Αιφνιδιαστική αποστροφή για το κυβερνητικό σχέδιο: το ιταλικό Δικαστήριο Ελεγκτών απέρριψε την πρόταση να προχωρήσει η κατασκευή της γέφυρας που θα ένωνε την ηπειρωτική Ιταλία με τη Σικελία, δίνοντας προσωρινά τέλος στις προσπάθειες για ένα από τα πλέον φιλόδοξα δημόσια έργα της χώρας. κυβερνητικό σχέδιο παραμένει σε εκκρεμότητα έως ότου ανακοινωθούν οι αιτιολογίες του δικαστηρίου εντός ενός μηνός.
Η απόφαση και ο νομικός χρόνος
Το δικαστικό σώμα που επιβλέπει τις δημόσιες δαπάνες επέλεξε να μπλοκάρει την πρόταση για το έργο, επικαλούμενο τεχνικά και διαδικαστικά ζητήματα τα οποία θα εξηγήσει γραπτώς στους επόμενους 30 ημέρες. Η ανακοίνωση αυτή σταμάτησε προσωρινά την προώθηση μιας επένδυσης που προϋπολογίζεται στα €13,5 δισ.
Στο κείμενο απόφασης αναμένονται λεπτομέρειες σχετικά με τις αιτιάσεις απέναντι σε τεκμηρίωση και κινδύνους, ενώ η κυβέρνηση καλείται τώρα να επιλέξει ανάμεσα στην αναθεώρηση του σχεδίου ή στην προσφυγή για προσωρινή άδεια εργασιών, με νομική ευθύνη σε περίπτωση έκτακτων συνεπειών.
Η εξέλιξη αυτή ανοίγει έναν νέο κύκλο νομικών και τεχνικών διαδικασιών, καθώς οι φορείς σχεδιασμού θα πρέπει να απαντήσουν στα σημεία που θα τεκμηριωθούν με την αιτιολογία της απόφασης.
Πολιτικές αντιδράσεις και επιπτώσεις
Η πρωθυπουργός Giorgia Meloni επέκρινε την απόφαση ως υπέρβαση αρμοδιοτήτων, υποστηρίζοντας ότι η κυβέρνηση είχε καλύψει τα τεχνικά ερωτήματα που είχαν τεθεί. Η τοποθέτησή της περιέλαβε σχόλια για τη διαχείριση των εγγράφων και την τεχνολογική αξιοπιστία της διαδικασίας, απαντώντας στη δικαστική κίνηση με έντονο τόνο.
Αντίθετα, ο αντιπρόεδρος και υπουργός Μεταφορών Matteo Salvini χαρακτήρισε το μπλοκάρισμα ως «σοβαρή ζημιά» για την οικονομία και επανέλαβε τη δέσμευση της κυβέρνησης να προωθήσει το έργο, αναφέροντας ότι το έργο θα δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας και ανάπτυξη στη νότια Ιταλία.
Η πολιτική αντιπαράθεση που ακολούθησε έχει πλέον κεντρικό ρόλο στη μελλοντική πορεία του σχεδίου.
Η διαμάχη θέτει στο επίκεντρο την ισορροπία ανάμεσα στη πολιτική βούληση και στη δικαστική εποπτεία για μεγάλα δημόσια έργα, καθώς και το ερώτημα της ανάληψης ρίσκου από το κράτος σε περίπτωση προσωρινής άδειας για ένα τόσο δαπανηρό έργο.
Τεχνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά ζητήματα
Η σχεδιαζόμενη γέφυρα, αν υλοποιηθεί, θα είχε μήκος περίπου 3,7 χιλιόμετρα και προορίζεται να ενώσει τη στεριά με το βόρειο τμήμα της Σικελίας, μετασχηματίζοντας τις σύνδεσμοι μεταφορών στο νότο της χώρας. Ωστόσο, επανειλημμένα έχουν εγερθεί ερωτήματα για τη βιωσιμότητα του κόστους και την πραγματική οικονομική απόδοση.
Ειδικοί έχουν επισημάνει επανειλημμένως τον σεισμικό κίνδυνο στην περιοχή, την ανάγκη για αυστηρές περιβαλλοντικές μελέτες και τη διερεύνηση της μακροπρόθεσμης συντήρησης μιας τόσο μεγάλης κατασκευής. Τέτοιες παρατηρήσεις φαίνεται να βάρυναν την κρίση του δικαστηρίου.
Σε κάθε περίπτωση, το ζήτημα της οικονομικής βιωσιμότητας παραμένει κομβικό: οι εκτιμήσεις για κόστη, οφέλη και περιβαλλοντικές επιπτώσεις θα πρέπει να παρουσιαστούν με σαφήνεια για να επανεκκινήσει το σχέδιο με ασφάλεια.
Αναλυτές των δημόσιων έργων έχουν σημειώσει ότι έργα τέτοιου βεληνεκούς συνδέονται με μακροχρόνιες δεσμεύσεις και απαιτούν πλήρη τεκμηρίωση για να αποφευχθούν νομικές και δημοσιονομικές συνέπειες.
Κλείνοντας, η απόφαση του Court of Auditors θέτει σε αβεβαιότητα το μέλλον της πρωτοβουλίας για τη γέφυρα του Μεσσίνα και προδιαγράφει έναν έντονο διάλογο ανάμεσα σε τεχνοκράτες, δικαστικές αρχές και πολιτικούς φορείς για το αν και πώς θα προχωρήσει το έργο.