- Η Google συμφώνησε με την Ιταλική Αρχή Ανταγωνισμού για ανασχεδιασμό των φορμών συναίνεσης δεδομένων.
- Οι αλλαγές, που ξεκινούν από την Ιταλία, θα εφαρμοστούν σε όλους τους Ευρωπαίους χρήστες.
- Οι ΗΠΑ, μέσω του Υπουργού Εμπορίου, εκφράζουν ανησυχίες για τους ψηφιακούς κανόνες της ΕΕ.
- Οι εθνικές ρυθμιστικές αρχές διατηρούν σημαντική επιρροή στην επιβολή των κανόνων της Big Tech.
Η Google κατέληξε σε συμφωνία με την Ιταλική Αρχή Ανταγωνισμού την Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου 2025, για τον ανασχεδιασμό των φορμών συναίνεσης των χρηστών σχετικά με την κοινοποίηση δεδομένων. Οι αλλαγές, που αρχικά αφορούν τους Ιταλούς χρήστες, θα επεκταθούν σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, αναδεικνύοντας την επιρροή των εθνικών ρυθμιστικών αρχών στους κανόνες της Big Tech.
Αυτή η εξέλιξη έρχεται ως συνέχεια μιας ευρύτερης συζήτησης για την εφαρμογή των ψηφιακών κανόνων της ΕΕ, όπως ο Νόμος για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA), και υπογραμμίζει την ικανότητα των κρατών μελών να επηρεάζουν την ατζέντα, ακόμη και όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενεργεί ως ο κύριος επόπτης.
Το παρασκήνιο της υπόθεσης αποκαλύπτει μια συνεχή προσπάθεια εξισορρόπησης μεταξύ της κεντρικής ρύθμισης των Βρυξελλών και των εθνικών πρωτοβουλιών για την προστασία των καταναλωτών.
Η ιταλική παρέμβαση και η ευρωπαϊκή διάσταση
Η Ιταλική Αρχή Ανταγωνισμού ανακοίνωσε την Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου 2025, ότι κατέληξε σε συμφωνία με την Google για την τροποποίηση του σχεδιασμού των όρων και προϋποθέσεων που αφορούν τη συναίνεση των χρηστών για την κοινοποίηση των δεδομένων τους. Η έρευνα, η οποία ξεκίνησε το 2024 λίγο μετά την έναρξη ισχύος του DMA, κατηγόρησε τον τεχνολογικό κολοσσό για χρήση «παραπλανητικών και επιθετικών» εμπορικών πρακτικών, με στόχο τη σύνδεση υπηρεσιών όπως οι Χάρτες και η Αναζήτηση, παραβιάζοντας έτσι τους ιταλικούς κανόνες προστασίας καταναλωτών.
Όπως μεταδίδει το POLITICO, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χαιρέτισε τη συμφωνία τη Δευτέρα, 25 Νοεμβρίου 2025, και δήλωσε ότι οι προβλεπόμενες αλλαγές θα εφαρμοστούν σε ολόκληρη την ΕΕ.
Εκπρόσωπος της Επιτροπής δήλωσε ότι «οι δεσμεύσεις της Google αποτελούν καλό παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο το έργο των εθνικών αρχών για το δίκαιο προστασίας των καταναλωτών συμπληρώνει την επιβολή του DMA από την Επιτροπή για την επίτευξη καλύτερων αποτελεσμάτων».
Η Google θα αλλάξει τις οθόνες συναίνεσης για να παρέχει σαφέστερες, πιο ακριβείς πληροφορίες σχετικά με το πώς συνδυάζει και διασταυρώνει τα προσωπικά δεδομένα, καθώς και ποιες είναι οι επιπτώσεις της συναίνεσης για τους χρήστες.
Οι ανησυχίες των ΗΠΑ και οι ψηφιακοί κανόνες της ΕΕ
Οι ψηφιακοί κανόνες της ΕΕ αποτελούν σημαντική ανησυχία για την κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ. Ο Υπουργός Εμπορίου των ΗΠΑ, Χάουαρντ Λούτνικ, έθεσε το ζήτημα κατά την επίσκεψή του στις Βρυξέλλες τη Δευτέρα, 25 Νοεμβρίου 2025. Ο Λούτνικ ζήτησε από την ΕΕ να «αποσύρει το πόδι της από αυτό το ρυθμιστικό πλαίσιο» και πρότεινε συνεργασία σε άλλους τομείς, όπως ο χάλυβας, ως αντάλλαγμα.
Το κύριο παράπονο της Ουάσιγκτον είναι ότι ο DMA, εκ σχεδιασμού, στοχεύει τις μεγαλύτερες πλατφόρμες τεχνολογίας, οι οποίες είναι κυρίως αμερικανικές. Αυτή η πίεση από τις ΗΠΑ για χαλάρωση του ψηφιακού ρυθμιστικού πλαισίου της ΕΕ έχει αναδειχθεί και σε άλλες συζητήσεις, όπως αυτή για την άρση των δασμών στον χάλυβα.
Επιπλέον, η Google επιβλήθηκε πρόσφατα πρόστιμο σχεδόν 3 δισεκατομμυρίων ευρώ σε μια υπόθεση αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας, όπου οι ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ διαπίστωσαν ότι είχε αθέμιτα συμπιέσει τους πελάτες ψηφιακής διαφήμισης. Η εταιρεία πρότεινε μια σειρά από διορθωτικές κινήσεις ως απάντηση στην απόφαση, αλλά απέρριψε τις εκκλήσεις για διάσπαση, όπως αναφέρεται σε προηγούμενο ρεπορτάζ για το πλάνο της Google.
Το «μωσαϊκό» των εθνικών ρυθμίσεων και οι αντιδράσεις
Στο πλαίσιο της εν εξελίξει αναθεώρησης του DMA από την Επιτροπή, ορισμένοι ενδιαφερόμενοι φορείς του τεχνολογικού τομέα έχουν εκφράσει ανησυχίες ότι οι εθνικές παρεμβάσεις θα μπορούσαν να δημιουργήσουν ένα «μωσαϊκό» εθνικών κανόνων, το οποίο ο κανονισμός υποτίθεται ότι πρέπει να εναρμονίσει.
Η Google είχε υποστηρίξει στην ιταλική ρυθμιστική αρχή ότι το ζήτημα αυτό θα έπρεπε να χειριστεί η Επιτροπή, δεδομένης της ιδιότητάς της ως «gatekeeper», ένα επιχείρημα που η υπηρεσία της Ρώμης απέρριψε, επικαλούμενη νομολογία που επιτρέπει την εφαρμογή του ιταλικού δικαίου καταναλωτών.
Αυτό που ανησυχεί τους αναλυτές είναι η πιθανή αποδυνάμωση της κεντρικής ρυθμιστικής εξουσίας της ΕΕ, εάν κάθε κράτος μέλος αρχίσει να εφαρμόζει δικές του, πιο αυστηρές ερμηνείες των ευρωπαϊκών κανόνων. Πριν από την έναρξη ισχύος του DMA, η γερμανική αρχή ανταγωνισμού είχε ήδη παρέμβει στην πολιτική χρήσης δεδομένων της Google βάσει των εθνικών της κανόνων ψηφιακού ανταγωνισμού, οδηγώντας σε πανευρωπαϊκές διορθωτικές ενέργειες.
Παράλληλα, καταναλωτικές ομάδες όπως η BEUC έχουν επικρίνει τη λύση της Google για παραπλάνηση των χρηστών, σε ένα κενό όπου οι Ιταλοί έδρασαν.
Επόμενα βήματα και προκλήσεις για την ψηφιακή ρύθμιση
Η συμφωνία της Google με την Ιταλική Αρχή Ανταγωνισμού αποτελεί ένα σημαντικό προηγούμενο για το πώς οι εθνικές ρυθμιστικές αρχές μπορούν να επηρεάσουν την εφαρμογή των ψηφιακών κανόνων της ΕΕ. Ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χαιρέτισε την κίνηση, η επιβολή ενιαίων και συνεκτικών κανόνων σε ολόκληρη την Ένωση παραμένει μια πρόκληση, ειδικά υπό το φως των πιέσεων από τις ΗΠΑ και των ανησυχιών για τη δημιουργία ενός «μωσαϊκού» ρυθμίσεων.
Η επόμενη μέρα θα δείξει κατά πόσο οι Βρυξέλλες θα καταφέρουν να διατηρήσουν την κεντρική τους εξουσία στην ψηφιακή ρύθμιση, ενσωματώνοντας παράλληλα τις εθνικές ιδιαιτερότητες και προστατεύοντας αποτελεσματικά τους Ευρωπαίους καταναλωτές.
Τι να προσέξετε στις φόρμες συναίνεσης δεδομένων
- Διαβάζετε προσεκτικά τους όρους πριν δώσετε τη συναίνεσή σας για την κοινοποίηση δεδομένων.
- Ελέγχετε τακτικά τις ρυθμίσεις απορρήτου στους λογαριασμούς σας σε ψηφιακές υπηρεσίες.
- Κατανοήστε πώς οι διάφορες υπηρεσίες συνδέονται μεταξύ τους και ανταλλάσσουν δεδομένα.
- Αναζητήστε και χρησιμοποιήστε τις επιλογές που σας επιτρέπουν να περιορίσετε την κοινοποίηση δεδομένων.