Η Ένωση Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών Ελλάδος (ΕΑΔΕ) εφιστά την προσοχή των καταναλωτών σε ανεπιθύμητες και παραπλανητικές πρακτικές προώθησης ασφαλιστικών προϊόντων. Η προειδοποίηση έρχεται καθώς εντοπίστηκε προωθητική ενέργεια που συνδέει την αγορά ασφαλιστηρίου με δώρα ή άλλα προνόμια, οδηγώντας την ΕΑΔΕ σε εξώδικη επιστολή και καταγγελία στην Τράπεζα της Ελλάδος.
Η συγκεκριμένη εξέλιξη υπογραμμίζει την πάγια δέσμευση των εποπτικών φορέων και των επαγγελματικών ενώσεων για την προστασία του καταναλωτή στον ευαίσθητο τομέα των ασφαλιστικών υπηρεσιών. Το ζήτημα της διαφάνειας και της ορθής ενημέρωσης αποτελεί κεντρικό πυλώνα για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης και την αποφυγή λανθασμένων επιλογών που μπορεί να έχουν μακροπρόθεσμες συνέπειες για τους πολίτες.
Η ανησυχία της ΕΑΔΕ και οι παραπλανητικές πρακτικές
Η Ένωση Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών Ελλάδος (ΕΑΔΕ) παρακολουθεί στενά τις μεθόδους διάθεσης ασφαλιστικών υπηρεσιών και κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για ορισμένες πρακτικές που μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά την ορθολογική επιλογή ασφαλιστικής κάλυψης.
Πρόσφατα, εντοπίστηκε μια προωθητική ενέργεια μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας, η οποία προβλήθηκε σε μεγάλα μέσα πανελλαδικής εμβέλειας.
Στο πλαίσιο αυτής της καμπάνιας, οι νέοι πελάτες λάμβαναν ειδικά δώρα ή προνομιακές υπηρεσίες ως «προνόμιο», με την απαραίτητη προϋπόθεση της αγοράς ασφαλιστηρίου συμβολαίου. Αυτή η σύνδεση της ασφαλιστικής επιλογής με την παροχή δώρων θεωρείται από την ΕΑΔΕ ως παραπλανητική μέθοδος, καθώς αποπροσανατολίζει τον καταναλωτή από την ουσία της ασφαλιστικής ανάγκης.
Οι νομικές ενέργειες και το πλαίσιο προστασίας
Για το συγκεκριμένο ζήτημα, η ΕΑΔΕ έχει ήδη προχωρήσει σε αποστολή εξώδικης επιστολής προς την εταιρεία που υλοποίησε την προωθητική ενέργεια. Παράλληλα, υπέβαλε καταγγελία στη Διεύθυνση Εποπτείας Επαγγελματικής και Ιδιωτικής Ασφάλισης (ΔΕΕΙΑ) της Τράπεζας της Ελλάδος, ζητώντας την άμεση παύση της πρακτικής και την αποτροπή τυχόν επανάληψής της.
Νομικοί κύκλοι επισημαίνουν ότι τέτοιες πρακτικές υπονομεύουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών στο ασφαλιστικό σύστημα και απαιτούν άμεση και αυστηρή παρέμβαση των εποπτικών αρχών.
Η Ένωση υπενθυμίζει ότι, σύμφωνα με το άρθρο 27 του Ν. 4583/2018, οι διανομείς ασφαλιστικών προϊόντων απαγορεύεται να χρησιμοποιούν αθέμιτες, παράνομες ή παραπλανητικές μεθόδους. Σε αυτές περιλαμβάνονται η παροχή δώρων με στόχο την προσέλκυση πελατών, η παραπλανητική παρουσίαση καλύψεων ή τιμολογίων, καθώς και η άνιση μεταχείριση καταναλωτών με παρόμοιες ασφαλιστικές ανάγκες.
Παρόμοιες ανησυχίες για καταχρηστικές πρακτικές έχουν εκφραστεί και σε άλλους τομείς, όπως η διαχείριση δανείων, αναδεικνύοντας την ανάγκη για ενισχυμένη εποπτεία της αγοράς. Ακόμη και σε προωθητικές ενέργειες όπως το eBILL της ΕΥΔΑΠ, η διαφάνεια και η σαφήνεια των όρων είναι κρίσιμες.
Ο κίνδυνος για τους καταναλωτές
Όπως τονίζει η ΕΑΔΕ, τέτοιες πρακτικές ενδέχεται να δημιουργήσουν σύγχυση και να οδηγήσουν τους πολίτες σε επιλογές που δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές τους ανάγκες. Αυτό μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την ορθή ασφαλιστική τους προστασία, καθώς η επιλογή ασφαλιστηρίου θα βασίζεται σε εξωτερικά κίνητρα και όχι στην ουσιαστική αξιολόγηση των καλύψεων και του κόστους.
Η αποφυγή ανεπιθύμητων πρακτικών είναι ζωτικής σημασίας για την ενίσχυση της εμπιστοσύνης και της διαφάνειας στην αγορά.
Οι αντιδράσεις και τα επόμενα βήματα
Η ΕΑΔΕ καλεί τους καταναλωτές να προσεγγίζουν με ιδιαίτερη προσοχή κάθε προωθητική ενέργεια, να αναζητούν πλήρη και ξεκάθαρη ενημέρωση για τις παρεχόμενες καλύψεις και το κόστος τους, και να μην επηρεάζονται από προσφορές που συνδέουν την επιλογή ασφαλιστηρίου με δώρα ή άλλα προνόμια.
Η αναμονή επικεντρώνεται πλέον στην αντίδραση της ΔΕΕΙΑ της Τράπεζας της Ελλάδος, η οποία αναμένεται να εξετάσει την καταγγελία και να λάβει τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία του καταναλωτικού κοινού και τη διασφάλιση της ορθής λειτουργίας της ασφαλιστικής αγοράς.