- Γερμανία και Γαλλία πιέζουν για συμφωνία στο κοινό πρόγραμμα μαχητικών FCAS έως τα μέσα Δεκεμβρίου.
- Το έργο, που ξεκίνησε το 2017, αντιμετωπίζει καθυστερήσεις και διαφωνίες για κατανομή εργασίας και πνευματικά δικαιώματα.
- Οι CEOs των Dassault, Airbus και Indra καλούνται να καταλήξουν σε συμφωνία έως τις 18 Δεκεμβρίου.
- Οι επιλογές περιλαμβάνουν την πλήρη διακοπή ή τη σημαντική συρρίκνωση του φιλόδοξου προγράμματος.
- Πολιτικοί ηγέτες, όπως ο Μακρόν και ο Μερτς, αναμένεται να αποφασίσουν για το μέλλον του έργου έως το τέλος του έτους.
Γερμανία και Γαλλία ασκούν έντονη πίεση στους βιομηχανικούς ηγέτες για να βρεθεί λύση στο προβληματικό κοινό πρόγραμμα μαχητικών αεροσκαφών FCAS (Future Combat Air System) έως τα μέσα Δεκεμβρίου. Η προθεσμία αυτή τίθεται εν μέσω καθυστερήσεων και διαφωνιών που έχουν πλήξει την εξέλιξη του φιλόδοξου ευρωπαϊκού αμυντικού έργου, όπως μεταδίδει το Reuters.
Η εξέλιξη αυτή έρχεται ως συνέχεια μιας μακράς περιόδου εντάσεων και καθυστερήσεων για το πρόγραμμα FCAS, το οποίο ξεκίνησε το 2017 με στόχο να αποτελέσει ένα μοντέλο ευρωπαϊκής αμυντικής συνεργασίας. Παρά τις αρχικές προσδοκίες, το έργο έχει βρεθεί αντιμέτωπο με σημαντικές προκλήσεις, αναδεικνύοντας τις δυσκολίες συντονισμού μεταξύ των δύο χωρών και των εθνικών τους βιομηχανιών.
Η κρίσιμη προθεσμία και οι διαφωνίες
Οι διευθύνοντες σύμβουλοι των εμπλεκόμενων εταιρειών καλούνται να καταλήξουν σε συμφωνία έως τις 18 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με πηγές που ενημερώθηκαν για το θέμα. Στο πρόγραμμα Future Combat Air System (FCAS), το οποίο αποσκοπεί στην αντικατάσταση των γαλλικών Rafale και των γερμανικών και ισπανικών Eurofighters με ένα μαχητικό επόμενης γενιάς από το 2040, συμμετέχουν η γαλλική Dassault, η Airbus (που εκπροσωπεί τη Γερμανία) και η Indra (που εκπροσωπεί την Ισπανία).
Ωστόσο, το έργο έχει ταλαιπωρηθεί από καθυστερήσεις και εσωτερικές διαμάχες σχετικά με την κατανομή εργασίας και τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας μεταξύ Γαλλίας και Γερμανίας. Η Γερμανία έχει κατηγορήσει την Dassault ότι μπλοκάρει την επόμενη φάση του προγράμματος, επιδιώκοντας την αποκλειστική ηγεσία του έργου, ενώ πηγές αναφέρουν ότι η Γαλλία ζήτησε κατανομή εργασίας περίπου 80%, κάτι που η Dassault αρνείται.
Οι επιλογές στο τραπέζι και οι πολιτικές πιέσεις
Οι επιλογές που συζητούνται επί του παρόντος περιλαμβάνουν την πλήρη διακοπή του έργου ή τη σημαντική συρρίκνωσή του, με την εξάλειψη σημαντικών στοιχείων, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης του κοινού μαχητικού αεροσκάφους. Ο Γερμανός Καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς και ο Γάλλος Πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν στοχεύουν να αποφασίσουν μέχρι το τέλος του έτους εάν θα προχωρήσουν με το έργο ή θα ακολουθήσουν μια εναλλακτική προσέγγιση.
Αυτό που ανησυχεί τους αναλυτές και τους παράγοντες της βιομηχανίας είναι η μετατόπιση της ευθύνης από το πολιτικό επίπεδο στο βιομηχανικό. Όπως δήλωσε μια πηγή της βιομηχανίας, «η πολιτική διαδικασία έχει επανειλημμένα μεταφέρει την ευθύνη από τον καγκελάριο και τον πρόεδρο στους υπουργούς, και μετά πίσω στα υπουργεία και τις υπηρεσίες προμηθειών».
Ωστόσο, υπάρχει μια αχτίδα ελπίδας, καθώς οι αρχηγοί των αεροπορικών δυνάμεων των χωρών έχουν επιφορτιστεί με τον έλεγχο της σύγκλισης των εθνικών απαιτήσεων για το μελλοντικό μαχητικό αεροσκάφος, και η σύγκλιση έχει διαπιστωθεί σε στρατιωτικό επίπεδο.
Η επόμενη μέρα για την ευρωπαϊκή αμυντική συνεργασία
Η απόφαση για το μέλλον του FCAS είναι κρίσιμη για την ευρωπαϊκή αμυντική αυτονομία και τη συνεργασία στον τομέα των εξοπλισμών. Εάν δεν βρεθεί λύση, η αποτυχία του έργου θα μπορούσε να στείλει ένα αρνητικό μήνυμα για τη δυνατότητα των ευρωπαϊκών χωρών να αναπτύξουν από κοινού μεγάλης κλίμακας αμυντικά συστήματα.
Η πίεση είναι πλέον στους βιομηχανικούς ηγέτες να γεφυρώσουν τις διαφορές και να εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητα ενός έργου που έχει στρατηγική σημασία για την άμυνα της Ευρώπης.