Η Toyota δηλώνει πως προς το παρόν δεν απειλείται από άμεση έλλειψη τσιπ, παρά την πρόσφατη αναταραχή γύρω από την Nexperia και τις εθνικές ρυθμίσεις. Ο διευθύνων σύμβουλος Koji Sato τόνισε ότι η εταιρεία παρακολουθεί με προσοχή τους κινδύνους στην παραγωγή, χωρίς ωστόσο να αναμένει άμεσο σοβαρό έλλειμμα.
Τι προκάλεσε την πρόσφατη αναταραχή
Η αλυσίδα προμήθειας ημιαγωγών έχει τεθεί σε δοκιμασία μετά από κυβερνητικές κινήσεις σε ευρωπαϊκό και ασιατικό επίπεδο. Η ολλανδική κυβέρνηση ανέλαβε προσωρινά τον έλεγχο της Nexperia, γεγονός που οδήγησε στην απόφαση της Κίνας να περιορίσει τις εξαγωγές ορισμένων προϊόντων της εταιρείας.
Αυτό το πακέτο ενεργειών συνδέθηκε με ανησυχίες για τεχνολογικές μεταβιβάσεις προς τον κινεζικό όμιλο Wingtech, ο οποίος έχει προσελκύσει επιφυλάξεις από ορισμένες δυτικές αρχές. Η σύγκρουση αυτή έχει εγείρει ερωτήματα για την ευστάθεια της αλυσίδα εφοδιασμού των αυτοκινητοβιομηχανιών.
Πώς εκτιμά η Toyota τον αντίκτυπο
Σύμφωνα με δηλώσεις του Sato, η Toyota δεν βλέπει έναν άμεσο, «ελληνικού τύπου» αποκλεισμό στην παραγωγή της — αντίθετα, αναγνωρίζει πιθανό μεσοπρόθεσμο κίνδυνο που χρήζει διαχείρισης. Η εταιρεία εξετάζει αποθέματα, εναλλακτικές προμήθειες και πρότυπα παραγωγής ώστε να ελαχιστοποιήσει τυχόν διαταράξεις.
Επιπλέον, η βιομηχανία εργάζεται προς την κατεύθυνση της προτυποποίησης παλαιότερων, λιγότερο εξειδικευμένων chip, για να αποφευχθούν οι ελλείψεις που είχαν πλήξει τον κλάδο κατά την πανδημία. Τέτοιες κινήσεις στοχεύουν στην αύξηση της παραγωγικής ευελιξίας και στη μείωση της εξάρτησης από μοναδικούς προμηθευτές.
Η εικόνα άλλων κατασκευαστών
Μικρότερες αυτοκινητοβιομηχανίες παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις: η Nissan έχει δηλώσει ότι διαθέτει αποθέματα που επαρκούν μέχρι τις αρχές Νοεμβρίου χωρίς άμεσες διακοπές. Παρ’ όλα αυτά, η τρέχουσα κατάσταση φέρνει στο προσκήνιο την ανάγκη για στρατηγικές αποθεμάτων και διαφοροποίηση προμηθευτών.
Ειδικοί του κλάδου σημειώνουν ότι η διαχείριση του κινδύνου δεν είναι απλώς θέμα αποθεμάτων, αλλά και σχεδιασμού ηλεκτρονικών συστημάτων ώστε να γίνονται ευκολότερα αντικαταστάσιμα τσιπ. Σε αυτό το πλαίσιο αναδύεται και το ζήτημα του ρόλου των βιομηχανικών προμηθευτών στην ευρύτερη στρατηγική προμήθειας.
Το θέμα της εξαγοράς της Toyota Industries
Παράλληλα με τις προκλήσεις εφοδιασμού, η Toyota συνεχίζει το σχέδιό της να εξαγοράσει την Toyota Industries μέσω προσφοράς στην αγορά. Η προσφερόμενη τιμή των 16.300 γιεν ανά μετοχή είχε προκαλέσει αντιδράσεις από ορισμένους μετόχους που θεωρούν ότι η προσφορά υποτιμά την αξία της εταιρείας.
Ο Sato τόνισε ότι η ομάδα σκοπεύει να προχωρήσει με διαφάνεια και να λάβει υπόψη τα συμφέροντα των μειοψηφούντων, χωρίς προς το παρόν να αλλάξει την προσφορά εξαγοράς. Η κίνηση αποκτά ιδιαίτερη σημασία δεδομένου ότι η Toyota Industries είναι σημαντικός προμηθευτής εξοπλισμού για τον όμιλο.
Τι μέλλει γενέσθαι για την παραγωγή
Η διαχείριση της κρίσης περνάει μέσα από την ευελιξία των γραμμών παραγωγής και τις συνεργασίες με προμηθευτές σε διαφορετικές γεωγραφίες. Η Toyota, όπως επεσήμανε ο Sato, εξετάζει περαιτέρω πρότυπα ώστε να μειωθεί η πιθανότητα μαζικών καθυστερήσεων.
Η κατάσταση παραμένει ρευστή, αλλά προς το παρόν δεν υπάρχει ένδειξη για άμεσες μαζικές διακοπές στην παραγωγή. Η εμπειρία της πανδημίας έχει αφήσει μαθήματα: ευελιξία και πρόβλεψη είναι στοιχεία κλειδιά για την ανθεκτικότητα των αυτοκινητοβιομηχανιών.
Σιωπηλό κλείσιμο
Καθώς οι πολιτικές αποφάσεις και οι εμπορικές κινήσεις συνεχίζουν να διαμορφώνουν τον χάρτη των προμηθειών, οι αυτοκινητοβιομηχανίες παραμένουν σε επιφυλακή. Η Toyota δηλώνει ότι προς το παρόν δεν θα υποστεί άμεσες ελλείψεις, αλλά οι επόμενες εβδομάδες θα είναι κρίσιμες για την αξιολόγηση των μακροπρόθεσμων επιπτώσεων.
Στο πλαίσιο αυτό, παρακολουθούμε τις εξελίξεις γύρω από την Nexperia και τον ρόλο της στην παγκόσμια αγορά ημιαγωγών, καθώς και τις κινήσεις στις παραγωγή οχημάτων από τους μεγάλους ομίλους όπου αναμένεται να δοκιμαστούν νέες στρατηγικές.
Σημείωση: οι εξελίξεις βασίζονται σε δημόσιες δηλώσεις της εταιρείας και στις πρόσφατες κινήσεις για την Nexperia.