- Η κυβέρνηση Μερτς στη Γερμανία απέφυγε μια σοβαρή κρίση με νέες συμφωνίες.
- Οι συμφωνίες αφορούν μεταρρυθμίσεις συντάξεων και εξαιρέσεις στην απαγόρευση κινητήρων εσωτερικής καύσης της ΕΕ.
- Ψηφοφορία για συντάξεις τον Δεκέμβριο και εκτεταμένες μεταρρυθμίσεις το 2026.
- Ζητούνται εξαιρέσεις από την ΕΕ για υβριδικά και αποδοτικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης.
- Η ικανότητα επίλυσης διαφωνιών ενισχύει την κυβέρνηση έναντι της ακροδεξιάς αντιπολίτευσης.
Η κυβέρνηση συνασπισμού του Γερμανού Καγκελάριου Φρίντριχ Μερτς συμφώνησε σε ευρείες μεταρρυθμίσεις συντάξεων και θα επιδιώξει εξαιρέσεις στην απαγόρευση της ΕΕ για τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Αυτές οι συμφωνίες, που ανακοινώθηκαν σήμερα Παρασκευή, αποσκοπούν στην αποτροπή μιας σοβαρής κυβερνητικής κρίσης και στην ενίσχυση του τεταμένου συνασπισμού του.
Αυτή η εξέλιξη έρχεται ως συνέχεια μιας περιόδου έντονων εσωτερικών διαφωνιών που είχαν θέσει σε δοκιμασία την ίδια τη βιωσιμότητα του κυβερνητικού συνασπισμού του Μερτς, ο οποίος χαρακτηρίζεται από την ιδεολογική του απόκλιση και την οριακή πλειοψηφία του στο Bundestag.
Η συμφωνία που απέτρεψε την κρίση
Οι ηγέτες του συντηρητικού συνασπισμού του Γερμανού Καγκελάριου Φρίντριχ Μερτς ανακοίνωσαν σήμερα Παρασκευή μια σειρά από συμφωνίες σε κρίσιμα ζητήματα που είχαν διχάσει την κυβέρνησή του τις τελευταίες εβδομάδες. Οι εσωτερικές διαφωνίες, που αφορούσαν τις μεταρρυθμίσεις στις συντάξεις και την σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης, είχαν μετατραπεί σε ένα τεστ για την αντοχή του σχετικά αδύναμου και ιδεολογικά αποκλίνοντος κυβερνητικού συνασπισμού του Μερτς. Οι νέες συμφωνίες, που επιτεύχθηκαν μετά από μια νύχτα μακρών διαπραγματεύσεων, ενδέχεται να έχουν αποτρέψει μια μεγαλύτερη κρίση εμπιστοσύνης στην κυβέρνηση, όπως μεταδίδει το POLITICO.
Μέλη του συνασπισμού του Μερτς προσπάθησαν να παρουσιάσουν τις συμφωνίες ως απόδειξη ότι η κυβέρνηση λειτουργεί ομαλά. Ο Λαρς Κλίνγκμπαϊλ, ηγέτης του κεντροαριστερού Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος (SPD), το οποίο συγκυβερνά με τη συντηρητική συμμαχία του Μερτς, δήλωσε χαρακτηριστικά: «Μερικές φορές η εικόνα που δημιουργούν οι άνθρωποι – λέγοντας ότι όλα έχουν κολλήσει και ούτω καθεξής – δεν ταιριάζει με αυτό που βίωσα χθες. Προωθήσαμε πραγματικά εκτεταμένες αλλαγές για αυτή τη χώρα σε εποικοδομητικές συζητήσεις».
Οι συμφωνίες για συντάξεις και κινητήρες
Οι συμφωνίες που ανακοινώθηκαν περιστρέφονται γύρω από ένα πακέτο συντάξεων για το οποίο οι νομοθέτες αναμένεται να ψηφίσουν τον Δεκέμβριο, και το οποίο είχε προκαλέσει αντιδράσεις από μια παράταξη των ίδιων των συντηρητικών του Μερτς. Επιπλέον, επετεύχθη συμφωνία για τη θέση της Γερμανίας σχετικά με την προσπάθεια της ΕΕ να καταργήσει σταδιακά τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Στην περίπτωση της μεταρρύθμισης των συντάξεων, ο Μερτς επιδίωξε να κατευνάσει τους συντηρητικούς «αντάρτες» δεσμευόμενος να αναλάβει ένα δεύτερο, πιο εκτεταμένο σύνολο μεταρρυθμίσεων του συνταξιοδοτικού συστήματος, το οποίο θα περιλαμβάνει την εφαρμογή των συστάσεων μιας επιτροπής εμπειρογνωμόνων ήδη από το επόμενο έτος (2026). Προηγουμένως, ο συνασπισμός είχε συμφωνήσει σε ένα πιο μακροπρόθεσμο χρονοδιάγραμμα.
«Υπάρχει τώρα μια σταθερή συμφωνία», δήλωσε ο Μερτς ενόψει του άμεσου πακέτου μεταρρύθμισης των συντάξεων που πρόκειται να τεθεί σε ψηφοφορία. «Θα λάβουμε μια απόφαση την επόμενη εβδομάδα, και δεν είναι απλώς μια διαίσθηση, αλλά μια καλά θεμελιωμένη ελπίδα, βασισμένη στις συζητήσεις που είχαμε σήμερα το πρωί, ότι οι συνάδελφοί μας βλέπουν τώρα ότι είμαστε πραγματικά σοβαροί σχετικά με αυτές τις μεταρρυθμίσεις και ότι τώρα ακολουθούμε αυτόν τον δρόμο μαζί.»
Όσον αφορά τα σχέδια της ΕΕ να απαγορεύσει τους κινητήρες που εκπέμπουν άνθρακα από το 2035, ο Μερτς δήλωσε ότι θα στείλει επιστολή στην Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ζητώντας από τις Βρυξέλλες να εφαρμόσουν εκτεταμένες εξαιρέσεις. Αυτές περιλαμβάνουν τα οχήματα με διπλό κινητήρα, τα plug-in υβριδικά, τα ηλεκτρικά οχήματα με επεκτατήρες αυτονομίας και τους «υψηλής απόδοσης» κινητήρες εσωτερικής καύσης. Αυτή η ανακοίνωση σηματοδότησε ότι το SPD έχει ουσιαστικά υποχωρήσει από την προηγούμενη υποστήριξή του για τους πράσινους κανονισμούς της ΕΕ για τα αυτοκίνητα. «Ζητούμε από την Επιτροπή, με μια ολοκληρωμένη έννοια, να προσαρμόσει και να διορθώσει τους κανονισμούς για την κινητικότητα», δήλωσε ο Μερτς. «Αυτό αφορά ιδίως τη συμβατότητα της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας με τις απαιτήσεις που θέτουμε για την προστασία του κλίματος.»
Πολιτικές επιπτώσεις και η επόμενη μέρα
Η αγορά φαίνεται να προεξοφλεί θετικά τις εξελίξεις, καθώς η σταθερότητα μιας κυβέρνησης σε μια τόσο κρίσιμη περίοδο είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομική εμπιστοσύνη. Νομικοί κύκλοι επισημαίνουν ότι η προσπάθεια για εξαιρέσεις στην απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης θα μπορούσε να ανοίξει έναν διάλογο με την Κομισιόν, αλλά η έκβαση παραμένει αβέβαιη δεδομένων των φιλόδοξων κλιματικών στόχων της ΕΕ. Η κυβέρνηση συνασπισμού του Μερτς διαθέτει μια οριακή πλειοψηφία μόλις 12 ψήφων στο Bundestag, καθιστώντας την ευάλωτη ακόμη και σε μικρές διαφωνίες εντός των τάξεων της. Ο συντηρητικός πρωθυπουργός της Βαυαρίας, Μάρκους Σέντερ, εξέφρασε την ικανοποίησή του για τις συμφωνίες. «Όλα όσα κάναμε χθες είναι καλά για τη Γερμανία, καλά για την οικονομία, και κακά για τους ριζοσπάστες», δήλωσε, αναφερόμενος στο ανερχόμενο ακροδεξιό κόμμα Εναλλακτική για τη Γερμανία (AfD). «Περιμένουν έξω από την πόρτα να αποτύχουμε όλοι μαζί. Αυτή είναι η μεγάλη τους ελπίδα, να αποτύχουμε.»
Η ικανότητα της κυβέρνησης να επιλύσει αυτές τις εσωτερικές διαφωνίες ενισχύει την εικόνα της και αποδυναμώνει το αφήγημα της ακροδεξιάς για μια δυσλειτουργική διακυβέρνηση. Ωστόσο, η υλοποίηση των πιο εκτεταμένων συνταξιοδοτικών μεταρρυθμίσεων και η διαπραγμάτευση των εξαιρέσεων με την ΕΕ θα αποτελέσουν τις επόμενες μεγάλες προκλήσεις. Η επιστολή προς την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν αναμένεται να σταλεί άμεσα, σηματοδοτώντας την έναρξη ενός νέου κύκλου διαβουλεύσεων με τις Βρυξέλλες.