντικατοπτρίζει τα δομικά προβλήματα της αγοράς και το υψηλό κόστος ζωής που βιώνουν οι Έλληνες.

Η οικονομική ανασφάλεια των Ελλήνων καταναλωτών αποτυπώνεται και στις καθημερινές τους επιλογές. Το 61% αποφεύγει αγορές υψηλού κόστους, ποσοστό από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη. Επιπλέον, μόλις το 25% πραγματοποιεί περισσότερες αυθόρμητες ηλεκτρονικές αγορές σε σχέση με δύο χρόνια πριν, έναντι 30% σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Τέσσερις στους δέκα Έλληνες επηρεάζονται αρνητικά από τις οικονομικές ειδήσεις, το δεύτερο υψηλότερο ποσοστό μετά την Πορτογαλία, ενώ μόνο το 57% δηλώνει ότι αποταμιεύει χρήματα για ώρα ανάγκης. Αυτά τα στοιχεία υπογραμμίζουν τις συνεχόμενες πιέσεις στα διαθέσιμα εισοδήματα των νοικοκυριών και την πτώση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, παρά το γεγονός ότι ο ακαθάριστος πλούτος των ελληνικών νοικοκυριών ξεπέρασε πρόσφατα το 1 τρισ. ευρώ.

Οι προκλήσεις και η επόμενη μέρα

Η ανώτερη οικονομολόγος της Intrum, Άννα Ζαμπρόντσκα-Αβεριάνοφ, επισημαίνει ότι η διαρκής ανησυχία των καταναλωτών στη νότια Ευρώπη έχει βαθιές ρίζες στην κρίση χρέους και στη δεκαετία ύφεσης που βίωσαν οι χώρες της περιοχής. Η ανάκαμψη μετά την πανδημία δεν έχει ακόμη εξαλείψει πλήρως τις επιπτώσεις αυτών των ιστορικών οικονομικών πιέσεων.

Η Ευρώπη, στο σύνολό της, αντιμετωπίζει μια περίοδο προκλήσεων, όπως η βαθύτερη στεγαστική κρίση των τελευταίων δεκαετιών, που προσθέτουν στρες στα νοικοκυριά. Η αντιμετώπιση της οικονομικής ευαλωτότητας της γενιάς Ζ και η ενίσχυση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης αποτελούν κρίσιμους στόχους για την οικονομική σταθερότητα της περιοχής.

🛡️ Το παρόν άρθρο είναι αμιγώς ενημερωτικό και δεν αποτελεί επενδυτική συμβουλή, ούτε προτροπή για αγορά ή πώληση χρηματοοικονομικών προϊόντων.
Τι πρέπει να ξέρετε: Όσα δείχνει η έκθεση της Intrum

Ποιο είναι το κύριο εύρημα της έκθεσης Intrum για το 2025;

Η έκθεση αποκαλύπτει την αυξανόμενη οικονομική ευαλωτότητα της γενιάς Ζ (18-28 ετών), με το 31% να οδηγείται σε χρέη προσπαθώντας να μιμηθεί τον τρόπο ζωής των influencers.

Πώς επηρεάζει η οικονομική δυσχέρεια τη γενιά Ζ;

Το 54% των νέων δηλώνει ότι η οικονομική δυσχέρεια έχει επιδεινώσει την ψυχική τους υγεία και την καθημερινότητά τους, λόγω της πίεσης να ακολουθήσουν πρότυπα.

Ποια είναι η επίδοση της Ελλάδας στη συνέπεια πληρωμών;

Το 67% των Ελλήνων καταναλωτών πληρώνει εγκαίρως τις υποχρεώσεις του, σημειώνοντας μικρή βελτίωση, αλλά η χώρα παραμένει τελευταία στην Ευρώπη έναντι μέσου όρου 76%.

Γιατί οι καταναλωτές της νότιας Ευρώπης ανησυχούν περισσότερο;

Η ανώτερη οικονομολόγος της Intrum, Άννα Ζαμπρόντσκα-Αβεριάνοφ, επισημαίνει ότι η διαρκής ανησυχία έχει βαθιές ρίζες στην κρίση χρέους και στη δεκαετία ύφεσης που βίωσαν οι χώρες της περιοχής.

Προτεινόμενα

  1. 1
    Η ευρωζώνη ανακάμπτει με ορμή, αλλά η Γαλλία αποτελεί την οικονομική εξαίρεση
  2. 2
    ΕΦΚΑ, ΔΥΠΑ: Κλειδώνουν Πληρωμές 68,3 Εκατ. Ευρώ σε 77.451 Δικαιούχους
  3. 3
    Οι φόβοι των ελληνικών νοικοκυριών για τα οικονομικά

Ροή Ειδήσεων

Προτεινόμενα