Η Waymo, εταιρεία της εταιρεία Alphabet, ανακοίνωσε ότι προετοιμάζει την εμπορική διάθεση της υπηρεσίας robotaxi σε Σαν Ντιέγκο, Ντιτρόιτ και Λας Βέγκας. Η εταιρεία δεν έδωσε ακριβή ημερομηνία για το ξεκίνημα, αλλά έκανε γνωστό ότι στοχεύει να προσφέρει πληρωμένες υπηρεσίες μεταφοράς εντός του 2026 μέσω της εφαρμογής Waymo One.
Νέες πόλεις και χρονοδιάγραμμα
Η ανακοίνωση ακολουθεί την πρόσφατη επέκταση της Waymo στο Λονδίνο, που αποτέλεσε την πρώτη παρουσία της στην Ευρώπη, και εντάσσεται σε ευρύτερο σχέδιο ανάπτυξης στις ΗΠΑ. Σε αυτές τις τρεις πόλεις η εταιρεία έχει ήδη πραγματοποιήσει δοκιμές για να κατανοήσει τη συμπεριφορά των οχημάτων σε πραγματικές συνθήκες.
Η εταιρεία διευκρίνισε ότι το εμπορικό λανσάρισμα προγραμματίζεται για το 2026, χωρίς να ορίσει συγκεκριμένη ημερομηνία, ενώ οι χρήστες θα μπορούν να κλείνουν διαδρομές και να διαχειρίζονται λογαριασμούς μέσα από την εφαρμογή Waymo One. Οι δοκιμές στις συγκεκριμένες περιοχές συνεχίζονται με στόχο τη σταδιακή έναρξη της υπηρεσίας.
Στις ΗΠΑ η Waymo ήδη λειτουργεί σε περιοχές όπως ο Κόλπος του Σαν Φρανσίσκο, το Λος Άντζελες, το Φίνιξ, το Όστιν και η Ατλάντα, ενώ υπάρχουν σχέδια για πιλοτικά προγράμματα σε πόλεις όπως το Μαϊάμι, η Ουάσινγκτον και το Ντένβερ.
Τοπικές προκλήσεις σε κάθε πόλη
Στο Ντιτρόιτ, το κρύο και οι χιονοπτώσεις δημιουργούν ιδιαίτερα απαιτητικές συνθήκες για τα οπτικά συστήματα των αυτοκινήτων, με LiDAR και κάμερες να δοκιμάζονται σε περιβάλλον με χιόνι και πάγο. Η Waymo αναφέρει ότι έχει εκτεταμένες δοκιμές στην περιοχή πριν από το εμπορικό λανσάρισμα.
Στη Λας Βέγκας η κύρια πρόκληση αφορά την πυκνότητα της κυκλοφορίας και τους μεγάλους όγκους πεζών, ειδικά στο διάσημο Strip της Λας Βέγκας, όπου εμφανίζονται συχνά πολυσύνθετες και απρόβλεπτες καταστάσεις. Η ανάπτυξη υπηρεσίας σε αυτή την περιοχή περιλαμβάνει και σχέδια επέκτασης προς το αεροδρόμιο.
Το Σαν Ντιέγκο προσφέρει διαφορετικό ανάγλυφο, με παράκτια τμήματα και μικτές αστικές-προαστιακές ζώνες, γεγονός που απαιτεί προσαρμογή των χαρτών και της λειτουργίας σε αστική και προαστιακή κυκλοφορία. Οι δοκιμές εκεί στοχεύουν στην αποτίμηση της συμπεριφοράς σε ποικίλες υποδομές δρόμων.
Μοντέλο λειτουργίας και κλίμακα
Η Waymo λειτουργεί ήδη επαγγελματικές υπηρεσίες χωρίς οδηγό σε πολλές περιοχές και, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις, διαχειρίζεται εκατομμύρια χιλιόμετρα με πληρωμές επιβατών σε λειτουργία χωρίς οδηγό. Το εύρος των ενεργών περιοχών και τα χιλιόμετρα δείχνουν συστηματική επέκταση του επιχειρηματικού μοντέλου.
Στο επιχειρησιακό της δίκτυο η εταιρεία αναφέρει ότι παρέχει υπηρεσίες επιπέδου Επίπεδο 4 σε πόλεις όπου δεν απαιτείται μόνιμη παρουσία ανθρώπινου οδηγού ασφαλείας, ενώ παράλληλα συνεχίζει πιλοτικά προγράμματα σε άλλες περιοχές. Η προσέγγιση είναι σταδιακή, με επαληθεύσεις σε διαφορετικά αστικά περιβάλλοντα πριν από την εμπορική λειτουργία.
Η Waymo έχει επίσης ανακοινώσει διεθνείς πρωτοβουλίες, ενώ υπάρχουν αναφορές σχεδιασμού υπηρεσιών σε πόλεις πέραν των ΗΠΑ, μεταξύ των οποίων και το Τόκιο σύμφωνα με προηγούμενες δηλώσεις της εταιρείας.
Σχέση με την Tesla
Η εξέλιξη της Waymo γίνεται στο πλαίσιο ενός ευρύτερου ανταγωνισμού για την αυτοματοποιημένη οδήγηση, όπου η Tesla παρουσιάζει διαφορετική προσέγγιση τεχνολογίας. Το σύστημα FSD της Tesla περιγράφεται από την εταιρεία ως σύστημα υποβοήθησης, το οποίο κατ’ ουσία λειτουργεί στο Επίπεδο 2 και απαιτεί την επίβλεψη ανθρώπινου οδηγού.
Η Waymo, από την πλευρά της, έχει λάβει επιχειρησιακά δικαιώματα για λειτουργία robotaxis σε ορισμένες περιοχές των ΗΠΑ πριν από αρκετά χρόνια, ενώ η Tesla έχει υποβάλει αιτήσεις για άδειες λειτουργίας ως robotaxi στην Καλιφόρνια, σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχουν δημοσιοποιηθεί.
Οι διαφορετικές τεχνικές προσεγγίσεις που έχουν παρουσιαστεί από τις δύο εταιρείες αντικατοπτρίζουν διακριτές στρατηγικές ανάπτυξης, με τη Waymo να εστιάζει σε σταδιακή εμπορική κλίμακα και τη Tesla να βασίζεται σε λύσεις λογισμικού για ευρύτερη διάδοση των οχημάτων της.
Η επέκταση της Waymo σε Σαν Ντιέγκο, Ντιτρόιτ και Λας Βέγκας σηματοδοτεί διεύρυνση του δικτύου υπηρεσιών robotaxi των ΗΠΑ και ενδέχεται να επηρεάσει τις επόμενες κινήσεις στην αγορά της αυτοματοποιημένης μετακίνησης.