- Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε άνευ όρων την εξαγορά της Kellanova από την Mars.
- Η συμφωνία ύψους 36 δισεκατομμυρίων δολαρίων συνδυάζει σνακ, δημητριακά, ζαχαρώδη και τροφές για κατοικίδια.
- Η έρευνα δεν βρήκε στοιχεία για αύξηση της διαπραγματευτικής δύναμης έναντι των λιανοπωλητών.
- Η εκτελεστική αντιπρόεδρος Teresa Ribera επιβεβαίωσε την απουσία κινδύνου στον ανταγωνισμό.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε άνευ όρων την εξαγορά της Kellanova από την Mars, ύψους 36 δισεκατομμυρίων δολαρίων, μετά από μια ενδελεχή ανασκόπηση της συμφωνίας. Η απόφαση αυτή έρχεται ως επιστέγασμα μιας μακράς διαδικασίας, διασφαλίζοντας ότι η συνένωση των δύο κολοσσών δεν θα επηρεάσει αρνητικά τον ανταγωνισμό στην αγορά.
Αυτή η εξέλιξη έρχεται ως συνέχεια μιας σημαντικής διαδικασίας ελέγχου από τις ρυθμιστικές αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίες εξετάζουν με αυστηρότητα τις μεγάλες συγχωνεύσεις και εξαγορές για να διασφαλίσουν την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και την προστασία των καταναλωτών. Η αρχική ανακοίνωση της συμφωνίας είχε γίνει τον Αύγουστο του 2024, ενώ τον Ιούνιο παραπέμφθηκε για σε βάθος εξέταση.
Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και το παρασκήνιο
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως μεταδίδει το POLITICO, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η συμφωνία, η οποία συνδυάζει τα ζαχαρώδη προϊόντα και τις τροφές για κατοικίδια της Mars με τα σνακ και τα δημητριακά της Kellanova, δεν θα αυξήσει σημαντικά τη διαπραγματευτική δύναμη της συγχωνευθείσας οντότητας έναντι των λιανοπωλητών. Η εκτελεστική αντιπρόεδρος της Επιτροπής, Teresa Ribera, αρμόδια για τον ανταγωνισμό, δήλωσε χαρακτηριστικά: «Εξετάσαμε πολύ προσεκτικά αυτή τη συμφωνία για να βεβαιωθούμε ότι η Mars δεν θα αποκτήσει επιπλέον δύναμη έναντι των λιανοπωλητών. Η ανασκόπησή μας δεν βρήκε στοιχεία ότι αυτός ο κίνδυνος υπάρχει».
Ο μηχανισμός του “basket effect” και η ανάλυση
Η έρευνα της Επιτροπής επικεντρώθηκε συγκεκριμένα στο ερώτημα εάν το διευρυμένο χαρτοφυλάκιο προϊόντων θα επέτρεπε στη Mars να επιβάλει υψηλότερες τιμές στα σούπερ μάρκετ, αξιοποιώντας ένα φαινόμενο που ονομάζεται «basket effect». Αυτή η θεωρία υποστηρίζει ότι η διαθεσιμότητα μιας ευρείας γκάμας δημοφιλών προϊόντων από έναν μόνο προμηθευτή θα μπορούσε να δώσει στον προμηθευτή τη δυνατότητα να απαιτήσει καλύτερους όρους. Ωστόσο, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι δεν υπήρχαν επαρκή στοιχεία για να υποστηρίξουν αυτή τη θεωρία.
Οι επιπτώσεις στην αγορά και οι προοπτικές
Μετά την ολοκλήρωση της ανασκόπησής της, η Επιτροπή έκρινε ότι, επειδή προϊόντα όπως τα Pringles και οι σοκολάτες είναι συνήθως «παρορμητικές και μη συχνές αγορές», είναι απίθανο οι καταναλωτές να αλλάξουν σούπερ μάρκετ με βάση τη διαθεσιμότητά τους. Αυτό σημαίνει ότι η Mars δεν θα αποκτήσει αθέμιτο πλεονέκτημα που θα μπορούσε να οδηγήσει σε στρέβλωση του ανταγωνισμού ή σε αύξηση των τιμών για τους τελικούς καταναλωτές. Η απόφαση αυτή παρέχει νομική σαφήνεια και επιτρέπει στις δύο εταιρείες να προχωρήσουν στην ολοκλήρωση της συμφωνίας τους.
Τι σημαίνει η έγκριση για τον κλάδο
Η άνευ όρων έγκριση της εξαγοράς από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποτελεί σημαντικό ορόσημο για τις Mars και Kellanova, επιτρέποντάς τους να δημιουργήσουν έναν ισχυρότερο και πιο διαφοροποιημένο όμιλο στον κλάδο των τροφίμων και των σνακ. Παράλληλα, σηματοδοτεί τη συνεχή επαγρύπνηση των ευρωπαϊκών αρχών ανταγωνισμού, οι οποίες, ακόμη και σε μεγάλες συμφωνίες, επιδιώκουν να διασφαλίσουν ότι τα συμφέροντα των καταναλωτών και των λιανοπωλητών παραμένουν προστατευμένα από μονοπωλιακές πρακτικές.