Skip to content
Η Κίνα αποκλείει ηλεκτρικά οχήματα από νέο πενταετές σχέδιο

Η Κίνα αποκλείει ηλεκτρικά οχήματα από νέο πενταετές σχέδιο


Ιωάννα Κρητικού

Η νέα πενταετία της Κίνας αφαιρεί τα ηλεκτρικά οχήματα από τη λίστα στρατηγικών τομέων, καθώς η βιομηχανία αντιμετωπίζει υπερπροσφορά, έντονο ανταγωνισμό και πιέσεις στις εξαγωγές.

Η κυβέρνηση του Πεκίνου ανακοίνωσε ότι στο πλαίσιο του νέου πενταετούς σχεδιασμού για την περίοδο 2026-2030 τα ηλεκτρικά οχήματα δεν περιλαμβάνονται πια στη λίστα των στρατηγικών κλάδων, μια κίνηση που αντανακλά τις τρέχουσες δυσκολίες του κλάδου. Το βήμα αυτό σηματοδοτεί μια σημαντική αναπροσαρμογή προτεραιοτήτων μετά από χρόνια στήριξης και μαζικών επιδοτήσεων.

Αλλαγή προτεραιοτήτων στον εθνικό σχεδιασμό

Στο επίσημο κείμενο του πενταετές σχέδιο για την επόμενη περίοδο, υπάρχουν νέοι τομείς προτεραιότητας όπως η κβαντική τεχνολογία, η βιομηχανική βιοτεχνολογία, η υδρογονοενέργεια και οι έρευνες στην πυρηνική σύντηξη. Η αλλαγή υποδηλώνει ότι το κράτος θέλει να αναδείξει άλλες πηγές ανάπτυξης, μετά την περίοδο όπου τα νέα ενεργειακά οχήματα θεωρούνταν «σημαία» της βιομηχανικής πολιτικής.

Η μετατόπιση αυτή ήταν εμφανής στη δημοσίευση της Xinhua, που παρουσιάζει τη νέα λίστα προτεραιοτήτων. Σε αυτές τις δηλώσεις, ο Xi Jinping υπενθύμισε την ανάγκη για συγκρατημένη και ρεαλιστική στρατηγική, προειδοποιώντας τους τοπικούς φορείς να μην επιδιώκουν παράλληλα όλα τα νέα προγράμματα.

Οι λόγοι πίσω από την απόσυρση

Η εγχώρια αγορά έχει φτάσει σε σημείο κορεσμού: δεκάδες μάρκες και μοντέλα παλεύουν για το μερίδιο του καταναλωτή, ενώ οι τιμές δέχονται πιέσεις λόγω προβληματικής ζήτησης. Παρά τις δαπάνες και τις επιδοτήσεις που δόθηκαν τα προηγούμενα χρόνια, η παραγωγή υπερέβη τη ζήτηση και προέκυψε μια εσωτερική υπερπροσφορά στην αλυσίδα παραγωγής.

Επιπλέον, υπάρχει έντονος ανταγωνισμός στις εξαγωγές, όπου οι προοπτικές σκιάζονται από διενέξεις και εμπορικές εντάσεις με τη Δύση. Η συνδυασμένη επίδραση υψηλού κόστους και αβεβαιότητας στις αγορές φαίνεται να ώθησε τους σχεδιαστές πολιτικής σε επαναξιολόγηση της στρατηγικής στήριξης.

Πώς επηρεάζονται οι παραγωγοί και οι πόλεις

Προτεινόμενο Ο Μάρκο Ρούμπιο προβλέπει ότι ο Τζ. Ντ. Βανς θα είναι υποψήφιος το 2028 Ο Μάρκο Ρούμπιο προβλέπει ότι ο Τζ. Ντ. Βανς θα είναι υποψήφιος το 2028

Μέχρι σήμερα, η πολιτική ενίσχυσης είχε οδηγήσει πολλές περιφέρειες σε εκτεταμένες επενδύσεις· πόλεις όπως η Hefei και η Xi’an αναδείχθηκαν σε κόμβους παραγωγής. Η απόσυρση από τη λίστα στρατηγικών βάζει σε νέα τροχιά αυτούς τους κόμβους, οι οποίοι πλέον θα πρέπει να προσαρμόσουν τα επιχειρηματικά τους σχέδια σε μια αγορά πιο ανταγωνιστική και λιγότερο κατευθυνόμενη από κεντρικά κίνητρα.

Οι εταιρείες που βασίστηκαν στις κρατικές ενισχύσεις πιθανότατα θα επανεκτιμήσουν τα μοντέλα τους, με έμφαση στην εξωστρέφεια και στη μείωση κόστους. Παράλληλα, η αυξημένη πίεση στην εξαγωγές αυτοκινήτων σημαίνει πως ορισμένοι παραγωγοί θα στραφούν σε εναλλακτικές αγορές ή σε διαφοροποίηση προϊόντων.

Τι προηγήθηκε και τι ακολουθεί

Από το 2009 η Κίνα είχε εφαρμόσει ευρεία πολιτική υποστήριξης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με στόχο να δημιουργήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην παγκόσμια αλυσίδα αξίας. Ωστόσο, οι τοπικοί ανταγωνισμοί και η σκόπιμη προσπάθεια κάθε περιοχής να αποκτήσει βιομηχανική θέση δημιούργησαν υπερπροσφορά στην παραγωγή και στην όσο-το-δυνατόν ταχεία επεκτασιμότητα.

Το επόμενο διάστημα, καθώς οι λεπτομέρειες του σχεδίου θα παρουσιαστούν στη συνεδρίαση του κοινοβουλίου τον Μάρτιο, αναμένονται περαιτέρω οδηγίες για το πώς θα μετατοπιστούν οι πόροι. Η έμφαση σε τομείς όπως η κβαντική τεχνολογία και η βιομηχανική έρευνα δείχνει την τάση προς υψηλής αξίας επενδύσεις, ενώ το μέλλον των ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα κριθεί από την ικανότητα προσαρμογής των επιχειρήσεων σε ένα νέο πλαίσιο πολιτικής.

Η αλλαγή της επίσημης λίστας δεν εξαφανίζει τον κλάδο, αλλά σηματοδοτεί μια περίοδο αναδιάταξης: οι επιχειρήσεις, οι τοπικές αρχές και οι εξαγωγικοί προσανατολισμοί θα χρειαστεί να επανεξετάσουν τις στρατηγικές τους υπό το πρίσμα της πραγματικής ζήτησης και των νέων κρατικών προτεραιοτήτων.

Προτεινόμενα

  1. 1
    Κίνδυνοι από τον μετασχηματισμό του κλάδου ασφάλισης ζωής
  2. 2
    Η Επιτροπή Ανταγωνισμού ζητά την τροποποίηση του σχεδίου νόμου για τον ανταγωνισμό του υπουργείου Ανάπτυξης
  3. 3
    Η Επιτροπή Ανταγωνισμού ζητά την τροποποίηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Βιομηχανικής Ανάπτυξης

Ροή Ειδήσεων

Προτεινόμενα