Αυξημένη ανησυχία καταγράφεται στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας καθώς δύο μεγάλες εταιρείες προειδοποιούν για προβλήματα στην παγκόσμια αλυσίδα τροφοδοσίας των ημιαγωγών. Η δυσαρέσκεια προκύπτει από μια διπλωματική και νομική αντιπαράθεση που επηρεάζει την παραγωγή κρίσιμων εξαρτημάτων, με άμεσες συνέπειες για τη συναρμολόγηση οχημάτων σε διεθνές επίπεδο.
Τι προκάλεσε το μπλοκάρισμα στην παραγωγή
Η αιτία της διαταραχής εντοπίζεται στη διαμάχη γύρω από τον ολλανδικό κατασκευαστή τσιπ Nexperia, ο οποίος έχει στενούς επιχειρηματικούς δεσμούς με κινεζικό όμιλο. Το ολλανδικό κράτος προέβη σε μέτρα ελέγχου της εταιρείας, επικαλούμενο κινδύνους μεταφοράς τεχνολογίας, με αποτέλεσμα να προκύψουν περιορισμοί στη ροή εξαρτημάτων.
Ακολούθησε από την πλευρά της Κίνας απαγόρευση εξαγωγών συγκεκριμένων τελικών προϊόντων από εργοστάσια του ομίλου, ενώ οι αρμόδιες Αρχές των ΗΠΑ έχουν επισημάνει τον κινεζικό όμιλο Wingtech ως πιθανό κίνδυνο εθνικής ασφάλειας. Αυτά τα εμπόδια επιτείνουν την διεθνή ένταση γύρω από τον εφοδιασμό.
Πώς επηρεάζονται οι αυτοκινητοβιομηχανίες
Στελέχη της Nissan ανέφεραν ότι η εταιρεία αντιμετωπίζει περιορισμένη ορατότητα σχετικά με τις μελλοντικές παραδόσεις εξαρτημάτων, φέρνοντας σε κίνδυνο την απρόσκοπτη παραγωγή μετά τις πρώτες εβδομάδες του επόμενου μήνα. Η διαχείριση δηλώνει ότι έχει εικόνα για τους βασικούς προμηθευτές επιπέδου Tier 1, αλλά η κατάσταση γίνεται ασαφής όσο κινείται κανείς πιο βαθιά στην εφοδιαστική αλυσίδα αυτοκινήτων.
Παράλληλα, ο επικεφαλής της Mercedes έχει επιβεβαιώσει ότι η εταιρεία αναζητά άμεσα εναλλακτικές πηγές προμήθειας σε όλο τον κόσμο, δείχνοντας την ευρύτητα αναζήτησης που απαιτείται για να καλυφθεί το κενό. Η έλλειψη αφορά κυρίως ολοκληρωμένα κυκλώματα που χρησιμοποιούνται σε ηλεκτρονικά συστήματα οχημάτων.
Αντίκτυπος σε περιφερειακές γραμμές παραγωγής
Σε χώρες με σημαντική βιομηχανική δραστηριότητα, όπως η Βραζιλία, οι αρμόδιοι φοβούνται πως αν τα προβλήματα συνεχιστούν οι μονάδες παραγωγής ενδέχεται να αναγκαστούν να διακόψουν τη λειτουργία τους μέσα σε λίγες εβδομάδες. Η κυβέρνηση της Βραζιλίας έχει ήδη ξεκινήσει επαφές με τις κινεζικές αρχές για να αναζητήσει λύσεις, ενισχύοντας την διπλωματική απόκριση στον τομέα.
Η πιθανότητα διακοπής παραγωγής υπογραμμίζει πόσο εύθραυστη παραμένει η σχέση ανάμεσα στην τεχνολογική παραγωγή και στη βιομηχανική συναρμολόγηση, ειδικά όταν Japan Mobility Show και ανάλογες εκδηλώσεις φέρνουν στο προσκήνιο τις απαιτήσεις για συνεχή ροή εξαρτημάτων.
Ευρύτερο πλαίσιο και κινήσεις του κλάδου
Η κρίση εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σκηνικό όπου ο κλάδος αντιμετωπίζει ήδη πιέσεις από δασμούς και περιορισμούς στην προμήθεια σπάνιων γαιών. Αυτά τα στοιχεία έχουν δημιουργήσει μια συνδυασμένη πίεση που αυξάνει το κόστος και την αβεβαιότητα για τους κατασκευαστές.
Στις αγορές, οι εταιρείες αλλάζουν στρατηγικές προμηθειών, επανεξετάζοντας συμβόλαια με προμηθευτές και επιταχύνοντας προγράμματα για εναλλακτικές λύσεις. Η βραχυπρόθεσμη ανάγκη είναι να διασφαλιστεί η συνέχεια της παραγωγής χωρίς να θιγεί η ασφάλεια των οχημάτων και η συμμόρφωση με τεχνικά πρότυπα, με αποτέλεσμα τον επανασχεδιασμό προμηθειών σε πολλαπλά επίπεδα της αλυσίδας.
Η επόμενη περίοδος αναμένεται κρίσιμη για την πορεία των εκκρεμών παραδόσεων και των διεθνών διαπραγματεύσεων. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, οι κυβερνήσεις και οι προμηθευτές θα κρατήσουν στενή παρακολούθηση των εξελίξεων, καθώς οι αποφάσεις που ληφθούν το επόμενο διάστημα θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό την ομαλή λειτουργία των γραμμών παραγωγής παγκοσμίως.