Το Πεκίνο προχωρά σε μια σημαντική αναπροσαρμογή της βιομηχανικής του πολιτικής, εξαιρώντας τα ηλεκτρικά οχήματα από τη λίστα στρατηγικών κλάδων στο πενταετές σχέδιο 2026-2030. Η απόφαση, που μετέδωσε το Reuters, ερμηνεύεται ως σήμα ότι οι εποχές των μαζικών επιδοτήσεων έχουν αρχίσει να τελειώνουν και ότι η τύχη του κλάδου θα εξαρτάται περισσότερο από την αγορά παρά από μακρόχρονες κρατικές ενισχύσεις.
Η αλλαγή στην κεντρική στρατηγική
Η απουσία των νέων ενεργειακών οχημάτων από το επίσημο πλαίσιο ανάπτυξης σηματοδοτεί πρώτη φορά σε πάνω από μια δεκαετία μια διαφορετική προτεραιοποίηση τεχνολογιών. Ειδικοί σημειώνουν ότι η κυβέρνηση προτιμά πλέον να διοχετεύσει πόρους σε άλλους τομείς όπου επιδιώκει να ενισχύσει την τεχνολογική της αυτονομία, ιδιαίτερα εν μέσω εντάσεων στο διεθνές εμπόριο και την ασφάλεια.
Παρά την αποχώρηση από τη λίστα των στρατηγικών κλάδων, πολλοί παρατηρητές υπογραμμίζουν ότι αυτό δεν συνιστά απαραίτητα αποδυνάμωση του ενδιαφέροντος για τα ηλεκτρικά οχήματα, αλλά μάλλον ένα βήμα προς την ωρίμανση του κλάδου και την επίτευξη αυτοδύναμης ανάπτυξης.
Προβλήματα προσφοράς και δομή αγοράς
Η ταχεία επέκταση της παραγωγής τα τελευταία χρόνια έχει δημιουργήσει έντονες πιέσεις στην εσωτερική αγορά, οδηγώντας σε περίσσεια παραγωγικής ικανότητας. Έρευνα της Jato Dynamics δείχνει ότι πολλά μικρά εργοστάσια έχουν πολύ μικρά μερίδια της αγοράς, στοιχείο που επιτείνει τον ανταγωνισμό για πελάτες.
Η ενίσχυση της τοπικής εφοδιαστικής αλυσίδας και η κυριαρχία εταιρειών όπως η BYD έχουν ωθήσει την Κίνα σε κορυφαία θέση σε παραγωγή και εξαγωγές, αλλά το πρόβλημα της υπερπροσφοράς παραμένει σημαντικό.
Απομάκρυνση από τις άμεσες ενισχύσεις
Το κράτος έχει ήδη περιορίσει ορισμένα από τα πιο εμφανή μέτρα στήριξης: το εθνικό πρόγραμμα επιδοτήσεων για καταναλωτές έληξε στα τέλη του 2022 και σχεδιάζεται η σταδιακή κατάργηση των φορολογικών εκπτώσεων έως το 2027. Αυτές οι κινήσεις αντανακλούν την επιθυμία για μια πιο αγορά-οδηγούμενη δυναμική στον κλάδο.
Παρά τη μείωση των ευρείας κλίμακας κινήτρων, αναμένεται ότι κυβερνητικές υπηρεσίες θα εκδώσουν στοχευμένες οδηγίες για την ομαλή μετάβαση του κλάδου, περιορίζοντας την άμεση κρατική παρέμβαση αλλά παρέχοντας πλαίσιο για την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς.
Προκλήσεις για κατασκευαστές και στρατηγικές επιβίωσης
Οι εταιρείες θα χρειαστεί να ενισχύσουν τις ανταγωνιστικές τους ικανότητες για να παραμείνουν βιώσιμες. Εταιρείες με ενσωματωμένη αλυσίδα προμηθειών και χαμηλό κόστος παραγωγής, όπως η BYD, εμφανίζονται καλύτερα τοποθετημένες, ενώ νέα εμπορικά σήματα εστιάζουν σε χαρακτηριστικά ευφυούς συνδεσιμότητας για να κερδίσουν μερίδια αγοράς.
Στοιχεία από την αγορά δείχνουν ότι στον πρώτο μισό της χρονιάς 11 από τις 17 εισηγμένες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες ήταν κερδοφόρες, στοιχείο που υποδηλώνει πως μερικοί παίκτες θα αντέξουν την περίοδο προσαρμογής, ενώ άλλοι θα πιεστούν.
Τι σημαίνει για την παγκόσμια αγορά
Η μετάβαση της Κίνας από τις γενικευμένες επιχορηγήσεις σε ένα πιο αγοραίο μοντέλο έχει συνέπειες για τους διεθνείς εξαγωγείς και τους εμπόρους αυτοκινήτων. Η ενίσχυση της διεθνούς παρουσίας των κινεζικών οχημάτων τα τελευταία χρόνια καθιστά κάθε πολιτική στροφή σημαντική για τις τιμές και τις αλυσίδες εφοδιασμού σε παγκόσμιο επίπεδο.
Αναλυτές, μεταξύ αυτών και ο Dan Wang της Eurasia Group, επισημαίνουν ότι το μέτρο ερμηνεύεται ως ένδειξη ωρίμανσης της βιομηχανίας και ότι οι αγοραίοι μηχανισμοί θα καθορίσουν ποιοι κατασκευαστές θα παραμείνουν ανταγωνιστικοί.
Καθώς η κινεζική πολιτική προσαρμόζεται σε νέες προτεραιότητες, ο κλάδος των ηλεκτρικών οχημάτων εισέρχεται σε μία φάση όπου η καινοτομία, η ποιότητα και η αποτελεσματικότητα της παραγωγής θα καθορίσουν την έκβαση της επόμενης περιόδου.
Ενσωματωμένα σε όλο το κείμενο υπάρχουν σχετικοί αναφορικοί όροι για περαιτέρω ανάγνωση, όπως πενταετές σχέδιο, κινεζική βιομηχανία αυτοκινήτων, φορολογικές ελαφρύνσεις αυτοκινήτων, προϊόντα υψηλής ποιότητας, παγκόσμιες εξαγωγές και ηλεκτρικές μπαταρίες για σχετικές θεματικές ενότητες.