Μια κινεζική έξοδος εξοπλισμού βρίσκεται σε εξέλιξη καθώς η ινδική βιομηχανία ενέργειας επιταχύνει τις παραδόσεις εξαρτημάτων μπαταριών για να αποφύγει νέους περιορισμούς εξαγωγών. Reliance Industries έστειλε ομάδα στην Κίνα σε μια προσπάθεια να επισπεύσει την αποστολή υλικών που χρειάζεται για την τοπική συναρμολόγηση και παραγωγή συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας, σύμφωνα με ρεπορτάζ.
Νέος κανονισμός και τι αλλάζει
Η κινεζική κυβέρνηση εισήγαγε κανόνες που απαιτούν άδεια πριν από την εξαγωγή εξοπλισμού που χρησιμοποιείται στην αλυσίδα προμηθειών των μπαταριών, με την ημερομηνία εφαρμογής να είναι στις 8 Νοεμβρίου. Οι διατάξεις στοχεύουν στην προστασία τεχνολογιών αιχμής και στην εποπτεία της διακίνησης κρίσιμων μηχανημάτων.
Το νέο πλαίσιο παραπέμπει σε προηγούμενα μέτρα για σπάνιες γαίες που είχαν τεθεί σε εφαρμογή νωρίτερα μέσα στη χρονιά, τα οποία προκάλεσαν ανησυχίες για γεωπολιτική εξάρτηση στην αυτοκινητοβιομηχανία και άλλους τομείς.
Στελέχη της βιομηχανίας αναφέρουν ότι η διαδικασία έκδοσης αδειών πιθανόν να γίνει πιο συστηματική, αλλά μέχρι να αποσαφηνιστούν οι λεπτομέρειες οι εισαγωγείς βρίσκονται σε αναμονή. Αυτή η αβεβαιότητα έχει ήδη επηρεάσει τον χρονισμό παραγγελιών και παραγωγής.
Η πίεση στη Reliance και σε άλλες εταιρείες
Πηγές που γνωρίζουν το θέμα επισημαίνουν πως η Reliance αναγκάζεται να επισπεύσει την αποστολή εξαρτημάτων, επειδή χωρίς αυτά δεν μπορεί να προχωρήσει τα σχέδια αποθήκευσης ενέργειας για ένα μεγάλο ηλιακό έργο που έχει αναλάβει η εταιρεία στην Ινδία.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, τουλάχιστον μια δωδεκάδα ξένων πελατών της κινεζικής βιομηχανίας μπαταριών αντιμετωπίζουν παρόμοια διλήμματα και ορισμένοι έχουν παρακάμψει τελευταίους ελέγχους ποιότητας για να επιταχύνουν την αποστολή. Η πρακτική αυτή περιλαμβάνει καθυστερημένες βαφές ή παρακάμψεις σε διαδικασία πιστοποίησης ποιότητας που θα ολοκληρωθούν μετά την άφιξη των προϊόντων στον προορισμό.
Η κατάσταση δημιουργεί έντονες πιέσεις στη διαχείριση εφοδιασμού πολλών εταιρειών, με επιπτώσεις τόσο στην παραγωγή όσο και στον προγραμματισμό επενδύσεων για συστήματα αποθήκευσης.
Απαντήσεις από κατασκευαστές και στοιχεία αγοράς
Ο μεγαλύτερος κινεζικός κατασκευαστής μπαταριών, CATL, δήλωσε πως περιμένει οι εξαγωγές προς τα εργοστάσια στο εξωτερικό να συνεχιστούν ομαλά υπό το νέο καθεστώς. Αυτή η θέση επιχειρεί να καθησυχάσει πελάτες που φοβούνται διακοπές στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Στατιστικά στοιχεία των κινεζικών τελωνείων δείχνουν ότι οι εξαγωγές μπαταριών άγγιξαν τα 48 δισεκατομμύρια δολάρια τους πρώτους οκτώ μήνες της χρονιάς, με αύξηση 26% σε σχέση με πέρυσι, στοιχείο που αναδεικνύει τη σημασία της χώρας στην παγκόσμια αγορά.
Η αναλογία παραγωγών από την Κίνα στην κορυφή της αγοράς είναι εμφανής: σύμφωνα με SNE Research, έξι από τις δέκα μεγαλύτερες εταιρείες παγκοσμίως προέρχονται από την Κίνα, γεγονός που εξηγεί τις διεθνείς ανησυχίες για μονομερή εξάρτηση.
Προοπτικές για τους αγοραστές και την αγορά
Μερικοί προμηθευτές σχολιάζουν ότι οι άδειες εξαγωγής αναμένεται να χορηγηθούν σχετικά γρήγορα, αλλά μέχρι τότε οι αγοραστές αναγκάζονται να παίζουν ένα χρονικό παιχνίδι προσαρμογής των παραγγελιών και των προδιαγραφών.
Η ανάγκη για γρήγορες λύσεις έχει οδηγήσει σε βραχυπρόθεσμες στρατηγικές, όπως η πρόωρη αποστολή εξοπλισμού με την πρόθεση να ολοκληρωθούν οι τελικοί έλεγχοι μετά την παράδοση, πρακτική που πολλοί χαρακτηρίζουν ρισκαδόρικη.
Με τις τεχνολογίες αποθήκευσης να γίνονται κρίσιμες για την ενεργειακή μετάβαση, οι εξελίξεις αυτές παρακολουθούνται από κυβερνήσεις και επενδυτές, καθώς οι αποφάσεις για την πρόσβαση σε κομβικά εξαρτήματα μπορούν να επηρεάσουν την ταχύτητα υλοποίησης μεγάλων έργων.
Η εικόνα που διαμορφώνεται είναι αυτή μιας διεθνούς αγοράς υπό μετασχηματισμό, όπου οι επιχειρήσεις προσπαθούν να εξισορροπήσουν τον επιχειρησιακό ρυθμό με την ασφάλεια της εφοδιαστικής αλυσίδας, ενώ οι ρυθμιστικές αλλαγές από την πλευρά της Κίνας παραμένουν το κρίσιμο στοιχείο που θα καθορίσει τις επόμενες κινήσεις.