Η απόφαση του βρετανικού ρυθμιστή
Γιατί το Temple Mills Depot έχει σημασία
Το Temple Mills Depot είναι η μόνη εγκατάσταση συντήρησης και στάθμευσης που συνδέεται απευθείας με τη γραμμή υψηλών ταχυτήτων προς τη σήραγγα, γεγονός που το καθιστά κρίσιμο για κάθε εταιρεία που θέλει να εκτελεί δρομολόγια προς την Ευρώπη. Χωρίς πρόσβαση σε αυτή την υποδομή, ένα νέο δίκτυο θα αντιμετώπιζε σημαντικά λειτουργικά εμπόδια, ειδικά για τα μεγαλύτερα, διώροφα τρένα που χρησιμοποιούνται σε διεθνείς συνδέσεις.
Η έγκριση από το Office of Rail and Road (ORR) επιτρέπει στη Virgin να προχωρήσει στα επόμενα στάδια, αλλά δεν αφαιρεί την ανάγκη για εμπορική συμφωνία με την υπάρχουσα εταιρεία που χρησιμοποιεί το depot. Η ύπαρξη μιας τέτοιας συμφωνίας παραμένει απαραίτητη προϋπόθεση πριν ξεκινήσουν εμπορικές υπηρεσίες.
Πώς αλλάζει το τοπίο για την Eurostar
Η Eurostar διατηρεί την αποκλειστική παρουσία στη σήραγγα από την έναρξη λειτουργίας της το 1994, όμως η πρόσφατη απόφαση φέρνει αμφισβήτηση στο ιστορικό αυτό μονοπώλιο. Η εταιρεία έχει ήδη σχεδιάσει την ενίσχυση του στόλου της με μεγάλη παραγγελία νέων τρένων, προσπαθώντας να ανταποκριθεί στην αύξηση της ζήτησης.
Σύμφωνα με το BBC, εκπρόσωπος της Eurostar δήλωσε ότι η εταιρεία αξιολογεί την απόφαση του ρυθμιστή και μελετά τα επόμενα βήματα για να συνεχίσει την ανάπτυξή της. Ταυτόχρονα, Eurostar δεν παρείχε άμεση απάντηση στο POLITICO σχετικά με περαιτέρω σχόλια για την εξέλιξη.
Οικονομικές διαστάσεις και δεσμεύσεις επενδύσεων
Το ORR εκτίμησε ότι η έγκριση μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικές ροές κεφαλαίων, με το ενδεικτικό ποσό των 700 εκατ. λιρών να αναφέρεται ως πιθανή επένδυση για νέα δρομολόγια και υποδομές. Παράλληλα, ο ρυθμιστής μίλησε για περίπου 400 νέες θέσεις εργασίας που θα μπορούσαν να δημιουργηθούν από ένα δεύτερο παρόχο διεθνών υπηρεσιών.
Αν και τα νούμερα δείχνουν δυνατό οικονομικό αντίκτυπο, η πραγματοποίηση αυτών των επενδύσεων εξαρτάται από το εάν διασφαλιστούν οι απαραίτητες εμπορικές ρυθμίσεις και η χρηματοδότηση που επικαλέστηκε η Virgin στα αιτήματά της προς τον ρυθμιστή. Το ORR τόνισε ότι η Virgin παρουσίασε την πιο οικονομικά και επιχειρησιακά ισχυρή πρόταση σε σύγκριση με άλλους αιτούντες.
Οι ανταγωνιστές και οι νομικές προϋποθέσεις
Το ORR απέρριψε αιτήσεις από άλλους υποψηφίους, όπως Evolyn, Gemini και Trenitalia, κρίνοντας ότι δεν είχαν την ίδια συνοχή ή αποδεικτικά στοιχεία χρηματοδότησης με την πρόταση της Virgin. Η αξιολόγηση αυτή δείχνει πόσο κρίσιμη είναι η πληρότητα ενός επιχειρηματικού σχεδίου για την είσοδο σε μια τόσο εξειδικευμένη αγορά.
Παρά την κανονιστική έγκριση, παραμένουν ακόμη επιχειρηματικά και τεχνικά εμπόδια: η ανάγκη υπογραφής εμπορικής συμφωνίας με την τρέχουσα χρήστρια του depot, καθώς και πιθανές νομικές ή διαχειριστικές διαμάχες για τη χρήση του χώρου. Αυτά τα ζητήματα θα κρίνουν την ταχύτητα με την οποία θα γίνει η μετάβαση στην πράξη.
Τι έπεται και χρονοδιάγραμμα
Η Virgin είχε δηλώσει από τον Μάρτιο το ενδιαφέρον για την εκκίνηση υπηρεσιών υπό την επωνυμία Virgin Trains έως το 2030, μια προθεσμία που δίνει χρόνο για τις απαραίτητες αδειοδοτήσεις και συμφωνίες. Ο ιδρυτής της εταιρείας, Richard Branson, χαρακτήρισε την απόφαση ως νίκη για τους επιβάτες και ως ευκαιρία για νέα προσφορά υπηρεσιών στη διαδρομή.
Στο μεταξύ, το πώς θα εξελιχθούν οι συνομιλίες μεταξύ Virgin και Eurostar, καθώς και το εύρος των επενδύσεων που θα επιβεβαιωθούν, θα καθορίσουν αν η αγορά θα αποκτήσει πραγματικά έναν δεύτερο παρόχο. Η πορεία έως το πιθανό άνοιγμα δρομολογίων περνάει μέσα από συμφωνίες, ανελαστικούς τεχνικούς όρους και ενδεχόμενες διαπραγματεύσεις για τη χρήση κρίσιμων υποδομών.
Το επόμενο διάστημα θα δείξει εάν η έγκριση του ORR θα μεταφραστεί σε ανταγωνισμό με απτά αποτελέσματα για τους επιβάτες και την αγορά, ή αν τελικά το όποιο νέο σχήμα θα συγκρουστεί με τις υφιστάμενες επιλογές και τα όρια χωρητικότητας.