Η πλατφόρμα του διαμοιρασμού διαδρομών, BlaBlaCar, προχωρά σε μία σημαντική αναβάθμιση του συστήματος αξιολόγησης των χρηστών της, ενσωματώνοντας την τεχνητή νοημοσύνη. Αυτή η εξέλιξη σηματοδοτεί μία νέα εποχή στον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνεται η εμπιστοσύνη και η διαφάνεια μεταξύ των ταξιδιωτών και των οδηγών.
Η εταιρεία ανακοίνωσε πρόσφατα την έναρξη λειτουργίας αυτόματων αξιολογήσεων που δημιουργούνται από τεχνητή νοημοσύνη, ένα σύστημα που φιλοδοξεί να αντιμετωπίσει την ασυμμετρία στις αξιολογήσεις και να διατηρήσει την ακεραιότητα του συστήματος ακόμη και όταν οι χρήστες δεν αφήνουν σχόλια.
Η σημασία των αξιολογήσεων στο μοντέλο της BlaBlaCar
Για εκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως, η BlaBlaCar αποτελεί μία από τις πλέον δημοφιλείς επιλογές για κοινές διαδρομές. Ένας από τους ακρογωνιαίους λίθους της συγκεκριμένης υπηρεσίας είναι το σύστημα αξιολόγησης. Είναι κοινή πρακτική για κάθε χρήστη, είτε πρόκειται για οδηγό είτε για επιβάτη, να συμβουλεύεται τις προηγούμενες κριτικές πριν από την κράτηση μιας διαδρομής, διασφαλίζοντας έτσι την εμπιστοσύνη και την ασφάλεια.
Μέχρι πρότινος, η διαδικασία ήταν απλή και βασιζόταν στην άμεση συμμετοχή των χρηστών. Μία ώρα μετά την ολοκλήρωση κάθε ταξιδιού, αποστελλόταν ένα ηλεκτρονικό μήνυμα που προσκαλούσε τους συμμετέχοντες να αξιολογήσουν την εμπειρία τους. Αυτή η αξιολόγηση περιλάμβανε μια βαθμολογία από ένα έως πέντε αστέρια, συνοδευόμενη προαιρετικά από ένα σύντομο σχόλιο.
Ένα κρίσιμο στοιχείο αυτού του συστήματος ήταν η αρχή της αμοιβαιότητας: κανένα από τα δύο μέρη δεν μπορούσε να δει την αξιολόγηση του άλλου πριν υποβάλει τη δική του, μια μέθοδος που προωθούσε την ειλικρίνεια και απέτρεπε τις προκατειλημμένες κριτικές.
Οι αξιολογήσεις αυτές καταγράφονταν στο προφίλ κάθε χρήστη, λειτουργώντας ως μία «κάρτα παρουσίας» για μελλοντικά ταξίδια. Ειδικότερα για τους επιβάτες, η ανώνυμη βαθμολογία της οδηγικής ικανότητας του οδηγού ήταν μία παράμετρος μεγάλης σημασίας.
Η είσοδος της τεχνητής νοημοσύνης στο σύστημα αξιολόγησης
Καθώς δεν είναι όλοι οι χρήστες εξίσου επιμελείς στην υποβολή σχολίων, η BlaBlaCar εφάρμοζε ήδη ένα σύστημα αυτόματων αξιολογήσεων. Αν ένας χρήστης δεν άφηνε σχόλιο εντός δεκατεσσάρων ημερών, το σύστημα παρήγαγε μια θετική αξιολόγηση από προεπιλογή. Υπήρχαν επίσης περιπτώσεις αυτόματων αρνητικών αξιολογήσεων, όπως όταν ένας επιβάτης ακύρωνε μια κράτηση την τελευταία στιγμή ή δεν εμφανιζόταν καθόλου στο σημείο συνάντησης.
Το νέο, αναβαθμισμένο σύστημα φέρνει μία περαιτέρω καινοτομία: εάν ένας χρήστης δεν υποβάλει αξιολόγηση, δεν θα δημοσιευτεί απλώς μια αυτόματη θετική βαθμολογία, αλλά αυτή η κριτική θα μπορεί να περιλαμβάνει ένα σχόλιο γραμμένο από την AI. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι το σύστημα δεν εφευρίσκει μία πλασματική εμπειρία.
Αντίθετα, δημιουργεί ένα ουδέτερο και ευγενικό κείμενο, το οποίο βασίζεται στις παραμέτρους του ταξιδιού και στην ιστορική δραστηριότητα του συγκεκριμένου χρήστη. Για παράδειγμα, ένας οδηγός με πολλές ολοκληρωμένες διαδρομές χωρίς απρόοπτα και με καλές προηγούμενες αξιολογήσεις θα λάβει ένα σχόλιο που θα αντικατοπτρίζει την αξιοπιστία του.
Διασφάλιση δικαιοσύνης και εμπιστοσύνης
Οι υπεύθυνοι της BlaBlaCar τονίζουν ότι η τεχνητή νοημοσύνη λειτουργεί ως ένας αμερόληπτος συντάκτης, ο οποίος συμβάλλει στη διατήρηση ενός ισχυρού οικοσυστήματος εμπιστοσύνης στην πλατφόρμα, ακόμη και όταν οι χρήστες δεν συνεργάζονται άμεσα με την υποβολή σχολίων.
Ουσιαστικά, το νέο σύστημα στοχεύει στην εξάλειψη της ασυμμετρίας στις αξιολογήσεις, όπου συχνά ένας χρήστης έκανε τον κόπο να αφήσει μια κριτική, ενώ το άλλο μέρος είτε ξεχνούσε είτε απλώς δεν ανταποκρινόταν.
Η εταιρεία έχει επιβεβαιώσει ότι η βασική αρχή της αμοιβαιότητας παραμένει αμετάβλητη: κανείς δεν θα μπορεί να δει την αξιολόγηση του άλλου προτού υποβάλει τη δική του, ακόμη και αν αυτή έχει συνταχθεί από την τεχνητή νοημοσύνη. Αυτή η δέσμευση στην αμεροληψία ενισχύει την πεποίθηση ότι το σύστημα θα συνεχίσει να παρέχει έγκυρη και αξιόπιστη πληροφόρηση, υποστηρίζοντας την ασφάλεια και την ομαλή λειτουργία των κοινών διαδρομών.